YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Markku Vierula iloitsee kirjansa kansainvälisestä kustannussopimuksesta. Kuva: Meeri Utti
2.1.2025 klo 07:46
Uutinen

Markku Vierula patistaa yrittäjiä löytämään jotain, mitä asiakkaat eivät vielä tiedä tarvitsevansa – ”Älä rupea tekemään sitä samaa kuin muut”

Markku Vierulan bisneskirja ”Löydä kilpailuetusi” sai suomalaisittain harvinaisen kansainvälisen kustannussopimuksen. Vierula vannoo markkinalähtöisen ajattelun ja kilpailuedun nimeen.

– Viestini yrittäjille on, että älä rupea tekemään sitä samaa kuin muut. Kun perustat yhden kahvilan tai parturiyrityksen lisää, niin koko markkina kärsii. Tulee lisää hintakilpailua. Monella alalla on käynyt juuri näin. Pyri sen sijaan löytämään jotain uutta. Joku juttu, joka erottaa sinut muista, sanoo Markku Vierula

Vierulalla on ollut liikkeenjohdon konsultointiyritys Vierula Consulting vuodesta 2012, ja hän on toiminut yrityskirjailijana noin 15 vuotta.  

– Yleensä ajatellaan tuotanto-, tuote- ja segmenttilähtöisesti. Markkinalähtöisessä ajattelussa ei kysytä asiakkailta mitä he tarvitsevat, vaan ideana on löytää ja luoda sellaista arvoa, jota asiakkaat ei edes vielä tiedä tarvitsevansa. 

Vierulan ensimmäisen kirjan nimi oli Suuri integraatiokirja – markkinointi, myynti ja viestintä (Talentum, 2009).  

– Kun kävin kirjani tiimoilta puhumassa, huomasin, että yrityksillä ei ole mitään, minkä varaan voisi integroida tekemistä, punaista lankaa. Rupesin perehtymään siihen mitä yritysten strategiat ovat ja mikä strategiassa on olennaista. Sieltä paljastui, että kilpailuetuhan se on. 

Vierula totesi, että vain harvalla eli 1–3 prosentilla yrityksistä on kilpailuetu.  

– Kaikki tarjoavat sitä samaa, hän sanoo. 

Näistä havainnoista syntyi kirja ”Löydä kilpailuetusi -käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen” (Kauppakamari, 2021). Siitä julkaistiin loppuvuonna englanninkielinen versio Find Your Market-Oriented Competitive Advantage -A Toolbox For Strategy And Branding”Springer Nature -kustantamon kustantamana. Kirja ilmestyi marraskuussa kansainvälisenä versiona. Suomalaisen bisneskirjan saaminen kansainvälisille markkinoille on harvinaista, ja Vierula on läpimurrosta innoissaan. 

Valokeilassa suomalaisyrityksiä

Kirjassaan Vierula käy läpi strategisia suuntia ja esittelee työkaluja, joiden avulla yritys kykenee näkemään myös niitä vaihtoehtoja, joita se ei itse muuten löytäisi.  

Työkalupakkia hän konkretisoi tuomalla valokeilaan suomalaisia yrityksiä, joilla on selkeä kilpailuetu. Näitä ovat esimerkiksi Myssyfarmi, Neliöt Liikkuu, The Other Danish Guy, Docrates, Unikulma, Heltti, Nordic Business Lab, Puucomp jne. 

– Kun kävin läpi satoja ja satoja yrityksiä, niin löysin niitä, joilla on joku kilpailuetu tai joku juttu, jolla ne eroavat muista. Laitoin ne syrjään ja niiden perusteella aloin huomata, että täällä on tällaisia ja tällaisia malleja.  

Markku Vierulan vinkit

1. Oivalla markkinalähtöinen ajattelu 

Älä ajattele enää tuotelähtöisesti. Älä vertaa yritystäsi muihin alasi yrityksiin. Mieti asiakkaita. Mitä heille voisi tarjota? Kannattaa kysyä, mitä he haluavat, mutta luodata myös sitä, mitä he eivät tiedä haluavansa. Sitten kun se jokin on tuotettu, he sanovat, että tätähän olen aina halunnut.

2. Löydä erilaistava tekijä 

Tee jotain eri tavalla kuin muut. Parturi voisi vaikkapa tarjota kiireisille aamulla tärkeään palaveriin meneville ihmisille 20 minuutissa palaveritukka tai -meikki kuntoon -palvelua. Näitä löytyy paljon, kun osaa etsiä.

3. Usko omaan juttuusi  

Pidä asenne ja intohimo yllä. Tee omasta jutustasi niin rajua, että epäilet, että et pysty sitä tekemään, koska sitä ei ole kukaan aikaisemmin yrittänyt. Tämä tarkoittaa sitä, että se on makea juttu. Siitä tulee mixed emotions -reaktio. Tämä on hieno juttu juuri siksi, että epäilit sitä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Eeva Pesonen