YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.10.2017 klo 11:02
Uutinen

Matkailu-ala ehdottaa: Kesälomat kaksi viikkoa myöhemmäksi – ”miljoonien eurojen hukattu mahdollisuus”

Matkailualan yrittäjien mukaan Suomessa pitäisi siirtyä eurooppalaiseen lomarytmiin.

Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry haluaa muutoksia suomalaisiin loma-aikoihin kaksivaiheisella mallilla.

Kotimaan matkailun kasvusta huolimatta useat matkailu-alan yrittäjät joutuvat laittamaan lapun luukulle Keski-Euroopan kuumimman lomasesongin aikana.

– Nykyisen loma-ajan seurauksena matkailu vähentyy dramaattisesti jo ennen elokuun puoliväliä. Kesätyöntekijät lähtevät opiskelemaan, jolloin tekijöitä ei riitä, vaikka töitä olisikin. Yrittäjät joutuvat supistamaan toimintaansa juuri Keski-Euroopan lomasesongin aikana, joten kansainvälinen toiminta ei pääse kehittymään, kertoo tiedotteessa Suoma ry:n vastavalittu hallituksen puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

Suoma ry:n mukaan ”miljoonien eurojen hukattu mahdollisuus heijastuu myös nuorten työllisyystilastoihin”.

– Monet perheet toivovat, että lomat siirtyisivät kaksi viikkoa myöhemmäksi. Eurooppalaiseen rytmiin siirtyminen olisi myös elinkeinoelämän etu, Hellén kertoo.

Ehdotuksen mukaan ensimmäisessä vaiheessa uuteen käytäntöön voisivat siirtyä ammattioppilaitokset ja ammattikorkeakoulut.

– Suurin osa kesätyöntekijöistä on opiskelijoita. Muutoksella parannettaisiin matkailualan yritysten mahdollisuuksia palvella asiakkaita. Samalla saataisiin tärkeä muutos nopeasti eteenpäin. Seuraavassa vaiheessa loma-aikojen pidentäminen ulotettaisiin myös peruskouluun ja lukioihin.

Koleasta kesäsäästä huolimatta kotimaanmatkailu lisääntyi reilun prosentin verran edellisvuoteen verrattuna.

– Suomen-matkailu on vahvasti kotimaanmatkailijoiden varassa. Kotimaisten matkailijoiden osuus kaikista yöpymisistä oli vuoden 2016 tilastojen mukaan 72 prosenttia. Kuluvan vuoden kasvu selittyy lukuisilla paikallisilla tapahtumilla, joita markkinointiin kaikkien aikojen suurimmalla yhteismarkkinointikampanjalla, Hellén sanoo.

– Yhteismarkkinointi mahdollistaa paikallisille toimijoille valtakunnallisen näkyvyyden. Monet ovat kiitollisia, että vihdoinkin joku edistää kotimaanmatkailua kootusti, Anne-Marget Hellén kertoo.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen@yrittajat.fi