YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Matkailuyrittäjä epäilee taas huijausyritystä: Tietoturvaekspertti kehottaa tekemään tämän testin
Matkailuyrittäjä huomasi huijausyrityksen vasta, kun sähköpostiviestittelyä oli käyty jonkin aikaa.
Huijausyritykset ovat lisääntyneet viime aikoina myös matkailuyrittäjien keskuudessa. Suomen Yrittäjiin on otettu yhteyttä useita kertoja, viimeksi väitetysti Yhdysvalloista lähetettyyn sähköpostiin.
Nimettömänä esiintyvä savolainen matkailuyrittäjä kertoo äskettäin sattuneesta tapauksesta, jossa englanninkielisessä viestissä Marta Haywordina esiintyvä henkilö pyysi tarjousta 10 päivän lomasta neljälle henkilölle.
Lähetettyään tarjouksen yrittäjä sai selvästi epämääräisemmältä kuulostaneen vastauksen, jossa pyydettiin yrittäjän vahvistusta etukäteismaksulle. Lähettäjä pyysi viestissä yrittäjältä nimi- ja osoitetietoja puhelinnumeroineen sekä tietoja käytettävistä luottokorteista. Vastaus pyydettiin pikaisesti.
Tässä vaiheessa yrittäjä tunnisti lähettäjän huijariksi, eikä jatkanut kirjeenvaihtoa. Samalla hän tarkasti, ettei kirjeessä mainittua osoitetta löytynyt Seattlesta Yhdysvalloista. Yrittäjän tuttu osasi jäljittää viestien alkuperän Afrikkaan.
”Kloonausyritys mahdollinen”
– Oletan, että tässä on kyse normaalista petoksesta. Ehkä huijari yrittää saada tietoja, joiden avulla kyseiselle yrittäjälle voisi lähettää haamulaskuja tekaistujen asiakkaiden nimissä. Lähettäjä saattaa myös teeskennellä, että hän on maksanut etukäteismaksun, F-Securen tietoturva-asiantuntija Erka Koivunen sanoo.
– Valpas yrittäjä voi viimeistään reskontravaiheessa pysäyttää tällaisen huijausyrityksen, hän jatkaa.
Koivusen mukaan on myös mahdollista, että yrittäjän brändiä yritetään kloonata muualle.
– Sopivilla hakusanoilla liideiksi päätyviä asiakkaita yritetään jallittaa toisen, vastaavan kaltaisen (huijaus)yrityksen sivuille. Huijarille voi tällöin riittää se, että asiakkaat päätyvät hänen myymilleen sivustoille, joissa on hänen myymiään mainoksia, joista hän saa rahallista hyötyä. Tällöin suomalaisen matkailuyrittäjän potentiaaliset asiakkaat päätyvät umpikujaan, kenties toimimattomaan verkkokauppaan ja katsomaan turhia mainoksia.
Yksi vaihtoehto on, että huijarit myyvät suomalaisfirman nimissä matkoja niin, että ottavat maksun vastaan mutta eivät toimita palvelua.
– Tällaisella on kuitenkin lyhyet jäljet, luottokorttiyhtiöt puuttuvat siihen nopeasti. Suomalainen yrittäjä ei välttämättä ole operaation kohteena mutta hänen yrityksensä graafista ilmettä yritetään käyttää hyväksi.
Koivunen pitää kiinnostavana sitä, jos sähköpostiviestittelyyn on palkattu henkilö, joka vastaa yrittäjän lähettämiin viesteihin.
– Voi olla, että huijari on maksanut tällaisesta palvelusta jollekin.
Yrittäjä, tee näin
Koivunen neuvoo vastaavassa tilanteessa olevia yrittäjiä testaamaan mahdollinen huijaus.
– Ajatuksena on katsoa, onko yrittäjän brändiä käytetty väärin. Jos internet-haku tuottaa hyvin samanlaisen palvelun, jossa on selvästi matkittuja elementtejä ja läheisesti kilpailevaa toimintaa, voi olla että huijari on ollut asialla.
Kuva: iStockPhoto
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi