YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

7.6.2019 klo 10:07
Uutinen

”Meillä on kreisi määrä ylivoimatekijöitä”

– Meillä on satoja juttuja, joissa olemme parhaita. Mutta tarvitsemme lisää samaa asennetta kuin lätkän maailmanmestaruudessa, sanoo Peter Vesterbacka.

Angry Birdseistä ja Helsinki–Tallinna-tunnelihankkeesta tunnettu Peter Vesterbacka oli yksi puhujista eurooppalaisten bisnesenkelien EBAN-tapahtumassa.

– Meillä on ylivoimainen maantieteellinen sijainti. Suorat yhteydet joka puolelle Aasiaa, Delhiin tai Pekingiin seitsemässä tunnissa. Olemme siis keskellä viiden miljardin markkinaa, mikä on valtava etu esimerkiksi Piilaaksoon verrattuna, joka on kaukana kaikesta, Vesterbacka hehkuttaa.

Hänen mukaansa meillä on paljon muita ylivoimatekijöitä, joita emme tajua: paras koulutus, puhdas luonto, vähinten korruptiota ja suotuisat olot yrittäjyydelle.

– Satoja juttuja, joissa ollaan parhaita, Peter Vesterbacka toteaa.

Ongelmana koneisto

– Ongelmana on kreisi koneisto ja systeemi, joka takaa sen, että tänne ei oikeasti tule ketään, Vesterbacka sanoo.

Hän viittaa virkamiehiin, jotka juhlapuheissaan kehuvat työperäisen maahanmuuton sujuvoittamista, mutta eivät ymmärrä antaa yrityksille päätöstä siitä kuka saa tulla Suomeen ja kuka ei.– Esimerkiksi Piilaaksossa kun joku haluaa perustaa yrityksen, niin hänelle kerrotaan: Tervetuloa, loistavaa, siistiä, kiva kuin tulitte tänne.

– Suomessa Migri ja poliisi soittelevat vuosittain perään ja kyselevät: miksi olet edelleen täällä? Miksi tulit tänne Helsinkiin, etkä perustanut yritystäsi Tukholmaan, Peter Vesterbacka kärjistää.Hänen mukaansa kaikki rajoitukset työperäiselle maahanmuutolle ovat turhia. Vesterbackan mielestä tarvitsemme lisää samaa asennetta kuin lätkän maailmanmestaruudessa.

– Me emme voi mennä anteeksi pyydellen markkinoille. ”Sori, että mä teen maailman parhaita tuotteita”. On turha kuvitella, että meidän tuotteet ovat niin hyviä, että ne myyvät itse itseään. Vain vetämällä kohti maalia voi syntyä lisää maaleja, Peter Vesterbacka painottaa.

Teksti ja kuva:

Leo Kadieff

toimitus(at)yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna