YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

4.10.2021 klo 15:54
Uutinen

Menestyvä liiketoiminta lähtee hyvästä suunnitelmasta

Yrittämisessä onnistuminen on vaativaa ja edellyttää tietoa, taitoa ja monien asioiden yhteensovittamista. Lue Suomen Yrityskummien asiantuntijan vinkit yrityksen liiketoimintamallin tekemiseen.

1. Laadi liiketoimintamalli

Liiketoimintamalli on eri asia kuin toiminta-ajatus. Toiminta-ajatus kertoo mitä yrityksesi tuottaa tai tekee. Se voi olla esimerkiksi kahvilatoiminta, parturiliike, leipomo jne. Liiketoimintamalli puolestaan kuvaa sitä mihin yrityksesi menestys perustuu. Se on yleensä yhdistelmä erilaisia tekijöitä, joista syntyy menestyskonsepti eli syy miksi asiakkaasi valitsevat juuri sinun tuotteesi tai palvelun kilpailijan sijasta.

2. Laske yrityksen kustannusrakenne sekä hinta- ja kannattavuustavoite

Jokaisen yrittäjän on tehtävä taloudelliset laskelmat, joihin liiketoiminta perustuu. Mikä on yrityksen kustannusrakenne? Miten toiminta rahoitetaan? Mikä on hinta- ja kannattavuustavoite ja mihin liikevaihtoon tähdätään. Jo tässä vaiheessa näet onko yritykselläsi menestymisen edellytyksiä. Kun laskelmat on laadittu, on tärkeää myös seurata niiden toteutumista. Pelkkä pankkitilin saldo ei kerro mikä firmassa toimii ja mikä ei. Tähän tarvitset asianmukaiset seurantatyökalut, kuten säännöllisen tulos- ja taselaskelman. Näiden lisäksi laadit myös yrityksen kassavirralle sekä ennusteen että seurantamallin.

3. Mieti miten tavoitat asiakkaasi

Hyväkään liiketoimintamalli ei tuo menestystä, jos asiakaskuntasi ei tunne yritystäsi eikä sen tarjoamaa. Miten asiakkaasi siis löytävät sinut? Liiketoimintamallin kuvauksessa olet määritellyt yrityksesi kohderyhmän. Nyt sinun on ratkaistava, miten saat viestisi heille perille. Perinteinen mainonta on usein pienyrittäjälle liian kallis väline. Sen sijaa digitaaliset alustat kuten Facebook, Instagram tai Twitter saattavat olla kustannustehokkaita vaihtoehtoja. Mieti siis juuri sinun malliisi sopiva viesti ja tee sen pohjalta yrityksellesi viestintäsuunnitelma.

> Lue asiakkuuksien rakentamisesta Vahvat vinkit -sarjan edellisestä osasta

Vinkkien kirjoittaja Peter Schulman toimii Suomen Yrityskummien aluekummina pääkaupunkiseudulla. Suomen Yrityskummit ovat kokeneista yrittäjistä, yritysjohtajista ja liike-elämän asiantuntijoista koostuva valtakunnallinen henkilöverkosto, joka tarjoaa luottamuksellista tukea ja sparrausta yrittäjille.


Helsingin Yrittäjien ja Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama Vahva yrittäjyys -hanke tarjoaa yrittäjille työkaluja oman talousosaamisen ja hyvinvoinnin vahvistamiseen. Hankkeessa kehitetään pienyrittäjien osaamista yrityksen talouden ja oman hyvinvoinnin johtamisessa ja kasvatetaan yrittäjien mahdollisuuksia kestävään yritystoimintaan, kasvuun ja parempaan työhyvinvointiin.

HY_Vahva_yrittajyys_logorimpsu-B_varillinen_vedos2 (1)
Avaa pop-up -ikkuna