11.10.2023 klo 12:38
Uutinen

Metaworks: Työn sähköistyminen vaatii luotettavia yhteyksiä

Netti pyörii kaiken tekemisen taustalla Metaworks Oy:ssä.

Joensuulaisessa teräs- ja metallirakenteita yritysasiakkaille ja julkisyhteisöille valmistavassa ja asentavassa Metaworks Oy:ssä netin pitää olla käytettävissä aina, oltiinpa sitten yrityksen toimitiloissa tai työmaalla asentamassa valmiita tuotteita.

Yrityksen kahdeksanvuotisen taipaleen aikana tietotekniikan merkitys töiden tekemisessä on kasvanut merkittävästi. Aiemmin asioita tehtiin paljon käsin, nykyään kaikki lujuuslaskennasta ja 3D-mallinnuksista osien sahausluetteloihin tehdään verkkopohjaisella ohjelmistolla.

– Kaikki valmistusohjeet ja käsikirjat ovat sähköisessä muodossa, paperikuvia tai isoja ohjetulosteita ei enää kannella mukana. Myös laadunvalvonnassa sekä ovien ja ikkunoiden CE-merkitsemisessä käytetään tietokonetta apuvälineenä. Toimivat verkkoyhteydet ovatkin meille todella tärkeitä, yrittäjä Tomi Martikainen avaa.

Palaverit asiakkaiden ja järjestelmätoimittajien kanssa järjestyvät nykyään helposti verkkotapaamisina. Verkkosivut ovat Metaworksille lähinnä paikka yhteystietojen löytämiseen, mutta puhelimen on toimittava luotettavasti kaikkialla.

– Jos meillä tulee esimerkiksi tuotannossa jokin ongelma, niin saamme nopeasti puhelimitse apua järjestelmätoimittajilta. On myös ehdottoman tärkeää, että voin ottaa koneen mukaan ja tehdä töitä siellä, missä satun olemaan. Tilanteen päällä on pysyttävä yhtä lailla koto-Suomessa kuin reissunkin päällä, Martikainen pohtii.

Metaworksilla liittymäpalvelut tulevat Elisalta. Martikaiselle palveluntarjoajan valinnassa painoivat lähipalvelu ja se, että Elisa maksaa veronsa Suomeen. Yritysasiakkaille nimetään oma yhteyshenkilö, jonka kanssa asiointi hoituu tarvittaessa virka-ajan ulkopuolellakin.

– Arvostan suuresti sitä, että liittymiin liittyvät asiat pystytään hoitamaan helposti ja paikallisesti yhden ihmisen kanssa, eikä minun tarvitse lähteä myymälään jonottamaan asiakaspalvelua ja kertoa yrityksen asioita ja tarpeita aina alusta alkaen, Tomi Martikainen summaa.

Yrityspalveluiden myyntineuvottelija Laura Sinisalo Elisa Oyj:n Joensuun toimipisteeltä kertoo, että varsinkin verkko- ja dataliittymien käyttö työpaikan ulkopuolella, kuten matkoilla, kotona tai vapaa-ajan asunnolla lisääntyi korona-ajan myötä merkittävästi, ja etätöistä muodostui sen myötä uusi normaali. Etenkin etätyö on lisännyt liittymiin ja laitteisiin kohdistuvia vaatimuksia sekä tietoturvan merkitystä, ja Elisa onkin viime vuosina lisännyt muun muassa yrittäjille suunnattuja tietoturvallisuuskoulutuksia ja -työpajoja.

– Tärkeintä on, että yhteydet ovat toimivia, luotettavia ja turvallisia käyttää, olipa kyse puhelin- ja dataliittymästä, pilvipalvelusta tai laitteista. Siksi haluamme luoda asiakkaidemme kanssa ratkaisun, joka vastaa heidän ainutlaatuisiin haasteisiinsa ja auttaa saavuttamaan liiketoiminnan tavoitteen siellä, missä työnteko milloinkin parhaaksi koetaan, Laura Sinisalo avaa.

Kuva ja teksti: Suvi Palosaari