YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Metsola-lastenvaatteiden pääomistaja vaihtuu – Kaikki alkoi raskaudesta
Yrittäjien oivallus teki lastenvaatebrändi Metsolasta menestystarinan. Nyt yrityksen pääomistajuus vaihtuu.
Suomalainen perheyhtiö SGN Group on ostanut 75 prosenttia kempeleläisen lastenvaatebrändi Metsolan osakkeista. Nykyisistä omistajista Riina ja Heikki Pulkkinen jäävät yhtiöön 25 prosentin osuudella.
Metsola tunnetaan printtikuvioista ja kestävistä materiaaleista. Yritys suunnittelee vaatteita etupäässä lapsille. Metsola on kasvanut 13 vuodessa lastenvaatebrändiksi, joka on saanut uranuurtajan maineen suomalaisten lastenvaatebrändien joukossa. Yrittäjän ovat halunneet panostaa etenkin vaatteiden kestävyyteen.“
– Tekemisemme keskellä ovat olleet kestävät materiaalit ja vahvat printit, joita aikuiset rakastavat, mutta joihin kuitenkin ihastuvat aina ensiksi lapset. Tärkeää on, että lapsia ei aliarvioida, mutta heitä ei kuitenkaan tarvitse pukea kuin aikuiset. Lisäksi ajattelemme, että vaatteiden tulee kestää niin, että niillä on käyttöarvoa myös sen jälkeen kun oma lapsi kasvaa niistä ulos, Riina Pulkkinen kertoo.
SGN Groupin varatoimitusjohtaja Stefan Nieminen uskoo brändille löytyvän kysyntää myös Suomen rajojen ulkopuolella. Kansainvälinen kasvu on Metsolan uuden strategian ytimessä.
– Suomalainen design on kiinnostanut jo pitkään. Metsolan oivallus siitä, että lastenvaatteita suunnitellaan paitsi aikuisten makuun myös ennen kaikkea lasten makuun, on Suomen rajojen ulkopuolella mullistava ja kiinnostava.
”Emme olleet valmiita myymään kenelle tahansa”
SGN Group on tehnyt kansainvälistä kauppaa 88 vuoden ajan.
– Omistajan pitää olla ennen kaikkea hyvä omistaja. Näin voimme tarjota seuraavaa kasvuloikkaa hakeville kotimaisille brändeille kodin, jossa perustajat voivat keskittyä olennaiseen eli brändin ytimeen, sieluun ja luovaan suunnitteluun. Vuosikymmenten saatossa meille on kertynyt syvä kaupallinen osaaminen kansainvälisestä kaupasta ja viime vuosina olemme alkaneet panostaa erityisesti suoraan kuluttajakauppaan. Olemme esimerkiksi rakentaneet Anttilalta ostamastamme Annosta sen pitkäaikaisten suunnittelijoiden kanssa menestyneen ja koko ajan kansainvälisemmän sisutusbrändin, SGN Groupin toimitusjohtaja Ilkka Brander sanoo.
Riina Pulkkinen sanoo, että samat arvot jakavan omistajan löytäminen ei ollut itsestään selvää.
– Metsola on itselleni kuin oma lapsi, jota emme olisi olleet valmiita myymään kenelle tahansa. Kasvun ylitettyä jatkuvasti tavoitteemme meille alkoi tulla vastaan pullonkauloja eri puolilta. Välillä olemme joutuneet myymään nettikaupassa ei-oota. Olemme innoissamme, kun pääsemme keskittymään intohimoomme, eli lastenvaatteiden suunnitteluun.
Vuonna 2007 perustettu Metsola on yksi vanhimmista suomalaisista lastenvaatebrändeistä. Metsolan perustaja on Sanna Paakki, joka sai inspiraation eettisten vaatteiden suunnitteluun tultuaan äidiksi.
Kuva: Metsola
toimitus (at) yrittajat.fi