YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

14.4.2020 klo 11:59
Uutinen

Mietitkö verkkokaupan avaamista? Näin testaat eri alustoja

Sinun ei tarvitse lähteä rakentamaan verkkokauppaasi tyhjästä. Kun haluat toimia nopeasti, kehitä omaa sivustoasi ja lisää valitsemastasi verkkokauppa-alustasta ostonapit ja -prosessit. Näin saat hyödynnettyä hyvän sivustosi ja verkkokauppa-alustan valmiit toiminnallisuudet, kuten maksamisen.

Moni yrittäjä miettii verkkomyynnin aloittamista viimeistään nyt koroviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi. Suomen Yrittäjät on julkaissut pikaoppaan helpottamaan verkkomyynnin käynnistämistä.

Mitkä ovat hyviä verkkokauppa-alustoja? Käytetyimmät verkkokauppa-alustat Suomessa 2019 olivat Woocommerce 18 %, MyCashflow 14 % ja Clover Shop 8 % (Lähde: Suuri verkkokauppa-alustaraportti, Paytrail 2019)

Maksupalveluntarjoaja Paytrailin 2019 kyselystä löydät tietoa verkkokauppa-alustoista. Arvionsa ovat antaneet sekä verkkokauppa-alustoja jo käyttävät että parhaillaan alustan vaihtoa harkitsevat.

Voit lukea yhteenvedon verkkokauppa-alustaraportista sekä asiantuntija-arvion raportin löydöksistä täältä.

Testaa 2–3 eri verkkokauppa-alustaa

Voit ottaa veloituksetta käyttöön lähes minkä tahansa verkkokauppa-alustan. Testaa ainakin paria eri alustaa. Opettele käyttämään työkaluja itse.

Kun olet testannut muutaman tunnin ajan eri alustoja, alat todennäköisesti jo saada tuntumaa juuri sinun yrityksellesi sopivimmasta alustasta.

Jokainen verkkokauppa-alusta on hieman erilainen. Kaikissa niissä on erittäin hyvät käyttöönotto-ohjeet, joten opit kyllä itse ottamaan ne käyttöön.

Ennen kuin teet lopullisen valinnan, listaa millaiset vaatimukset asetat sopivalle verkkokauppa-alustalle. On tärkeää, että vertailet eri alustojen ominaisuuksia, jotta ymmärrät, mikä niistä sopii juuri sinulle.

2019 julkaistussa tutkimuksessa (Paytrail) verkkokauppiaat arvioivat tärkeimpiä kriteerejä alustan valinnassa. Kärjessä olivat käytettävyys kauppiaan näkökulmasta, hinta sekä monipuoliset ominaisuudet. Myös mahdollisuus räätälöidä, toimivuus, luotettavuus ja käytettävyys asiakkaan näkökulmasta nousivat tärkeiksi.

Kannattaa lähteä rohkeasti liikkeelle ja kokeilla. Lataa pikaopas verkkomyynnin käynnistämisestä täältä.

toimitus(at)yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna