YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Mietteitä keskustayrittämisestä
Pirkanmaan Yrittäjä -lehden toimitus sai pariksi viikoksi nuorisovahvistuksen, kun remmiin astui Sammon yläkoulun ysiluokkalainen Justus Sääskilahti. Työelämään tutustumassa ollut reipas nuorimies osoitti päivästä yksi alkaen hienoa asennetta, jonka myötä hänelle oli helppo antaa myös vastuuta. Niinpä kaikki muu tätä ingressiä lukuun ottamatta tässä jutussa on Justuksen tuottamaa sisältöä. Juttuaiheen me ideoimme yhdessä, mutta niin kysymykset, haastattelut kuin kuvatkin ovat ehtaa Sääskilahtea.
Kysymykset:
- Mikä yritys on ja milloin se on perustettu?
- Kauanko yritys on ollut tässä paikassa?
- Mitä hyviä ja huonoja puolia on keskustassa yrittämisessä?
- Mitä toivot keskustayrittäjyydeltä tulevaisuudessa?
Miraakkeli,
Verkatehtaankatu 8, Veera Solala
1. –Yritys on lastenvaatteita ja leluja myyvä kauppa, ja se on perustettu vuonna 1970.
2. – Nykyisellä paikalla yritys on ollut viimeiset viisi vuotta, jota ennen se on ollut monessa eri paikassa. Yritys on kuitenkin sijainnut aina keskustan alueella eri paikoissa kivijalkaliikkeenä.
3. – Posiitivista keskustassa ja erityisesti kivijalassa yrittämisessä on esimerkiksi kaupan hyvä tunnelma ja näyteikkunoiden runsaus. Myös kulkureittien varrella oleminen on edukasta yrittämiselle. Toisaalta esimerkiksi kevättalven loska-aika ja huonot säät muutenkin haittaavat liikkeen toimintaa. Myös keskustan pitkät remontit ovat olleet pieni hidaste keskustayrittämiselle.
4. –Toivon tamperelaisten taas lähtevän liikkeelle ja tulevan keskustaan ostoksille ja viettämään aikaa. Tämä on vähentynyt huomattavasti jo pidemmällä aikavälillä, mutta koronan aiheuttama poikkeustila hiljensi hetkeksi keskustan täysin.
K-Supermarket Hämeenkatu,
Hämeenkatu 4, kauppias Jaro Salkoharju
1. – Yritykseni on Hämeenkadun K-Supermarket, joka avattiin hiljattain, elokuun lopulla.
2. – Nykyinen kauppani on tosiaan tuore tulokas Tampereen keskustassa, sillä toiminta ei ole jatkunut vielä kuin muutaman kuukauden. Minä olen tosin aikaisemmin ollut jo kauppiaana kahdessa muussakin kaupassa. Ammatti on minulle tuttua jo lapsuudesta, sillä olen itse kolmannen polven kauppias.
3. – Keskusta on siitä hyvä paikka yrittää, että ihmisiä liikkuu alueella paljon ja erityisesti julkinen liikenne tuo keskustaan ja myös tähän kauppaan paljon asiakkaita. Tosin autolla liikkuvat asiakkaat tekevät isompia ostoksia. Kaikista kritisoiduin asia tässä kaupassa onkin liittynyt parkkeeraamiseen. Tietysti suuret ostokset ovat epätavallisia myös sen takia, että kyseessä on erikoistunut ja laadukas herkkuruokakauppa, joten asiakkaat saattavat usein etsiä vain joitain tiettyä tuotetta. Tämän takia asiakaspalaute ja tuotetoiveet ovat hyvin olennaisia kaupan toiminnalle.
4. –Toiveenani on, että Hämeenkatua saataisiin elävöitettyä entisestään, jotta se houkuttelisi ihmisiä entistä enemmän viettämään aikaa keskustassa. Lisäksi toivon, että erityisesti Hämeenkadun alueelle saataisiin enenevissä määrin monipuolisesti palveluja, ja että yrittäjät tekisivät yhteistyötä asiakaskuntien kasvattamiseksi.
Polar autovaruste,
Laukontori 4, Mikko Kalliolepo
1. –Toimin yrittäjänä Polar autovarusteessa, joka sijaitsee Laukontorilla. Yritys myy autotarvikkeita kuluttajille ja ammattilaiskäyttöön. Tämä firma on perustettu 1970-luvun lopulla, ja se on toiminut aina Tampereella.
2. –Tässä paikassa Laukontorilla olemme toimineet vuodesta 1984. Arvelen, että yritys saattaa olla yksi kauimmin Tampereen samalla paikalla toimineista yrityksistä, ainakin keskusta-alueella.
3. –Olemme saaneet monilta keskustan asukkailta hyvää palautetta siitä, että teemme pienien autohankintojen suorittamisesta helppoa, koska sijaitsemme niin keskeisellä paikalla. Tämä bisnes ei kyllä pyörisi pelkästään näillä, joten onneksi meidän verkkokauppamme on myös suosittu ja vetää asiakkaita. Toisaalta keskusta on autolla melko vaikeasti saavutettavissa, jo[1]a ei ole autoliikkeen toiminnalle optimaalista. Olen huomannut, että myös Laukontorin asiakaskunta on pienentynyt, koska suuri osa siinä käyvistä on matkalla esimerkiksi töistä kotiin, ja saattaa poiketa matkalla vaikkapa kahville.
4. –Toivoisin, että koko Tamperetta ja etenkin keskustaa kehitettäisiin ilmasto ja talous huomioiden. Myös keskusta-alueen yrittäjien ja muiden tahojen yhteistyö on tässä kehityksessä tärkeää.
Radiokulma,
Satamakatu 2, Tommi Karimäki
1. –Yritykseni on vuonna 1993 perustettu Radiokulma. Myymme kaikenlaisia ääneen ja kuvaan liittyviä laitteita. Teemme myös suunnittelun ja asennustyöt esimerkiksi asiakkaiden autoihin tai koteihin.
2. –Radiokulma on sijainnut alusta asti keskustassa, tosin nykyään meillä on asennushalli Sääksjärvellä.
3. –Keskustan kivijalkaliikkeissä on se hyvä puoli, että asiakaspalvelua saa aivan eri tasolla, kuin esimerkiksi ketjuliikkeissä tai verkkokaupoissa. Täällä tavoitteenamme on se, että kaikki asiakkaat lähtevät kaupasta tyytyväisinä, vaikka joutuisimmekin sen takia jäämään ylitöihin. Ammattimaisen työntekijän palvelu ja ehdotukset ovat ainakin tällä alalla korvaamattomia. Nykyään kuitenkin keskustassa yrittäminen on tehty melko haasteelliseksi esimerkiksi autoilijoille huonon saavutettavuuden takia. Tähän yksi ratkaisukeino olisi parkkipaikkojen lisääminen. Mielestäni kuluttajia täytyisi ohjata asioimaan paikallisissa yrityksissä sen sijaan, että tilaa kaikki tavarat ja vaatteet vaikkapa toiselta puolelta Eurooppaa tai joissain tapauksissa koko maapalloa.
4. –Toivoisin, että ihmiset eivät unohtaisi keskustan pieniä yrityksiä, sillä eiväthän ne voi toimia ilman asiakkaita. Toivoisin myös, että kaupunki ja valtio kannustaisivat paikalliseen shoppailuun, vaikka se tarkoittaisikin yksityisautoilua.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 19.10.2021
Justus Sääskilahti