18.10.2023 klo 14:35
Uutinen

Mikko Rantanen tuntee yritys- ja liiketoimintakaupat – ”Tänä päivänä olen tarkempi sopimusasioissa”

Mikko Rantasta voisi 32 ikävuotensa perusteella sanoa vielä kohtuullisen nuoreksi mieheksi. Siitä huolimatta hän on ehtinyt viimeisen kymmenen vuoden aikana kokeilemaan siipiään monella eri alalla. Suurin osa Rantasen yrityksistä on tullut kuvioihin yrityskauppojen muodossa.

Mikko Rantanen – sarjayrittäjä ja kaupallistaja. Näillä termeillä mies kuvailee itseään omilla nettisivuillaan. Lista yrityksistä, joissa Rantanen vaikuttaa tällä hetkellä on monipuolinen. Yrityksiä löytyy niin konsultoinnin, markkinoinnin, henkilökuljetusautojen varustelun ja valmistuksen sekä kotipalveluiden alalta.

Insinööriksi ja myöhemmin diplomi-insinööriksi opiskellut Rantanen tiesi aina, että ”myymisellä tehdään rahaa” eikä siksi ollut täysin varma siitä, mihin opinnot lopulta miehen johdattaisivat.

Onko siinä myös syy, miksi Rantanen on mukana niin monella eri yritystoiminnan sektorilla?

– Kriteerejä ja syitä, miksi olen jossakin mukana, on monenlaisia. Jotkut perustuvat omiin arvoihin, kuten kotipalveluyritystoiminta. Tai siihen, että näen alalla olevan kysyntää nyt ja tulevaisuudessa. Osaan olen lähtenyt pitkälti vain omasta kiinnostuksesta ja uskosta yritystä kohtaan, sanoo Rantanen.

Usein yritystoiminta lähtee liikkeelle siitä, että on olemassa jokin liikeidea ja mahdollisesti intohimo alaa kohtaan. Rantasen kokemuksen mukaan, joskus voi käydä toisinkin päin.

– Meillä oli koossa hyvä viiden henkilön porukka kolmesta eri sijoitusyhtiöstä ja ryhdyimme yhdessä pohtimaan, millä alalla haluaisimme toimia ja millaisia kiinnostuksen kohteita meillä on. Tuohon aikaan julkisuudessa puhuttiin paljon siitä, miten hoitoalalla on huonot resurssit ja vanhustenhoito ei ole parhaalla mahdollisella tolalla. Näimme, että haluaisimme olla mukana ratkaisemassa näitä ongelmia.

Tie hoitoalalle ei ollut kuitenkaan mutkaton, sillä ilman alan koulutusta olisi tarvittavien lupien saaminen hankalaa. Niinpä Rantanen ja hänen tulevat yhtiökumppaninsa päättivät perustaa yrityksen, jonka tavoitteena olisi pitää vanhukset mahdollisimman pitkään hyvinvoivina omissa kodeissaan.

– Muodostimme vision siitä, millaisen yrityksen haluaisimme. Hyvin pian kuitenkin totesimme, ettei tällaista kokonaisuutta kannata lähteä nollasta perustamaan. Päädyimme siis tutkimaan, millaista tarjontaa Turun seudulla oli alalla toimivista myytävistä yrityksistä, Rantanen taustoittaa.

Liiketoimintakaupoilla alkuun

Rantasen ja kumppaneiden tutkiessa myynnissä olevia yrityksiä vuonna 2018 löytyi kaksi tarpeisiin sopivaa siivousalan yritystä. Molemmissa tapauksissa silloiset yrittäjät lähestyivät eläkeikää ja halusivat myydä elämäntyönsä eteenpäin.

– Tuolloin strateginen tavoitteemme oli ostaa yrityksiä, joiden avulla saisimme alkuun mahdollisimman laajan asiakaskunnan kotitalousasiakkaista. Lopulta päädyimme tekemään molempien myynnissä olevien yritysten kanssa liiketoimintakaupan.

Liiketoimintakaupassa yrityksen osakkeet eivät vaihda omistajaa. Tässä tapauksessa Rantanen ja muut yhtiökumppanit ostivat olemassa olevien yrityksien brändin, ydinliiketoiminnan, asiakaskunnan, työvälineet sekä työntekijät.

Koska Rantasella tai kumppaneilla ei ollut aikaisempaa kokemusta siivous- tai kotipalvelualalta, oli tärkeää kuunnella alalla pitkään työskennelleiden tekijöiden mielipiteitä ja kokemuksia.

– Tapamme tulla alalle ei varmasti ollut perinteisin, joten luottamuksen rakentaminen heti alkuun työntekijöiden kanssa nousi hyvin oleelliseksi asiakaksi.

Kun liiketoimintakaupat oli tehty syksyllä 2018 käyttivät Rantanen ja muut yhtiökumppanit paljon aikaa työntekijöiden kanssa keskusteluun.

– Kun kaksi siivousalan toimijaa yhdistetään yhdeksi, on selvää, että törmäyskurssille joutuvat helposti erilaiset toimintatavat ja periaatteet. Siivoustapojen yhtenäistämisessä kuuntelimme herkällä korvalla työntekijöiden näkemyksiä.

Pandemia-aika haaste tuoreelle yritykselle

Niin kuin moni muu, myös Rantasen tuore firma Kotimaan Huolenpitopalvelut Oy kärsi koronapandemia-ajasta. Liiketoimintakaupoilla saatu asiakaskunta perustui pitkälti iäkkäisiin kotitalousasiakkaisiin, joiden luona vierailu oli pandemian takia rajoitettua.

– Liikevaihtomme kutistui lähes kolmanneksen tuona aikana ja oli pakko etsiä ratkaisuja yrityksen tilanteeseen.

Vuonna 2022 päädyttiin uuteen liiketoimintakauppaan, jossa asiakaskuntaa laajennettiin nykyistä enemmän yritys- ja taloyhtiöpuolelle. Tässä kohtaa toimintatapoja ei ryhdytty enää muuttamaan, vaan uuden kaupan myötä tulleet työntekijät ja muut resurssit sulautettiin osaksi jo olemassa olevaa toimintaa.

– Liiketoimintakaupan taustalla oli edelleen alkuperäinen ajatuksemme siitä, että haluaisimme tulevaisuudessa laajentua yhä enemmän sosiaalipuolelle omassa toiminnassamme. Tämä vaatii päämäärätietoista resurssien kasvattamista, jotta tavoitteemme on mahdollinen.

Myöhemmin Kotimaan Huolenpitopalvelut Oy laajeni entisestään vuonna 2023 tammikuussa tehdyn liiketoimintakaupan myötä.

Tähän päivään mennessä Rantasella on takanaan useita yrityskauppoja, joiden myötä kokemusta on kertynyt niin hyvässä kuin pahassa.

– Täytyy myöntää, että johonkin yrityskauppoihin on aikoinaan lähtenyt hieman housut kintuissa. Tänä päivänä olen entistäkin tarkempi kaikissa sopimusasioissa ja vähänkin monimutkaisemmissa kaupoissa otan alan ammattilaiset mukaan prosessiin.

Rantasen mukaan kaikkeen ei kuitenkaan voi koskaan varautua ja se on hyvä myös yrityskaupoissa hyväksyä.

– Vinkkini on, että kannattaa olla ylimääräistä puskuria yritystoiminnan alun rahoittamiseen, eli ei vain rahoitus itse yrityskauppaan.  

Inkeri Sundberg