YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.1.2019 klo 10:31
Uutinen

Miljardiluokan firmojen pomo alkoi startup-yrittäjäksi

Juha Koponen johti miljardien liikevaihtoa tekevää Tamroa ja Veikkausta. Sitten hän hyppäsi startup-yrittäjäksi rakennusalalle.

Ennen yrittäjäksi ryhtymistään Juha Koponen, 52, työskenteli pitkään suurten yhtiöiden johtotehtävissä.

Koponen oli lääketukkuri Tamrossa Suomen toimitusjohtajana ja kansainvälisenä konsernijohtajana 2006–2012. Yhtiön mittakaavaa voi kuvailla tuolloisia lukuja hieman pyöristäen: liikevaihto puolenkymmentä miljardia ja työntekijöitä noin 5 000.

Kauppatieteiden maisteri Juha Koponen nimitettiin parin miljardin liikevaihtoa tekevän Veikkauksen toimitusjohtajaksi loppuvuodesta 2012. Hän johti silloista yhtiötä loppuun saakka, kunnes se fuusioitui uudeksi pelijätiksi Raha-automaattiyhdistyksen ja Finntoton kanssa vuoden 2017 alusta.

Fuusiomyllerryksessä ja johtajapaikkojen uusjaossa Koponen teki rohkean valinnan: hän ryhtyi yrittäjäksi, eikä ollut käytettävissä muihin johtotehtäviin kuultuaan uuden yhtiön toimitusjohtajavalinnasta.

Harkittu toiveiden täyttymys

Juha Koponen hyppäsi ammattijohtajan töistä suoraan startup-yrittäjäksi vuoden 2017 alussa. Hän osti eläköityneen isänsä pienen firman Build Care Oy:n, joka on perustettu vuonna 1990.

– Olin miettinyt yrittäjyyttä pitkään, vuosien ajan ja valmistellut asiaa. Tämä on minulle toiveiden täyttymys, Juha Koponen kertoo.

– Yrittäjänä saan tehdä vielä pidempää päivää, palkanmaksajaa ei ole jos oma työ ei tuota, Koponen naurahtaa.

Hän toteaa, että suuren yhtiön palkkajohtajalla ei ole pahemmin omaa vapautta. On rakenteiden edellyttämiä tehtäviä ja kalenteri täyttyy ”korporaatioelämän tekemisistä”.

Yrittäjällä on oma vapaus ja vastuu siitä mitä kannattaa tehdä ja miten edistää asioita.

– Palkkajohtajan ja yrittäjän työn ydin on kuitenkin sama: kehittää liiketoimintaa paremmaksi, Koponen toteaa.

Hän uskoo suurten yritysten johtotehtävissä saamastaan kokemuksesta olevan hyötyä yrittäjänä.

– Katson sekä ”isoa kuvaa” että yksityiskohtia, Koponen kuvailee.

Isä kehitti tuotteen

Juha Koposen isä, kemian diplomi-insinööri Vesa Koponen oli yrittäjävuosinaan kehittänyt hyvän tuotteen tehdessään pinnoiteurakointia. Hän oli tyytymätön markkinoilla oleviin liuotinpohjaisiin tuotteisiin niiden käytettävyyden sekä ympäristö- ja terveyshaittojen vuoksi.

Isä-Koponen kehitti eräänlaisen rakenteiden goretexin. Vesipohjainen, myrkytön ja hengittävä vesieriste käy niin ikääntyvien pelti- ja huopakattojen kuin kylpyhuoneiden suojaukseen, yleensäkin rakenteiden suojaamiseen kosteudelta, korroosiolta ja kulumiselta.

– Isä käytti kehittämäänsä tuotetta työssään pinnoitusurakoinnissa, mutta ei kaupallistanut sitä. Sitä ei ollut myynnissä missään. Asiakkaat kyselivät sitä ja kävivät hakemassa isäni autotallin ovelta, Juha Koponen kertoo.

Tuotteen nimen keksiminen oli yksi Juha Koposen ensimmäisiä tehtäviä hänen ryhtyessään yrittäjäksi.

Joustavan ja moneen käyttötarkoitukseen sopivan vesieristeen nimeksi tuli Elaproof. No aikooko Koponen palkata tuotteen mannekiiniksi rap-artisti Elastisen (Kimmo Laiho), joka tunnetaan myös lempinimellä Ela?

– Asia kävi kyllä mielessä tuotteen nimen keksimisen yhteydessä. Teimme Kimmon kanssa yhteistyötä Veikkauksen vuosina, Juha Koponen naurahtaa vastauksena toimittajan kysymykseen.

Kovaa kasvua

Juha Koponen on ryhtynyt nyt hartiavoimin kaupallistamaan Elaproofia ja kasvattamaan yhtiötä. Build Carella on tällä hetkellä noin kymmenen työntekijää. Tiimissä on niin kemistiä kuin myyntiammattilaista.

Yhtiöllä on kovat tavoitteet kasvaa ja kansainvälistyä.

– Ensimmäisen tilikauden eli 2017 liikevaihtomme oli runsaat sata tonnia, tänä vuonna pääsemme lähelle puolta miljoonaa ja uskon, että ensi vuonna menee miljoonan raja rikki. Viiden vuoden päästä tavoitteena on vähintään kymmenen miljoonan liikevaihto, Juha Koponen visioi.

Build Carella on jo yhteistyökumppaneina rakennusurakoitsijoita eri puolilla Suomea ja lisää urakoitsijoita ja jälleenmyyjiä haetaan aktiivisesti. Elaproofia on myynnissä nyt noin 60 paikassa, muun muassa Starkeissa ja K-raudassa sekä useissa nettikaupoissa, esimerkiksi netrauta.fi:ssä ja taloon.comissa.

Niin ammattijohtaja kuin yrittäjä tarvitsee hyviä ihmisiä vierelleen ja ympärilleen. Koponen esimerkiksi sai yhtiönsä hallitukseen Aalto-yliopistosta kemiantekniikan professorin Jukka Seppälän.

– Huipputyyppi. En tuntenut häntä entuudestaan, mutta soitin hänelle ja hän tuli, Koponen kertoo.

Kansainvälisille markkinoille

Juha Koponen aikoo viedä ElaProof-vedeneristeen kansainvälisille markkinoille. Kumppaneiden etsintä on käynnissä.

– Olemme aloittamassa myynnin muihin Pohjoismaihin ja EU:n lähimarkkinoille, Saksaan ja Puolaan, Juha Koponen kertoo.

Mikä saa Koposen uskomaan tuotteensa menestykseen ja kansainväliseen kasvuun kilpaillulla rakennusalalla?

– Tämä on ekologinen tuote. Ekologisuus ei ole vielä mikään johtoajatus rakennusalalla ja rakennusmääräyksissä Suomessa, mutta esimerkiksi Saksassa ollaan pidemmällä. Tulevina vuosina EU kieltää kemikaaleja yksi kerrallaan. Ajan mittaan moni nykyisistä tuotteista tippuu markkinoilta, Juha Koponen sanoo.

Koponen uskoo myös tuotteensa helppokäyttöisyyden olevan etu. Elaproofista on tulossa myös uusi tuoteversio sisäkäyttöön. Se on tarkoitettu ilmatiivistyksiin ja radonkatkoihin.

Myös kuluttajista yhä suurempi osa on yhä enemmän kiinnostunut ekologisista rakennusalan tuotteista, vaikka valtavirta meneekin hinnan tai tietyn toiminnallisuuden perusteella

Lopuksi konsulttien työhaastatteluissa käyttämä kysymys: Missä näet itsesi kymmenen vuoden päästä?

– Ennustaminen noin kauas on vaikeaa… useita vuosia näen itseni kehittämässä tätä liiketoimintaa. Olenko 10 vuoden päästä eli 62-vuotiaana hands on tässä yrityksessä? Sitä en uskalla lähteä spekuloimaan, mutta todennäköisyys on suuri, että työskentelen aktiivisesti tämän yhtiön kanssa, Juha Koponen sanoo.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari(at)yrittajat.fi

Juttu on julkaistu Yrittäjäsanomissa 6/2018