YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Millainen myyntipuhe syntyy 20 sekunnissa? Neljä startup-yrittäjää kokeili, tässä tulos
Pitchaaminen on arkipäivää monelle startup-yrittäjälle. Mutta miten se onnistuu, kun aikaa annetaan vain 20 sekuntia?
Pitchauksella tarkoitetaan Wikipedian mukaan ”tuotteen, palvelun tai liikeidean pääkohtien lyhyttä ja tiivistä esittelemistä myyntipuheen tai presentaation muodossa”. Pitchaus on tuttua etenkin startup-yrittäjille, joiden on tärkeä esitellä liikeideansa nopeasti ja kiinnostavasti muun muassa potentiaalisille rahoittajille.
Yrittäjämediat testasi Arctic15-tapahtumassa Helsingissä miten pitchaus onnistuu, kun aikaa annetaan enintään 20 sekuntia. Testiin uskaltautui neljä startup-yrittäjää, joista osa oli jo varsin kokeneita myyntipuheen pitäjiä.
CoFounder-lehden perustajan Tarmo Virkin mukaan pitchaaminen 20 sekunnissa on haastavaa, mutta mahdollista.
– Varmasti voi, mutta itse en siihen pystyisi! Kyllä 20 sekunnissa pystyy herättämään mielenkiinnon. Erityisesti tällaisissa tapahtumissa on tärkeä erottautua.
Katso videolta neljän koekaniinin suoritukset!
Teksti ja video: Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi