YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.5.2019 klo 14:02
Uutinen

Milleniaalit haluavat merkityksellisyyttä ja onnellisen elämän – tulevaisuudessa yrityksen tarina työntekijöille on entistä tärkeämpää

Milleniaalit ovat erilaisia työntekijöitä edellisiin sukupolviin verrattuna. He haluavat merkityksellisen työn ja olla osana luomassa hyvää.

Milleniaalit, eli vuosien 1986-1999 välillä syntyneet. Miten niiden kanssa oikein pärjää? Muun muassa tätä aihetta avasi Jenni Rajahalme puheenvuorossaan Kunnallisjohdon seminaarissa Lappeenrannassa torstaina.

Rajahalmeen esityksen otsikko oli jo osa vastausta kysymykseen: uusi sukupolvi haluaa yritykseltä tarinan.

Rajahalme todistaa, että sukupolvissa on todellakin eroja. Esivanhempamme olivat nöyriä sodan jälkeisessä Suomessa selviytyjiä. Hiljalleen kunnianhimo on kasvanut, kunnes nykyään nelikymppiset ovat laman traumatisoimia.

– Lama jätti niin syvän jäljen, että me pelätään kaikkea, vähän itseämmekin. Erityisesti pelkäämme yrittäjyyttä. Olemme etsineet turvallisia vaihtoehtoja, otettu lainaa ja ostettu talo, jota sitten maksetaan, Milleniaalit ovat aivan toisenlaisia, Rajahalme sanoo.

Hänen mukaansa arvopohja ja ajattelumalli on milleniaaleilla erilaista. He eivät koe tarvetta omistaa ja käydä töissä rahan takia. Milleniaaleille on tärkeämpää kokemukset ja elämykset sekä vapaus valita ja muuttaa mieltään. He juoksevat pakoon, jos heille tarjoaisi 30 vuoden työuraa samassa työpaikassa.

– Juttelin Jameson-viskitehtaan johtajan kanssa ja hän sanoi, ettei saa palkattua nuoria töihin. Milleniaalit pelkäävät, etteivät pääse sieltä pois, jos kerran menevät töihin Jamesonille, Rajalahti kertoo.

Tavoitteena onnellinen elämä

Milleniaaleille on ominaista pinnallisuus, kärsimättömyys ja huono kyky sietää epäonnistumisia. Heille ei ole mikään ongelma antaa palautetta hyvässä ja pahassa, ja yleensä kanava on sosiaalinen media.

– Milleniaalit haluavat onnellisen elämän. He eivät tee asioita, joista eivät pidä. Hei eivät myöskään jää kattelemaan, josko parin vuoden kuluttua voisi edetä esimieshommiin, Rajahalme lataa.

Luonnehdinnan perusteella milleniaalit voi nähdä painajaismaisina, mutta he ovat myös loistavia, osaavia, rohkeita ja nopeita oppimaan. Miten heidät saa sitten hurmattua töihin?

Rajahalme tietää muutaman keinon.

– Merkityksellisyys on uusi musta. Milleniaalit voivat laskea palkkatoivettaan, jos kokevat työn merkityksellisesksi. MIlleniaali haluaa olla osa tarinaa ja osana tekemässä jotain hyvää. Se on suvaitsevainen sukupolvi, joten ne lähtevät lätkimään, jos kokevat esimerkiksi, että kotikunta on ahdasmielinen takapajula, Rajahalme sanoo.

Rajahalme muistutti lopuksi, että monet nykypäivän menestystarinat ovat milleniaalien perustamia. Hän kehottaa nelikymppisiä valtaapitäviä miettimään, minkä jäljen oma sukupolvi jättää.

– Mitä merkityksellistä me tulemme tekemään? Meillä on työssämme valtaa, joten voisimme aktiivisiesti miettiä, miten sitä valtaa voisi käyttää tehdäkseen jotain hyvää, Rajahalme sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna