YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Jenni Pietarila Kalevan kello
15.3.2022 klo 20:50
Uutinen

Määräaika lähenee – Yritykset innoissaan MM-kisoista

Historiallisesti olympiakultaa Pekingissä saavuttanut Leijona-lauma on taatusti mitalinsa ja juhlahumunsa ansainnut. Samalla Suomen tähänastisen jääkiekkohistorian kenties kovin saavutus onnistui nostamaan entisestään huumaa tulevien Tampereen MM-kisojen osalta. Kiekko putoaa jäähän Tampereen hulppeassa Nokia-Areenassa 13. toukokuuta. Tammikuussa toteutettu kysely paljasti, että kotikisat ovat jo vahvasti tamperelaisyritysten ajatuksissa.

Yksi MM-kisoja jo innolla odottavista kauppiaista on Kalevan Kellon Jenni Pietarila. Hän kertoo itsekin yllättyneensä siitä, miten positiivisella mielellä hän kisoja odottaa.

– On aivan ihanaa, että kaupunkiin on tulossa tapahtumaa ja hulinaa, etenkin kun tässä on oltu epidemian kuristuksessa jo yli kaksi vuotta, hän tiivistää tuntonsa. Jenni Pietarila uskoo kisojen vaikuttavan myös liikkeen myyntiin piristävästi.

– Kun porukkaa liikkuu enemmän, todennäköisesti sieltä joku myös meidän liikkeeseemme astuu, joskaan en minä nyt odota että kiekkokansa ihan laumana lähtisi timanttisormuksia ostamaan, hän hymyilee.

Tervetuloa kisakadulle

Kalevan kello sijaitsee maantieteellisesti hyvällä paikalla kisaturisteja miettien. Liikkeestä varsinaiselle tapahtuma-areenalle on matkaa alle puoli kilometriä.

– Lisäksi tämä meidän Tuomiokirkonkatumme on käsitykseni mukaan virallinen kisakatu. Se varmasti tuo väkeä paikalle, vaikka en vielä olekaan sen tarkemmin tietoinen, mitä kaikkea tämän kisakadun varrelle on suunniteltu, hän kertoo.

Tampereen kisojen ajankohta eli toukokuu on yrittäjän mukaan erittäin lupaava.

–Toki kelit vaikuttavat ihmisten liikkumiseen, mutta toukokuussa on usein jo hyvinkin kesäinen keli ja terassit täynnä, hän visioi.

Taatusti näkyy

Jenni Pietarila lupaa, että kisat tulevat näkymään myös heidän liikkeensä ulkoasussa.

– Kiekkoteema on ehdottomasti esillä. Aiomme ainakin somistaa ikkunoita teeman mukaisesti niin paljon kuin kehdataan, hän kertoo.

Mitään lopullista suunnitelmaa somistuksesta ei ole vielä tässä vaiheessa ehditty tehdä, mutta optiona on ainakin yhden perhetutun kisarekvisiitan lainaaminen.

Pelipaidat päälle?

Jonkin verran yrittäjä kertoo vaihtaneensa asian tiimoilta kuulumisia yrittäjäkollegoidensa kanssa, mutta pääasiassa vasta oman yrityksensä naapurustossa.

– Kaikki ovat olleet kovin mielissään ja odottavat kisoja innolla. Hienona pidän sitäkin, että Tampere Tunnetuksi ry on ottanut tässä ohjaajan viittaa, hän kehaisee.

Yrittäjä toivoo, että mahdollisimman monet kivijalkakaupat lähtevät omalta osaltaan mukaan kisatunnelman herättämiseen.

– Minulla esimerkiksi on sellainen idea tai haave, että ainakin kisakadun myymälöissä koko kivijalkaliikkeiden henkilöstöllä olisi yllään pelipaidat, hän ideoi.

Kiinnostusta riittää

Jenni Pietarila ei ole yksin kisainnostuksen kanssa. Tampere Tunnetuksi ry toteutti tammikuun lopulla kyselyn, jossa lähes viisikymmentä Tampereen keskustan yritystä antoi mielipiteensä jääkiekon MM-kisojen merkityksestä kaupungin keskustan vireydelle. Tulos oli varsin yksimielinen, sillä peräti 90 prosenttia kyselyyn osallistuneista kertoi odottavansa kisoja ja olevansa valmiita oman yrityksensä osalta tekemään toimenpiteitä kisatunnelman nostamiseksi huippuunsa.

– Erityisesti kyselyn tuloksista pistää silmään positiivinen odotus ja valmius näyttää kisavieraille, kuinka upea paikka Tampere on, kertoo Tampere Tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri. Hän pitää tulevia kisoja hienona näytön paikkana, jota varten tehdään hyvää ja tiivistä yhteistyötä.

– Teemme yhteistyötä sekä Tampereen kaupungin että kisaorganisaation kanssa, jotta kaupungin ja yritysten palvelut olisivat parhaassa vireessä ja kaikki saisivat kisoista huippuonnistumisen tunteen. Tämä on jälleen upea paikka näyttää, että Tampereella todella mennään kovaa eteenpäin, Töytäri hehkuttaa.

Tampere Tunnetuksi ry valmistelee yhteistä viestintää sekä viestintämateriaalia käytettäväksi kisojen ajaksi. Lisäksi yhteistyössä yritysten, Tampereen kaupungin ja Visit Tampereen kanssa pyritään varmistamaan, että kaupungin kaikki palvelut ovat helposti saavutettavissa ja löydettävissä kisojen aikana.

Itsestä kiinni

K-Supermarket Ratinan kauppias Marko Laaksonen pitää jääkiekon MM-kisoja mainiona mahdollisuutena sekä koko Tampereelle että yrityksille.

– Uskon, että kansainvälinen tunnelma tarttuu kisojen aikana ihan kaikkiin Tampereella liikkuviin. Sehän on meistä itsestä kiinni, miten paljon iloa ja hyötyäkin otamme irti tapahtumasta. Tämä on ehdottomasti tällainen positiivinen aasi millä ratsastaa, kommentoi Laaksonen.

Yrittäjä antaa peukkua Tampere Tunnetuksi ry:n tekemille yhteisille toimenpiteille ja yritysten käyttöön tulevalle materiaalille.

 – Somistuksissa ja viestinnässä käytettäväksi sopiva materiaali kiinnostaa kovasti, hän kertoo.

Kauppiaalla on kokemusta isomman kokoluokan tapahtumista jo entuudestaan. Aivan kauppakeskuksen naapurissa kun sijaitsee useampiakin konsertti- ja urheilutapahtumia isännöinyt Ratinan stadion.

– Hyvin tärkeää on, että perusasiat ovat kunnossa. Meidän tapauksessamme se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tapahtuma-ajankohtina kassapalveluissa on varmasti tarpeeksi väkeä ja opastukset ovat reilassa, kauppias kiteyttää. Myös tuotevalikoiman pitää vastata kysyntää.

– Meidän tapauksessamme tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että nopeasti syötäviä ja juotavia tuotteita on oltava hyllyissä tavallista enemmän, hän kertoo. Kaiken tämän päälle on hyvä lähteä rakentamaan sitä ekstraa. Tuotevalikoiman lisäksi tämä tarkoittaa käytännössä jonkinlaisia tempauksia. Ne ovat tällä hetkellä kuulemma suunnitteluvaiheessa. K-kauppias myöntää, että olettaa kisojen näkyvät myönteisesti myös kaupallisessa mielessä.

– Emme me nyt mitään varsinaista yleisöryntäystä odota, mutta kun väkimäärä katukuvassa kasvaa, niin me uskomme siitä osan löytävän tiensä myös meidän liikkeeseemme. Samalla saamme toivottavasti houkuteltua meille myös niitä tamperelaisia, jotka eivät ole aikaisemmin meillä asioineet.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 8.3.2022

Ville Kulmala
Ville Kulmala
Avaa pop-up -ikkuna