YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

27.4.2021 klo 09:05
Uutinen

Moderni muotoilu kohtaa 60-vuotiaat teräsputkiperinteet – yhteistyö alkoi ostosreissulla

Kun muotoilijat Timo Hoisko ja Matti Korpela kävelivät vuosi sitten Ilmajoen Teräsputkikalusteen ovesta sisään, alkoikin yllättäen yhteistyö, jonka hedelmiä poimitaan tänä keväänä.

− Meillä oli herännyt ajatus uudistaa mallisto. Sattuman kaupalla nämä miehet kävelivät tänne rautaostoksille, kertoo Ilmajoen Teräsputkikalusteen myyntijohtaja Jussi Eväsoja.

Yhteistyö käynnistyi nopeasti, ja jo vuoden sisällä lanseerattiin Puisto-mallisto, joka samalla juhlistaa 60-vuotiasta Ilmajoen Teräsputkikalustetta.

Eväsoja kertoo, että yritys on ollut hyvin perinteinen valmistaja, joka ei ole aiemmin panostanut muotoiluun. Muotoilutoimisto KO-HO:n Timo Hoiskossa ja Matti Korpelassa Eväsoja sanoo arvostavansa sitä, että heillä on käytännön kokemusta tuotannosta.

− Heillä on myös puusepän koulutus, joten oli luottoa siihen, että he pystyvät suunnittelemaan tuotteita, joita voi realistisesti valmistaa. Odotukset myös nuorekkaasta muotoilusta ovat toteutuneet erinomaisesti, Eväsoja sanoo.

Tuotteiden valmistuksessa korostuvat kotimaisuus ja ekologisuus. Käytetyt puuelementit ovat CLT-asuntorakentamisen ylijäämämateriaalia.

− CLT-tehtaalta hankimme 20 senttimetriä paksuja liimapuupaloja, joita jää hukkapaloiksi ovi- ja ikkuna-aukkojen leikkaamisessa, Hoisko kertoo.

Puu on ollut teräksen lisäksi aina materiaalina Teräsputkikalusteen tuotteissa, aikaisemmin on tehty muun muassa puisia pulpetteja.

− Puu on miellyttävä istuinmateriaali Suomen oloissa, Eväsoja sanoo.

Puisto-mallisto sopii ulkoalueille ja julkisiin sisätiloihin. Asiakaskohderyhmää ovat etenkin kaupungit, kunnat ja seurakunnat. Tavoitteena on päästä rakennuksia ja ulkoalueita suunnittelevien arkkitehtien työpöydille.

− Ulkokalusteiden käytössä on paljon potentiaalia. Olisi tärkeä suunnitella puistot osaksi arkkitehtuuria. Haluamme antaa arkkitehdeille työkaluja koota omanlaisia kokonaisuuksia tuotteistamme. Näitä voi käyttää ulko-olohuoneena, mutta myös vaikka etätyön tai parkourin tarpeisiin, Korpela kuvaa.

Timo Hoisko ja Matti Korpela ovat molemmat opiskelleet puusepiksi ja muotoilijaksi Jurvassa. Kun SeAMKin yksikkö siellä lopetettiin, he ostivat oppilaitoksesta vesileikkurin ja muita laitteita ja alkoivat hyödyntää näitä muotoilun ja tuotekehityksen parissa.

Matti Korpela antaa arvoa putkikalustevalmistajan kokemukselle.

− Pitkä historia henkii pysyvyyttä ja toimivuutta, ja on hyvä pohja myös tulevaisuuden ratkaisuille.

Uuden malliston lanseeraaminen vaatii Eväsojan mukaan pitkäjänteisyyttä, ja isompaa myyntiä voi odottaa aikaisintaan parin vuoden sisällä.

− Seuraavan hankkeemme tarkoitus on selvittää viennin mahdollisuudet. Sen verran olen selvittänyt, että emme tällä mallistolla häviä eurooppalaisille kilpailijoillemme, Eväsoja sanoo.

Ilmajoen Teräsputkikaluste työllistää viisi henkeä, ja tuotteiden valmistuksessa käytetään alihankintaa. Korona laski viime vuonna liikevaihdon yli 500 000 eurosta noin 400 000 euroon. Tilannetta helpottaa ELY-keskukselta saatu kehittämisavustus koronaepidemiasta aiheutuneisiin markkina- ja tuotantohäiriöihin.

− Meillä oli takana 10 kasvun vuotta. Lomautuksiin ei ole onneksi tarvinnut lähteä, Eväsoja kertoo.

Teksti: Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi

Kuvat: Tiina Rantakoski, Muotoilutoimisto KO-HO

Avaa pop-up -ikkuna