YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Moka valinnanvapauslaissa: Ei tiedetä, kuka arvioi asiakkaan palveluntarpeen
Sote-alan järjestöt vaativat etäyhteyden käytön kirjaamista lakiin asiakkaan palveluntarpeen arvioinnissa.
Järjestöt ovat havainneet puutteen hallituksen toukokuussa antamassa ehdotuksessa valinnanvapauslaiksi.
Sosiaali- ja terveysalan järjestöt Näe ja Fysi toteavat tiedotteessaan, että lakiesityksestä ei ilmene, pitääkö asiakkaan käydä palveluntarpeen arvioinnissa sote-keskuksessa tai maakunnan liikelaitoksen toimipaikassa.
– Jos arviointi voidaan tehdä vain konkreettisella käynnillä, hoitoonpääsy viivästyy ja resursseja hukataan, Näe ja Fysi toteavat.
Valinnanvapauslaki on osa sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuudistusta eli sote-uudistusta.
Asiakkaan juoksuttaminen tuhlaa resursseja
– Olisi resurssien tuhlaamista käyttää asiakkaita lääkärinvastaanotolla vain tullakseen ohjatuiksi toiselle palveluntuottajalle tai noutaakseen asiakassetelin, järjestöt katsovat.
Näe ja Fysi esittävät turhien käyntien välttämiseksi lakiehdotukseen korjausta.
– Etäyhteyden käyttö palveluntarpeen arvioinnissa olisi kirjattava lakiin. Hyväksyttynä tapana tutkia ja hoitaa potilasta se on jo kirjattu, tiedotteessa taustoitetaan.
Lähes sata tuhatta tarpeetonta sote-keskuskäyntiä
– Lakia ei saa jättää tältä osin epäselväksi, sanoo Näe ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.
– Pelkästään näkemisen ja silmäterveyden alalla kansalaiset joutuisivat tekemään optikon silmäterveyslöydösten perusteella 80 000–90 000 tarpeetonta sote-keskuskäyntiä vuosittain silmälääkäriin päästääkseen, Tast arvioi.
Optikkoliikkeissä tuotettuja silmäterveyspalveluja käyttää vuosittain 1,2-1,4 miljoonaa suomalaista. Yksityisten fysioterapiayritysten ja -ammatinharjoittajien vastaanotoille tehdään reilut viisi miljoonaa käyntiä vuodessa.
Palveluiden digitalisointi päästää pienet tuottajat markkinoille
Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry ja Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry ovat Suomen Yrittäjien jäsenjärjestöjä.
Toimialajärjestöjen näkemyksiä tukee Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala.
– Digitaaliset palvelut ovat laajemminkin tapa huolehtia sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannustehokkuudesta. Pk-yritysten olosuhteet huomioiva palveluiden digitalisointi on omiaan helpottamaan pienten tuottajien pääsyä markkinoille, Neimala sanoo.
Vain 30 on suuria Suomen 19 000 soteyrityksestä
Yrittäjäjärjestö kannattaa sote-uudistusta ja siihen sisältyvää valinnanvapautta.
Sen mukaan hallituksen tavoitteet täyttyisivät palveluiden tehostamisesta, kustannusten hallitsemisesta ja koko maan kattavien palveluiden turvaamisesta.
– Uudistuksen tavoitteet voivat kuitenkin toteutua vain siinä tapauksessa, että asiakkaiden valinnanvapaus toteutetaan pienten ja keskisuurten tuottajien markkinoillepääsyn turvaavalla tavalla, Neimala huomauttaa.
Suomen sosiaali- ja terveysalalla toimivista lähes 19 000 yrityksestä vain alle 30 on suuria. Alalla toimii yli 17 500 mikroyritystä ja 900 pk-yritystä.
Yrittäjäsanomat