YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

19.11.2018 klo 13:49
Uutinen

Moni yrittäjä ahtaalla kauppakeskus Redissä – liikkeitä myynnissä ja konkurssiuhkaa ilmassa

Pari kuukautta sitten avatun kauppakeskus Redin asiakasvirrat eivät tyydytä kaikkia kauppiaita. Joitakin liikkeitä on myynnissä ja usea yrittäjä kertoo harkitsevansa lähtöä liian pienen asiakasmäärän takia.

Sekä Yle että Helsingin Sanomat uutisoivat viikonloppuna Helsingin Kalasatamassa sijaitsevan Redin asiakasmääristä.

Helsingin Sanomien mukaan yli kymmenen ravintolan kerrotaan olevan myynnissä. Muun muassa Crazy Chicken -ravintolan omistaja Tariq Sheikh kertoo laittaneensa ravintolansa myyntiin, koska kauppakeskuksessa on liikaa ravintoloita asiakasmääriin nähden.

Italialaisravintola Pomo D’orin ravintoloitsija Ismail Mutlu puolestaan kertoo olevansa jo epätoivoinen. Noin 250 neliön ravintolassa työskentelee viisitoista ihmistä, mutta päivittäin on kaupaksi käynyt vain 20–30 ruoka-annosta.

– Kannattava toiminta edellyttäisi ainakin 300:a annosta, sillä vuokraan menee lähes 20 000 euroa kuussa, hän sanoo Helsingin Sanomissa.

Sesonkipuodin yrittäjä Bettina Parvikoski ja myymälävastaava Mikaela Sundholm kertovat haastatteluissa, että kaupanteko on ollut hiljaista. He kertovat katsovansa tilannetta kevääseen saakka.

– Alku on mennyt todella huonosti. Kaikilla on pinna kireällä, yrittäjä Bettina Parvikoski sanoo.

Redissä huhutaan, että viisi yrittäjää olisi tehnyt konkurssin tai muuten joutunut lopettamaan kauppakeskuksessa.

Kauppakeskuksen ylösajo vie vuosia

Helsingin Yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen on seurannut uutisointia, mutta ei ole kuullut tilanteesta suoraan Redin yrittäjiltä.

– Huoli asiakkaista on varmasti yrittäjillä suuri, ovathan he investoineet suuria summia ja kiinteät kulut juoksevat, oli asiakkaita tai ei.

Laaksonen uskoo, että kävijämäärät lisääntyvät koko ajan.

– Redin lähiympäristöön on kaavoitettu valtava määrä uusia asuntoja ja toimitiloja. Näiden valmistuessa asiakaskunta varmasti kasvaa. Kauppakeskuksien ylösajo vie yleisesti useamman vuoden.

Kauppakeskuksiin sijoittuvilla pienyrittäjillä on Laaksosen mukaan kova paine menestyä.

– Pienyrittäjä investoi useimmiten omalla velkarahalla ja kantaa riskin yksin.

Laaksosen mielestä kauppakeskuksia ei ole Helsingissä liikaa, sillä kaupunki kasvaa koko ajan.

– Suurin osa Helsingissä toimivista kauppakeskuksista on hyvien kulkuyhteyksien päässä. Esimerkiksi Rediin raideliikenne tuo asiakkaan suoraan kauppakeskukseen ja parkkihalleihin on mitoitettu riittävä määrä asiakaspaikkoja. Redin tulisi markkinoida näyttävästi kauppakeskustaan, erikoisliikkeitä ja tapahtumiaan tavoittaakseen kaikki potentiaaliset asiakkaat, Laaksonen arvioi.

20 000 kävijää arkipäivisin

REDI-kauppakeskuksessa on noin 200 liiketilaa, joista kahviloita ja ravintoloita on noin 40. Liikepinta-alasta on vuokrattu noin 90 prosenttia.

Kauppakeskusjohtaja Pia Svensk kertoo, että REDIssä vierailee arkipäivisin yli 20 000 kävijää. Sunnuntaisin aukioloajat ovat lyhyemmät ja kävijämäärä alhaisempi.

– Syyskuussa oli avaamisen jälkeen 11 myyntipäivää, joiden aikana kauppakeskuksessa vieraili 350 000 kävijää. Kävijämäärä on kokemuksemme mukaan odotetulla tasolla ottaen huomioon, että keskus on vasta avattu.

Svensk korostaa, että kestää aikansa, että ihmiset löytävät uuden kauppakeskuksen ja tekevät käynneistä siellä osan omaa arkeaan.

– Teemme tietysti joka päivä töitä yhteistyössä yrittäjiemme kanssa sen eteen, että kävijät löytäisivät kauppakeskukseen.

Svenskin mukaan kauppakeskuksessa ei ole tapahtunut yhtään konkurssia sen toiminnan aikana.

– Tietojemme mukaan muutamalla vuokrasopimuksen tehneellä yrittäjällä on ollut rahoitusvaikeuksia tai muita syitä, joiden takia yritykset ovat jo ennen avajaisia päättäneet olla avaamatta liikettä REDIin tai lopettaneet liiketoimintansa kokonaan.

Lisäksi kahdessa liiketilassa on lopetettu toiminta kauppakeskuksen avauksen jälkeen. Toiseen näistä tiloista on saatu jo uusi vuokralainen.

Svensk kertoo, että kauppakeskus on parantanut opastusta ja tehostanut markkinointia, jotta asiakasmäärä kasvaisi.

– Neuvottelemme myös kaupungin kanssa, jotta voisimme helpottaa ajoa parkkiin. Marraskuun alusta alkaen olemme tarjonneet neljä tuntia maksutonta pysäköintiä. Ymmärrämme hyvin, että kauppakeskuksen ensihetket herättävät huolta joissain yrittäjissä, Svensk korostaa.

Teksti ja kuva: Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi

Juttuun lisätty Pia Svenskin kommentit 19.11. klo 17.16.