Eline Niemi (Tundrada) ja Jari Romppainen (Jarcce) pohtivat sosiaalisen median hyötyjä yrittäjille. Kalle Tapio (Digi- ja mainostoimisto Höyry) puhuu sosiaalisen median strategian puolesta.

Muista nämä, kun teet sisältöä sosiaaliseen mediaan – “Tiktokissa yksi asia on ylitse muiden”

Sosiaalinen media on täynnä mahdollisuuksia yrittäjille. Näkyvyyden kannalta tehokkaiksi ovat osoittautuneet Instagram ja Tiktok. Tutustu yrittäjien omakohtaisiin kokemuksiin näiden alustojen parissa.

Eline Niemi valmistaa taide-esineitä ja käsitöitä poronsarvesta. Tundrada-nimisellä yrityksellä on Instagramissa yli 12 000 seuraajaa. 

”Enimmäkseen valmistan nimikylttejä koirille, matkamuistoja ja joskus isompia taideteoksia. Maalaukseni ovat luonnon inspiroimia”, Niemi kertoo. Hän on kotoisin Latviasta, ja asuu tällä hetkellä Lapissa.

Tundradan Instagram-tili sai nostetta vuonna 2018, kun Niemi alkoi tehdä yhteistyötä muutamien lemmikkieläinvaikuttajien kanssa.  

”Vuosien mittaan olemme muodostaneet oman yhteisön ja monista asiakkaistani on tullut hyviä ystäviäni. Kaikki yhteistyöhankkeeni muiden lemmikkibrändien kanssa ovat lähtöisin Instagramista”, hän kertoo.

Instagram on alun perin kuvien jakamiseen profiloitunut maksuton sovellus, joka nykyään ottaa vaikutteita muista sosiaalisen median kanavista. Esimerkiksi Reelit eli Kelat ovat Instagramin vastine Tiktok-videoille. 

”Instagram on hyvä työkalu pienelle yritykselle”, pohtii yrittäjä Eline Niemi.

”Kun ihmiset oppivat tuntemaan tekijän, he haluavat osoittaa tukeaan ostamalla tuotteen”

Niemi pitää tärkeänä aktiivisuutta ja vuorovaikutusta Instagramissa. Ei riitä, että julkaisee kaksi kuvaa viikossa, vaan siellä on oltava läsnä. Vuorovaikutus ja kommunikaatio ovat sosiaalisen median kulmakiviä.

”Aluksi olin aktiivisempi. Olin vuorovaikutuksessa ihmisten ja yritysten kanssa, jaoin yksityiselämääni ja taidettani. Instagramissa oleminen ja asioiden jakaminen tuntuivat luonnolliselta osalta yrittäjyyttä. Piti olla langoilla, jakaa ja keskustella – se kaikki vain kuului työnkuvaan”, hän pohtii.

”Nykyisin asiakaskantani on riittävä, jotta voin keskittyä myös taideprojekteihini eikä minun tarvitse etsiä uusia Instagram-yhteistöitä. Siitä huolimatta jaan yhä töitäni Instagramissa ja pidän yhteyttä asiakkaisiini siellä.”

Niemi kokee, että Instagram on hyvä työkalu pienelle yritykselle.

”On erittäin tärkeää, että yritys personoituu yrittäjään ja asiakkaat oppivat tuntemaan henkilön yrityksen takana. Samalla voi esitellä tuotteitaan luonnollisesti ilman, että se vaikuttaa mainokselta. Kun ihmiset oppivat tuntemaan tekijän, he haluavat osoittaa tukeaan ostamalla tuotteen.”

Yksi asia on ylitse muiden, kun tekee videoita Tiktokiin

Jari Romppainen on ranualainen yrittäjä ja luokanopettaja. Hänen yrityksensä tarjoaa markkinointisisältöjä valokuvista markkinointivideoihin, mutta myös sosiaalisen median konsultointia ja printtejä.

”Valokuvaajana ja videokuvaajana kaikki sosiaalisen median kanavat ovat todella tärkeitä näkyvyyden suhteen. Toki julkaisukelpoista materiaalia tulee luonnostaan, joten materiaalin tuottamiseen ei tarvitse resursoida paljoa aikaa. Tiktok on tällä hetkellä valtavassa kasvussa, ja ihmiset viettävät siellä aikaa todella paljon”, Romppainen kertoo.

Tiktok on maksuton sovellus, jossa jaetaan lyhyitä videoita. Videoita voi muokata sovelluksessa sekä lisätä niihin musiikkia, filttereitä ja muita efektejä. Alusta on tunnettu algoritmista, joka oppii nopeasti, minkälainen sisältö katsojaa kiinnostaa.

Romppaisen Tiktok-tili toimii nimellä Jarcce. Videot ovat saaneet tykkäyksiä yli 19 miljoonaa kertaa. Näkyvyys Tiktokissa on tuonut uusia projekteja ja yhteistöitä.

”Tiktok ei ole enää pelkästään nuorison käytössä. Yrittäjän on hyvä pysyä ajan hermolla ja siirtyä sinne, missä potentiaaliset asiakkaatkin ovat. Merkittävintä Tiktokissa on videomateriaalin autenttisuus, ei niinkään se, onko video ammattimaista tuotantoa”, hän muistuttaa.

”Merkittävintä Tiktokissa on videomateriaalin autenttisuus, ei niinkään se, onko video ammattimaista tuotantoa”, kertoo yrittäjä Jari Romppainen.

”Tiktok tarjoaa maksetun mainonnan osalta tällä hetkellä parempaa vastinetta rahalle”

Yrittäjä hyötyy sosiaalisen median orgaanisesta eli maksuttomasta näkyvyydestä. Potkua näkyvyyteen saa maksetulla mainonnalla. Romppaisen mukaan maksetun mainonnan klikkaukset ovat edelleen Tiktokissa halvempia kuin missään muualla.

”Maksettu mainonta on mennyt Googlen ja Facebookin osalta suhteellisen haastavaksi, eikä siellä ole helppo saada investoitua euroa suurempana takaisin. Tiktok tarjoaa maksetun mainonnan osalta tällä hetkellä parempaa vastinetta rahalle.”

Kun monissa muissa sosiaalisen median kanavissa pyritään seuraajamäärän kasvattamiseen, Tiktokissa on enemmän merkitystä kohderyhmään tehoavalla sisällöllä. Romppainen toteaa, että jos yrittäjällä on valmiuksia tuottaa videomateriaalia itse, Tiktok tarjoaa huikean mahdollisuuden orgaanisen näkyvyyden kasvattamiselle. 

”Toki on mahdollista tilata sisältöjä myös ammattilaisilta, mutta se vaatii rahallista panostusta. Jos tilaat kuvaus- tai videotuotantoa, samat materiaalit ovat käyttökelpoisia kaikissa sosiaalisen median alustoissa ja muussa markkinoinnissa”, hän lisää.

Muista ainakin nämä, kun teet sisältöä sosiaaliseen mediaan

Digi- ja mainostoimisto Höyryn yrittäjä ja vastaava suunnittelija Kalle Tapio kertoo, että asiakkaat tarvitsevat heiltä etupäässä apua sosiaalisen median strategian luomisessa.

Kalle Tapio, Digi- ja mainostoimisto Höyry

”Sosiaalisen median strategia auttaa organisaatiota tai yrittäjää tekemään tietoisia päätöksiä siitä, millaista sisältöä julkaistaan ja mitkä ovat yleensä someläsnäolon tavoitteet.  Monille yrityksille voi olla myös haastavaa löytää aikaa tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tämän vuoksi tarjoamme myös jatkuvaa sosiaalisen media ylläpitoa”, Tapio kertoo.

Höyryn kolme vinkkiä, jotka auttavat yrittäjää toimimaan sosiaalisessa mediassa:

    1. Mieti itse mikä on ydinviesti, jonka haluat välittää eteenpäin somessa.
    2. Luo sisältöjä/päivityksiä, jotka vievät tätä viestiä eteenpäin.
    3. Ole aito ja inhimillinen. Älä yritä tehdä viestinnästä liian täydellistä.