YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Mukkalan yrittäjäveljesten kauppa-auto on elintärkeä syrjäkylien asukkaille – ”Yksinäiset ikäihmiset purkavat meille murheitaan”
Kun Mukkalan kyläkauppa lakkautettiin 42 vuoden jälkeen, Juha Mukkala ja Mika-veljensä keskittivät toimintansa pelkästään kauppa-autoon, jonka asiakkaista on tullut vuosikymmenten varrella ystäviä.
Kun yrittäjä Juha Mukkala vastaa puhelimeen arki-iltana, hänellä on takanaan pitkä rupeama. Hän on ajanut kauppa-autoa koko päivän ja pysähtynyt 40–50 pysäkille myymään elintarvikkeita syrjäkylien asukkaille.
Tällainen on ollut Mukkalan tyypillinen työpäivä jo 36 vuoden ajan.
Kauppa-auton asiakkaat asuvat taajamien ulkopuolella maaseudulla kaukana kivijalkaliikkeistä. Monelle heistä kauppa-auton kuljettajan tapaaminen on päivän ainoa ihmiskontakti.
– Useista asiakkaista on tullut vuosikymmenten varrella ystäviä, jotka purkavat meille huoliaan ja murheitaan. Suurin osa asiakkaista tuppaa olemaan ikäihmisiä, joista monet ovat leskiä tai muutoin yksinäisiä, Juha Mukkala kertoo.
Kauppa-auto viipyy jokaisella pysäkillä viidestä minuutista varttiin. Pysähdysaika riippuu siitä, kuinka paljon ostoksia asiakkaat tekevät ja kuinka suuri on heidän sosiaalisen kontaktin tarpeensa.
– Kauppa-auton aikataulu rajoittaa, mutta koetan seurustella heidän kanssaan sen verran kuin pystyn. Talvella kun on hiljaisempaa, voin jutella pidempään.
Juha Mukkalan mukaan hän ja Mika-veljensä huolestuvat, jos joku vakioasiakas ei ilmesty paikalle.
– Joskus menemme asiakkaan kotiin herättelemään ja tarkistamaan, onko kaikki kunnossa. Tai kysymme naapureilta, tietävätkö he, onko jotakin tapahtunut.
Noin 1 100 ajokilometriä viikossa
Juha Mukkala arvioi, että mahdollisuus tehdä päivittäiset ostokset lähelle kotia pysähtyvässä kauppa-autossa on ratkaisevaa siinä, että ikäihmiset voivat asua pitkään kodeissaan.
– Moni heistä on autottomia, eikä heillä ole varaa ajaa taksilla pitkiä matkoja lähimpään marketiin.
Kauppa-auton lähtöpaikka sijaitsee Kankaanpäässä, josta ajopeli suuntaa kuutena päivänä viikossa eri linjoille. Reitit kulkevat pitkin Pohjois-Satakuntaa ja osin myös Pirkanmaata sekä Etelä-Pohjanmaata.
Viitenä päivänä viikossa Juha Mukkala istuu kauppa-auton ratin taakse, ja yhtenä päivänä hänen veljensä vastaa ajosta. Yhteensä ajokilometrejä kertyy viikossa noin 1 100.
Aikaisemmin Mukkalan perheyrityksellä oli kaksi kauppa-autoa, mutta kaksitoista viime vuotta heillä on ollut vain yksi auto.
Kauppa-autojen määrä on romahtanut
Juha Mukkala omistaa puoliksi veljensä Mika Mukkalan kanssa Mukkalan Kauppa Oy:n, joka pyöritti pitkään myös kyläkauppaa Ala-Honkajoella. Vajaa kuukausi sitten veljekset joutuivat lakkauttamaan kaupan.
– Kauppa kävi kannattamattomaksi, kun ihmiset tekevät yhä enemmän ostoksiaan marketeissa Kankaanpään keskustassa, Juha Mukkala sanoo.
Mukkalan kyläkaupan perusti veljesten isä vuonna 1981. Motiivina oli se, että tuolloin ei saanut lain mukaan pitää kauppa-autoa, jos ei omistanut samalla myymälää.
Vaikka kauppa oli toiminnassa jopa 42 vuotta ennen kuin se lakkautettiin, Juha Mukkala ei tunne haikeutta ovien sulkemisesta lopullisesti.
– Helpotus se on. Kauppa tuntui rasitteelta viime vuosien aikana. Voimme nyt keskittyä täysillä kauppa-auton toimintaan.
Kauppa-autojen määrä on romahtanut Suomessa vuosikymmenten varrella. Juha Mukkalan mukaan liikenteessä on heidän firmansa kauppa-auton lisäksi enää kolme muuta autoa. Ne huristelevat Joensuun, Iisalmen ja Vöyrin seudulla.
Juha Mukkala jaksaa innostua työstään kauppa-auton kuljettajana joka päivä uudestaan.
– Yhtenäkään aamuna ei ole tullut oloa, ettei huvittaisi lähteä liikenteeseen. Asiakkaat ovat tässä työssä parasta. Joka päivä saan kuulla kiitollisia kommentteja, että ”hienoa, kun kauppa-auto kulkee”.
Mukkalan kauppa-autosta uutisoi ensin Maaseudun Tulevaisuus.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Milla Rautiainen
milla.rautiainen@yrittajat.fi