YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

26.3.2019 klo 12:30
Uutinen

My o My -muotikaupan yrittäjä Pauliina Louhiluoto pyörsi päätöksensä lopettamisesta

Tammikuussa Pauliina Louhiluoto ilmoitti lopettavansa muotialan kivijalkamyymälänsä Helsingin keskustassa. Maaliskuussa hän ilmoittikin jatkavansa uudella konseptilla.

Muotikauppias lopettaa yllättäen, takana huipputulos. Näin otsikoi Taloussanomat uutisen tammikuussa, kun Pauliina Louhiluoto oli päättänyt lopettaa Helsingin keskustassa sijaitsevan My 0 My -muotiliikkeensä.

Syy ei ollut pelkästään raha. Hän oli väsynyt. Kivijalkakaupan korkeat vuokraneliöt ja pienet markkinat eivät houkutelleet. Näkymä alaan ei vakuuttanut. Verkkokauppa kansainvälisen Farfetch -kaupan kautta veti, mutta Louhiluoto halusi olla kivijalkakauppias eikä varastotyöntekijä pakkaamassa verkkokaupan ostoksia.

– Halusin pelata isosti tai en ollenkaan. Minua ei kiinnostanut ”Pauliinan pieni putiikki” -tyyppinen kauppa. Meille tuli nopea lähtö entisistä tiloista, joissa alkoi remontti. Uusia tiloja ei tahtonut löytyä ja syksy oli ollut hyvästä tuloksesta huolimatta pettymys, Louhiluoto kertoo lopettamispäätöksensä syitä.

My O My:n liiketoiminta muodostuu kivijalan muotikaupan lisäksi joulunajan kausimyymälästä ja verkkokaupasta. Muodin kivijalkakauppa on aina ollut Louhiluodon mukaan tappiollista.

Nyt kaksi kuukautta myöhemmin ääni kellossa on muuttunut. Louhiluoto pyörittää 50-neliöistä kauppaa Kämp Galleriassa. Aiempi myymälä oli 260 neliötä.

– Olin ostanut kevään mallistot sisään ja ajattelin myydä ne pois, mutta kanta-asiakkaidemme vuolas tuki sai pääni kääntymään, Louhiluoto kertoo.

Hän ei pidä itseään kauppakeskusihmisenä, mutta kokemus Kämp Galleriasta on ollut kaikin puolin positiivinen. Töissä ei tarvitse olla yksin, vaan kauppiaiden kesken vallitsee yhteisöllisyys.

–Täällä on naisasiakkaita ja turisteja kivasti. Aasialaiset ovat tottuneet tekemään ostoksia ostoskeskuksissa. Ympärillä on hyviä liikkeitä, jotka tuovat asiakasvirtaa. Kanta-asiakkaatkin ovat löytäneet tänne, Louhiluoto kertoo.

Hän on joutunut irtisanomaan myyjiään ja työskentelee nyt itse kaupassa päivittäin. Samalla hän pakkaa verkkokaupan tilauksia.

Tilanne ei ole ideaali, mutta kiinteät kustannukset oli pakko karsia minimiin. Jatkossa valikoima supistuu hieman myymäläneliöiden vuoksi, mutta jatkossa yhtä vaatetta on useampaa kokoa.

– Henkilökunnan järkevä mitoittaminen on lähes mahdotonta, sillä kuukaudet ovat hyvin erilaisia keskenään. Moni asia jää tekemättä, mutta aion maksaa itselleni kunnon palkkaa ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi