YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

23.3.2023 klo 13:35
Uutinen

Myssyfarmi käynnisti pelastuskampanjan – “Toivomme ylittävämme tämänhetkisen kuilun”

Koronapandemia, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, inflaatio, korkojen ja energiahintojen nousu. Viime vuodet ovat olleet usealle yritykselle vaikeita. Suomalaiset säästävät nyt sekä pakon, että varmuuden vuoksi peläten mahdollisesti nykyistäkin korkeampia elinkustannuksia tulevaisuudessa. Suomalaisille yrityksille pieni kulutus ja sukanvarteen säästäminen ovat kuitenkin myrkkyä.

Pitkään jatkuneet huonot ajat ovat ajaneet monen yrityksen taloudelliseen kriisiin. Osa yrityksistä on päätynyt kertomaan hankalasta tilanteestaan avoimesti myös julkisuudessa. Näin toimi esimerkiksi suomalaisen designin alalla toimiva pöytyäläinen Myssyfarmi.

Myssymummot brändin ytimessä

Varsinaissuomalaisen perinnemaiseman ytimessä Pöytyällä Vistolan kylässä sijaitsee Myssyfarmi, jonka brändin ytimessä ovat paikalliset eläkeläismyssymummot, joiden kättentyötä ovat kaikki yrityksen suomenlampaiden villasta neulotut myssyt, hatut ja muut tuotteet.

Yrityksen päämajana ja myssymummoyhteisön kokoontumispaikkana toimii entinen kyläkoulu, jonka sisään astuessa voi haistaa villalankojen tuoksun, mutta myös tuntea yhteisöllisyyden.

– On kivaa, kun meitä mummoja tulee laajalta alueelta. Siinä tulee uusia tuttavuuksia ja kuulee monenmoista mummotarinaa, kertoo neljä vuotta Myssymummona toiminut Leena Porrasoja, Riihikoskelta, joka on saapunut keskiviikon neulontakerhoon Myssyfarmille.

Myssyfarmi on kansainvälistäkin mainetta kerryttänyt suomalainen designyritys, johon on voinut törmätä useampaan otteeseen jopa Voguen sivuilla. Yritys jälleenmyy tuotteitaan yli 200 liikkeessä ja 16 eri maassa ympäri maailman ja työllistää tällä hetkellä 95 eläkeläisrouvaa, jotka saavat käsitöistään lisätienestiä oman eläkkeensä kylkeen.

Yrityksen menestyksestä ja kunnianhimoisista tulevaisuuden suunnitelmista huolimatta Myssymummojen tekeminen on rennon letkeää, eikä sisällä paineita. Viime syksystä saakka mukana ollut Marja-Liisa Uusitalo pitää myssyjen neulomista mukavana harrastuksena, johon ei kuulu työelämän kaltaiset paineet tai aikataulut.

– Tänne, kun tulee on kuin kotiin tulisi, Uusitalo toteaa.

Myssyfarmin emäntä ja toimitusjohtaja Anna Rauhansuu vaikuttaa myös Suomen tekstiili & muoti ry:n hallituksessa.

Rahoituksen kaatuminen johti kassakriisiin

Ihmisten kukkaronnyörien kiristäminen on näkynyt kuluneena talvikautena Myssyfarmin alhaisena kotimaan myyntinä. Viimeisenä niittinä hankalan taloustilanteen kanssa painivalle yritykselle oli kuitenkin liki varmana pidetyn rahoitushankkeen hylkäys viime metreillä.

– Olimme ajautuneet vakavaan kassakriisiin, jonka johdosta käynnistimme Save the Myssy -kampanjan. Toiveenamme on, että kampanjan avulla pystyisimme ylittämään tämänhetkisen kuilun, kertoo Myssyfarmin emäntä ja toimitusjohtaja Anna Rauhansuu.

Vaikka Rauhansuu ei haluakaan etsiä tilanteeseen syyllisiä ulkopuolelta, pitää hän osaltaan myös valtamedian luomaa yleistä linjaa talouden näkymistä ongelmallisena ja yhtenä selittävänä tekijänä myös kotimaan alhaisiin myynteihin.

– Kaikki kuluttaminen on saatu jäihin. Siinä missä korona-aikana support your local -meininki eli todella vahvana, nyt se on täysin unohtunut. Totta kai monelle inflaatio, koron nousu ja kallis energia ovat aiheuttaneet merkittäviä ongelmia henkilökohtaiseen talouteen. Kaikilla tilanne ei kuitenkaan ole tämä, toteaa Rauhansuu, joka toivoisi ihmisten edelleen tekevän arvovalintoja ja tukevan kotimaisia yrityksiä ostosvalinnoissaan.

Katse eteenpäin

Alun perin Rauhansuun ja tämän puolison Jannen neulontaharrastuksesta syntynyt yritys on alle kymmenessä vuodessa onnistunut luomaan ympärilleen yhteisön, jolle on vaikea löytää vertaistaan.

– Sen lisäksi, että Myssyfarmi on monelle henkilölle koko toimeentulo ja mummoille tärkeä lisätienesti, on tässä paljon myös muuta menetettävää.

Suomen tekstiili & muoti ry:n hallituksessa istuva Anna Rauhansuu tuntee suomalaisen tekstiilialan sudenkuopat ja menestystekijät. Jatkuvien uudistuspaineiden ja uusien EU-säädösten alla oleva tekstiiliala muuttuu kaiken aikaa vastuullisempaan ja jäljitettävämpään suuntaan.

– Suomessa on useita kierrätetyn tai uuden biopohjaiseen tekstiilikuidun kehittämiseen erikoistuneita startuppeja, jotka ovat globaalissa mittakaavassa todella pitkällä. Nämä ovat teknisiä läpimurtoja. Meidän yrityksemme innovaatio on sosiaalinen, Rauhansuu taustoittaa.

Nyt jo muutamia viikkoja pyörinyt Save the Myssy -kampanja on saanut aikaan positiivista virettä Myssyfarmin myyntiin. Kampanjan käynnistämistä Myssyfarmin emäntä kuvailee vaikeaksi asiaksi.

– Meillä Suomessa elää edelleen vahvasti yksinään pärjäämisen kulttuuri. Yrityksenä olemme alusta saakka olleet hyvin avoimia niin hyvässä kuin pahassa, joten meille tilanteesta kertominen oli luontevaa. Se ei silti ollut minulle henkilökohtaisesti helppo ratkaisu.

Nyt tilanne näyttää hyvältä ja Rauhansuu uskookin, että pahimman kassakriisin yli päästään ja katseet voidaan pitää tiukasti kohti tulevaisuuden suunnitelmissa, joihin kuuluvat mm. uudet kansainväliset avaukset kuten yli 20 uutta jälleenmyyjää maailmalla.

– Haluan uskoa, että tässä käy samoin kuin monissa menestystarinoissa, joissa yritystoiminta alkaa pienestä autotallista, päätyy nousun jälkeen kuilunpartaalle, kunnes lopulta nousee ylös menestykseen. Tämä on nyt meidän aikamme nousta tähtiin, sanoo Rauhansuu.

Inkeri Sundberg
Avaa pop-up -ikkuna