YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Myssyfarmille Pariisin matka oli menestyksekäs
Myssyfarmi osallistui Pariisin muotiviikoille lokakuussa 2021.
3.11.2021 klo 15:00
Uutinen

Myssyfarmi valloitti uusia markkinoita Pariisin muotiviikoilla – “Paikka on lunastettava joka vuosi uudelleen”

Pöytyäläinen Myssyfarmi rohkaistui lokakuussa lähtemään maailmalle koronapandemian jälkeen. Villamyssyjä ja -asusteita myyvä yritys olikin harvoja suomalaisia nimiä Pariisin muotiviikoilla lokakuun alussa.

Päätös muotiviikoille osallistumisesta piti tehdä kesällä pandemian suhteen melko epävarmassa tilanteessa ja suomalaiset osallistujat olivat harvassa.

– Olemme koko ajan pyrkineet jatkamaan liiketoiminnan kehittämistä ja tarttumaan tilaisuuksiin, toki rajoituksia kunnioittaen. Meille oli lopulta itsestään selvää, että kun kerran rokotukset ovat kunnossa, Pariisiin on lähdettävä katsomaan, missä alalla mennään. Tällä alalla ei ole saavutettuja positioita, joka vuosi on lunastettava oma paikkansa uudelleen, toimitusjohtaja Anna Rauhansuu sanoo.

Pariisin naisten muotiviikot olivat Myssyfarmille menestyksekkäät. Vaikka tapahtumaa ei järjestetty täysin pandemiaa edeltäneessä laajudessa, ostajat ja lehdistön edustajat olivat silti liikkeellä uudella innolla etenkin Etelä-Euroopasta, mutta myös Aasiasta ja Yhdysvalloista. Maailman avautuessa ammattilaiset olivat avoimia uusille konsepteille ja ajattelutavoille.

Myssyfarmin tarina onkin ainutlaatuinen, sillä sen tuotteet syntyvät noin 80 Myssymummon, eli paikallisten eläkeläisrouvien, käsissä. He neulovat tuotteita oman jaksamisensa mukaan urakkapalkalla missä haluavat. He signeeraavat tuotteensa, joten kuluttaja voi tarkistaa, kuka hänen myssynsä on neulonut.

Kontaktit liikkeellä

Myssy osallistui Man / Woman Show -tapahtumaan, joka järjestettiin Premiere Classe -näyttelyn yhteydessä Louvren viereisessä Jardin des Tuileries puistoon pystytetyssä teltassa. Edellinen Man / Woman Show -järjestettiin maaliskuun alussa 2020 ja osa Myssylle silloin buukatuista tapaamisista peruuntui uhkaavan pandemian takia.

– Tuntui oikealta jatkaa siitä, mihin jäätiin. Uusien lisäksi samat vanhat kontaktit olivat liikkeellä ja täynnä intoa uusista mahdollisuuksista. Lopulta saldona meille oli toistakymmentä uutta asiakasta ja uudelleen avattuja kontakteja, myynnistä vastaava Hanna Jauhiainen sanoo.

Myssy erottui kesää myyvillä muotiviikoilla etenkin kesä- ja bucket-hatuillaan, jollaisia ei ole alalla juuri nähty. Pariisissa Myssyä myyvät tällä hetkellä muun muassa tavaratalo Galeries Lafayette ja konseptimyymälä Merci.

Uutena avauksena Yhdysvallat

Neljättä kertaa mukana ollut visualisti Iryna Shvets kertoo yllättyneensä siitä, miten paljon kiinnostuneempia ostajat olivat nyt ideasta brändin takana.

– Mielestäni ero oli huikea kahden vuoden takaiseen. Myssyn ainutlaatuinen konsepti täydellisessä jäljitettävyydessään kiinnosti ihmisiä aivan eri tavalla.  Aika on nyt juuri oikea meidän kaltaisillemme aidosti vastuullisille toimijoille, hän kertoo.

Tärkeimpänä uutena markkina-avauksena oli Yhdysvallat.

– Siellä vastuullisuus kiinnostaa todella paljon ja onhan 80 neulovaa mummoa aikamoinen konsepti, Shvets jatkaa.

Lue lisää Neulomisvimma ja koronakriisi auttoivat Myssyfarmia tuplaamaan liikevaihdon – Tee-se-itse-paketit löysivät yleisönsä

Elina Hakola
Avaa pop-up -ikkuna