YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

7.4.2017 klo 08:02
Uutinen

Myymälän perustaminen on markkinointiponnistus

Hattulalaisen Domus Classican asiakkaista suuri osa on 30–40-vuotiaita, vanhasta talostaan innostuneita ihmisiä. Tosin aina rakennuksen ei tarvitse olla vanha, että sitä remontoidaan vanhan näköiseksi.

Kun hattulalaisen Domus Classican Pia ja Kimmo Kuurma muutama vuosi sitten valittiin Vuoden yrittäjiksi, yrityksessä oli tarkoitus hakea kasvua kansainvälistymällä. Tuolloin aloitettu kansainvälinen verkkokauppa on edelleen työn alla. Liiketoiminnan kasvua on kuitenkin tapahtunut vähitellen. Suurin markkinointiponnistus, myymälä Helsinkiin, tapahtui hiukan vahingossa.

– Kauniina kesäiltana viinilasillisen äärellä keksimme ajatuksen myymälästä Helsingissä, ja samantien ryhdyimme katsomaan netistä liiketiloja. Erottajalta löytyi vanha pankkisali, joka herätti mielenkiinnon. Lähetin mieheni katsomaan sitä yksin, kun en oikein osannut suhtautua asiaan vakavasti, Pia Kuurma kertoo.

Kimmo Kuurma näki tiloissa pontentiaalia, ja lopulta Piankin oli lähdettävä tiloja katsomaan. Hyvä sijainti Erottajalla ja kolme suurta näyteikkunaa ratkaisivat sen, että myymälä päätettiin toteuttaa. Rustiikkiseksi sisustetussa myymälässä kaikki hyllyt on toteutettu vanhoista putkista ja tiiliseinäpinnat kaivettu esiin pankin aikaisten materiaalien alta.

– Moni on sanonut, että tämä on sellainen naisten rautakauppa, Kuurma kertoo.

Helsinki oli lopulta luonteva suunta laajentua, sillä aiemmin postilähetyksistä suuri osa meni Helsinkiin. Domus Classicalla on tosin paljon asiakkaita myös täysin päinvastaisessa suunnassa, eli Lapissa.

Työntekijöiksi Helsingin myymälään on palkattu eri alojen käsityöläisiä, esimerkiksi kaksi ikkunoiden kunnostajaa, jotka työskentelevät pääasiassa kotonaan. Ajatuksena on antaa yksintyöskenteleville mahdollisuus tulla hetkeksi asiakkaidensa luo jakamaan omaa asiantuntemustaan ja neuvojaan.

– Myymälä on meille markkinointiväline. Monet ostavat verkkokaupastamme, mutta olemme näkyvillä ja pysymme mielessä, kun ihmiset ajavat liikkeen ohi, Pia Kuurma toteaa.

Lue koko juttu Hämeen Yrityssanomien numerosta 3–4, joka ilmestyi 30.3.2017. Näköislehteen tästä >>>

Hämeen Yritysviestintä, SM
toimitus@hameenyrityssanomat.fi

Avaa pop-up -ikkuna