YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Näin aloitat oman podcast-tuotannon: Kuuntele somegurun vinkit
Millainen on hyvä podcast? Miten podcastia kannattaa jakaa kuuntelijoille? Entä mikä on hyvä pituus podcastin jaksolle? Kuuntele Sani Leinon vinkit Yrittäjän podcastista!
Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa annetaan vinkkejä podcastien tekemiseen. Vieraana on sosiaalisen markkinoinnin ammattilainen Sani Leino, joka on tehnyt podcasteja jo vuosien ajan.
– Aloitin tekemään omia podcasteja vuonna 2014. Silloin mietin, että miksi en tuottaisi sisältöä podcasteihin, jos kerran kuuntelen niitä itsekin aktiivisesti.
Tällä hetkellä Leino on mukana muun muassa Myyntipodi-podcastin sisällöntuottamisessa. Hän korostaa harkinnan merkitystä suunnitteluvaiheessa. Kannattaako podcastia ylipäätään tehdä?
– Äänipohjaisen sisällön kuluttaminen tuntuu vain kasvavan sitä mukaa, kun podcastien määrä lisääntyy. Silti kannattaa miettiä ennen podcastin tekemistä, miksi kuuntelisin juuri tätä podcastia ja miastä aiheesta tekijällä riittää omaa ammattitaitoaan jaettavaksi enemmän kuin viisi jaksoa. Mikä on se aihe, josta saa sata jaksoa kasaan?
Mikrofoniin 100-200 euroa
Tekijän kannattaa myös miettiä, onko puhuminen hänelle mieluisaa. Mikrofonin ääressä puhuminen ei ole välttämättä yhtä helppoa kuin kaverin kanssa jutustelu.
– Kaikkien sisällöntuottajien äänensavy ja rytmi tai tyyli ei välttämättä sovellu podcastin tekemiseen. Jos vaikka jännittää valtavan paljon mikrofoniin puhumista, ei välttämättä kannata vatsa kipeänä tehdä podcastia vaan keskittyä johonkin muuhun formaattiin.
Leino on pyrkinyt podcastien tuottamisessa tehokkuuteen mahdollisimman vähällä editointiin käytettävällä ajalla.
– Aika pienellä vaivalla pitäisi selvitä editointiprosessista. Podcastia ei kannata ajatella liian vaativana ja aikaa vievänä prosessina. Yrittäjillä on paljon muitakin asioita työlistalla, joten aikaa ei välttämättä ole kovin paljon sisällön tekemiseen.
Laadukkaan podcastin tekemisessä kannattaa käyttää hieman aikaa kaluston suunnitteluun. Edullisin mikrofoni ei välttämättä ole paras valinta.
– Jo 100-200 euron hintaisella mikrofonilla pitäisi pystyä tekemään laadukasta jälkeä. Tilan akustiikka on tärkeässä roolissa, koska huono tila pilaa hyvänkin mikrofonin. Kolmas tekijä on laite, jolla ääntä tallennetaan. Jos podcastissa on vieraita, kannattaa valita noin parikymmentä euroa maksa verkon yli toteutettu alustaratkaisu.
Kuuntele Yrittäjän podcastin jaksosta Leinon vinkit podcastin jakamiseen ja kuuntelijoiden määrän kasvattamiseen! Podcast on kuunneltavissa myös Spotifysta.
Kuva: Sani Leinon albumi
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi