YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Näin hyödynnät maksuttoman näkyvyyden Googlessa – Kuuntele asiantuntijan vinkit yrityksen digitaaliseen markkinointiin
Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa kerrotaan, miten Google-markkinoinnissa pääsee liikkeelle.
Yksinyrittäjänä aloittanut, nykyään noin 30 työntekijän Mediashake Oy:tä johtava Matti Hirvonen on vieraana Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa. Hirvonen antaa vinkkejä Google-markkinointia aloittelevalle yrittäjälle.
Hirvosen mukaan Google-markkinointi on muuttunut kymmenessä vuodessa etenkin automaation osalta.
– Kun aloitin yrittäjänä kymmenen vuotta sitten, Google-mainonnan hienosäätöä piti tehdsä paljon manuaalisesti. Nykyään moni asia hoituu automaattisesti tekoälyn avulla.
Googlessa voi saada näkyä joko orgaanisesti (maksuttomasti) tai maksullisella mainonnalla.
– Lähtökohtaisesti orgaanisella näkyvyydellä ei ole nopeita voittoja saatavissa. Nopein tapa nähdä, mikä vaikutus Google-näkyvyydellä on, on maksaa Google-mainonnasta. Orgaanisten hakutulosten yläpuolellas on yleensä vähintään kolme mainosta, joten huomiota on vaikea saada maksuttomalla näkyvyydellä.
Avainsanoilla tärkeä merkitys
Jotta Googlessa voi saada näkyvyyttä, yrityksellä on oltava kotisivu. Mainoksista ohjataan liikennettä pääsääntöisesti kotisivulle.
Hirvonen neuvoo Yrittäjän podcastissa keskittymään avainsanoihin.
– Tärkein lähtökohta on se, että sivuston sisältö vastaa sitä, mitä kävijät hakevat Googlesta. Usein tehdään jonkinlaista avainsanatutkimusta, joka kertaa, mitä kävijät hakevat Googlesta. Jos yritys myy putkiremontteja, sen on hyvä tietää, millä hakusanoilla putkiremontteja haetaan. Niiden mukaan kannattaa rakentaa sisältöä kotisivulle.
Avainsanatutkimusta voi tehdä esimerkiksi täällä. Googlen omia ohjeita digimarkkinointiin löytyy täältä.
Podcastissa Hirvonen kertoo, mitkä muut asiat ovat tärkeitä verkkosivuston sisällössä.
Hyödynnä yrityksen profiilisivu Googlessa
Hirvonen kannustaa ottamaan haltuun Googlen yritysprofiilin, jossa hallitaan esimerkiksi yrityksen yhteystietoja ja aukioloaikoja. Profiiliin voi lisätä myös kuvia, videoita ja postauksia ajankohtaisista asioista. Google arvostaa profiilia sitä enemmän, mitä enemmän ajantasaista tietoa sieltä löytyy.
Podcastissa Matti Hirvonen kertoo, mitä Google Ads -palvelusta pitäisi tietää, mitä siitä kannattaa maksaa ja miten yrittäjä voi seurata Google-mainonnan tuloksia.
Kuuntele Yrittäjän podcastin jakso Spotifysta tai Suplasta!
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi