YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Näin hyödynnät YouTubea vaikuttajamarkkinoinnissa – asiantuntijan 3 vinkkiä
Paras lopputulos syntyy kun yrityksen ja tubettajan tarinat kohtaavat.
Facebook-mainonta on tuttu juttu monelle pk-yrittäjälle, mutta harvemmat hyödyntävät YouTuben vaikuttajamarkkinointia.
– Yritykset ovat heräämässä siihen pikkuhiljaa. Sen mahdollisuudet eivät ole vielä niin hyvin tunnettuja, sanoo Suomen Tubettajat ry:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Koski.
– Joskus yritykset käyttivät elokuvatähtiä ja muita vaikuttajia tuomaan buustia, mutta niihin näkyvyys piti silti ostaa erikseen. Käyttämällä YouTube-vaikuttajia yleisö on valmiina ja lisäksi kohdennetumpaa ja paljon sitoutuneempaa.
Kosken mukaan vaikuttajamarkkinointi sopii yrityksille lähes aloista tai tuotteista riippumatta.
– Rajaavat kysymykset liittyvät lähinnä siihen, miten löytyy oikea kohderyhmä.
Parhaimmillaan suosittujen YouTube-vaikuttajien tekemillä videoilla voi olla jopa miljoona näyttökertaa.
– Näyttökerrat riippuvat siitä, paljonko kampanjaan ollaan valmiita sijoittamaan rahaa, ja minkälaisen vaikuttajan haluaa.
Jussi Kosken 3 vinkkiä YouTube-markkinointia miettivälle yrittäjälle:
- Älä tee itse vaan käytä vaikuttajaa. Useimmiten omista videoista näkee, että ne on tehty halvalla, jolloin lopputulos on myös sellainen.
- Käytä aikaa ja vaivaa. Tutustu videoiden tekijöihin ja heidän materiaaleihinsa. Pyydä tarjouksia YouTube-verkostoilta, kuten United Screens, Splay tai Troot.
- Anna YouTube-vaikuttajalle riittävästi köyttä. Prosessi menee parhaiten kun yritys ei ota ´haluan vaikuttaa kaikesta kaikkeen`-asennetta. Luontevuus on vaikuttajamarkkinoinnissa tärkeä osa. Yrittäjä ottaa siinä pienen riskiaskeleen, mutta samalla syntyvät vaikuttavimmat kampanjat.
Pasi Lehtinen
pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi
Kuva: Istockphoto