YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

31.7.2018 klo 07:46
Uutinen

Näin hyödynnät YouTubea vaikuttajamarkkinoinnissa – asiantuntijan 3 vinkkiä

Paras lopputulos syntyy kun yrityksen ja tubettajan tarinat kohtaavat.

Facebook-mainonta on tuttu juttu monelle pk-yrittäjälle, mutta harvemmat hyödyntävät YouTuben vaikuttajamarkkinointia.

– Yritykset ovat heräämässä siihen pikkuhiljaa. Sen mahdollisuudet eivät ole vielä niin hyvin tunnettuja, sanoo Suomen Tubettajat ry:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Koski.

– Joskus yritykset käyttivät elokuvatähtiä ja muita vaikuttajia tuomaan buustia, mutta niihin näkyvyys piti silti ostaa erikseen. Käyttämällä YouTube-vaikuttajia yleisö on valmiina ja lisäksi kohdennetumpaa ja paljon sitoutuneempaa.

Kosken mukaan vaikuttajamarkkinointi sopii yrityksille lähes aloista tai tuotteista riippumatta.

– Rajaavat kysymykset liittyvät lähinnä siihen, miten löytyy oikea kohderyhmä.

Parhaimmillaan suosittujen YouTube-vaikuttajien tekemillä videoilla voi olla jopa miljoona näyttökertaa.

– Näyttökerrat riippuvat siitä, paljonko kampanjaan ollaan valmiita sijoittamaan rahaa, ja minkälaisen vaikuttajan haluaa.

Jussi Kosken 3 vinkkiä YouTube-markkinointia miettivälle yrittäjälle:

  1. Älä tee itse vaan käytä vaikuttajaa. Useimmiten omista videoista näkee, että ne on tehty halvalla, jolloin lopputulos on myös sellainen.
  2. Käytä aikaa ja vaivaa. Tutustu videoiden tekijöihin ja heidän materiaaleihinsa. Pyydä tarjouksia YouTube-verkostoilta, kuten United Screens, Splay tai Troot.
  3. Anna YouTube-vaikuttajalle riittävästi köyttä. Prosessi menee parhaiten kun yritys ei ota ´haluan vaikuttaa kaikesta kaikkeen`-asennetta. Luontevuus on vaikuttajamarkkinoinnissa tärkeä osa. Yrittäjä ottaa siinä pienen riskiaskeleen, mutta samalla syntyvät vaikuttavimmat kampanjat.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto

Avaa pop-up -ikkuna