YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

5.4.2018 klo 09:40
Uutinen

Näin konkurssi opetti it-osaajaa: ”Pahin virhe on peitellä tilannetta”

Taloussanomat kertoo Peter Lindbergistä, jonka lupaava startup ajautui konkurssiin. Lindbergille tärkeintä vaikeina aikoina oli pitää huolta perheestään.

Taloussanomien haastattelussa Peter Lindberg kertoo vaikeista ajoista, jolloin hänen luotsaamansa startup Apped ajautui taloudellisiin vaikeuksiin ja lopulta konkurssiin.

Lindberg johti perustamaansa Apped-startupia parisen vuotta. Sen jälkeen esteet nousivat liian korkeiksi.

Lindberg ei halunnut missään vaiheessa salata yrityksen tilannetta vaan oli avoimesti yhteydessä sidosryhmiin. Vaikeinakaan aikoina mies ei halunnut vaarantaa perheensä hyvinvointia.

Appedin liiketoiminta-ideana oli helpottaa digitaalista integraatiota yrityksen sisällä. Kun käyttäjä kirjautui Apped-sovellukseen, sovellus pystyi näkemään, mihin yrityksen järjestelmiin kyseisellä henkilöllä on oikeudet ja haki sieltä tarvittavat datan.

– Isot integraatioprojektit voivat maksaa satoja tuhansia tai miljoonia euroja. Me olisimme fundamentaalisesti muuttaneet sen niin, että yhteydet luodaan reaaliajassa minimaalisilla kustannuksilla, Lindberg kertoo lehden haastattelussa.

Appedin alkutaival oli lupaava, sillä yritys sai runsaasti medianäkyvyyttä myös ulkomailla ja siitä kiinnostui useampi suomalainen pörssiyhtiö.

– Moni asia meni hyvin, saimme julkaistua tuotteita ulos ja meillä oli satoja yrityskäyttäjiä ja tuhannet ihmiset käyttivät ensimmäistä sovellustamme. Startup-mielessä pääsimme aika pitkälle, mutta emme kuitenkaan saaneet riittävästi kassavirtaa, Lindberg jatkaa haastattelussa.

”Vaikeita keskusteluja”

Yksi ongelma liittyi yrityksen rahoitusrakenteeseen. Operatiiviselle johdolla oli alle 20 prosentin omistus, mikä oli ongelma rahoittajille. Toisin sanoen omistusta oli luovutettu liikaa ulos yrityksestä.

Viime vuoden kesällä ongelmat kasvoivat niin suuriksi, että Lindberg päätti antaa periksi.

– Omat patterit alkoivat loppua. Lisäksi meillä oli kotona terveysmurheita. Kun luottokortti oli vähän väliä punaisella ja perheen asioista olisi pitänyt pitää huolta, niin siinä vaiheessa alkoi oma selkä katketa, hän kertoo.

Kun yrityksen rahat alkoivat loppua, Lindberg ilmoitti yrityksen muulle johdolle, että Appedin tie alkaa olla lopussa. Seurasi vaikeita keskusteluja. Lindbergin mukaan suurin osa ihmisistä ymmärsi tilanteen. Hänelle itselleen vaikeinta oli luovuttaminen.

– Olen tottunut siihen, että vien asiat aina loppuun enkä luovuta ikinä. Se oli konkurssissa kovin paikka, että piti lyödä hanskat tiskiin.

Asiat alkoivat kääntyä kohti parempaa, kun Lindberg sai työtarjouksia. Nykyisin hän työskentelee it-asiantuntijapalveluita tarjoavan Reaktorin palveluksessa johtajana.

Kokemus opetti paljon. Muun muassa sen, että pahinta on tilanteen peittely silloin, kun yritys on pahoissa vaikeuksissa.

– Siten polttaa vain enemmän siltoja takanaan. Kun miettii yrittäjyyden ekosysteemiä, iso osa asioista perustuu luottamukseen. Suomi on hyvin pieni markkina. Omaa uskottavuuttaan ei kannata menettää.

Kuva: Kuvakaappaus (Apped.com)

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi