YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Näin perustat verkkokaupan – katso viisi vinkkiä
Haluatko perustaa verkkokaupan? Suosituimmat alustat ovat Shopify ja Woocommerce. Mitä eroa niissä on ja mitä asioita perustamisessa pitää ottaa huomioon.
Verkkokaupan pystyttäminen on monella pienyrittäjällä vasta työn alla, vaikka liiketoiminta on monella alalla siirtynyt digitaalisille alustoille. Onni onnettomuudessa on, että nykyisin verkkokaupan voi perustaa nopeasti ja verrattain edullisesti asiaan vihkiytyneiden alustojen avulla.
Tällä hetkellä suosituimmat alustat verkkokaupan pystyttämiseen ovat Shopify ja Woocommerce. Jälkimmäinen on tarkkaan ottaen laajennusosa maailman suosituimpaan sisällönhallintajärjestelmään WordPressiin. Shopify puolestaan on tämän hetken nopeimmin kasvava verkkokauppa-alusta maailmassa.
Verkkokauppoihin erikoistunut asiantuntija neuvoo käyttämään aikaa alustan valitsemiseen.
– Valinta on ensimmäinen asia jossa on mahdollisuus mennä metsään, verkkokauppa-asiantuntija ja yrittäjä Mikko Mantila sanoo.
Ei liian järeää tai skaalautumatonta
Ensimmäinen virhe on liian järeän tai skaalautumattoman alustan valitseminen. Jälkimmäisellä tarkoitetaan alustaa, joka ei mahdollista sujuvaa mobiilikäyttöä. Nykyisin valtaosa nettiselailusta tapahtuu mobiililaitteilla, joten vaatimus skaalautuvuudesta on bisneksen kannalta kriittinen.
– Jos ollaan aloittamassa digitaalista myyntiä, näitä asioita pitäisi käsitellä erityisen hienovaraisesti, Mantila sanoo.
Shopifylla ja Woocommercella on molemmilla ovat vahvuutensa ja heikkoutensa. Vertailimme palveluiden ominaisuuksia ja selvitimme myös, mitä verkkokaupan perustaminen niillä maksaa (katso liitteenä oleva grafiikka).
Mantilan mukaan helpoksi mainostetusta alustasta huolimatta verkkokaupan pystyttäminen voi vaatia ulkopuolisen asiantuntija-avun ostamista.
– Kokemuksesta voin sanoa, että työtä se vaatii, eikä verkkokauppa ole heti käytössä, ainakin jos puhutaan Woocommercesta. Yleensä homma vaatii aina investointeja. Käytännössä verkkokauppiaalla pitää olla mukana jokin kumppani kuten digitoimisto.
Shopifya Mantila pitää selvästi helppokäyttöisempänä.
– Shopify on kuukausimaksuperiaatteella toimiva pilvipalvelu. Ostamisen prosessit ja maksutavat löytyvät laajennusosina. Periaatteessa kaikki löytyy avaimet käteen -periaatteella ja myymisen voi alkaa lähes välittömästi.
Viisi vinkkiä verkkokaupan perustamiseen
Verkkokauppa-asiantuntija Mikko Mantila antaa viisi vinkkiä:
1. Arvioi ensimmäisenä liiketoiminnan laajuus: arvioitu liikenne, ostavat asiakkaat (konversio), keskiostos, kate per keskiostos, kiinteät kustannukset ja palkkiot sekä tekniset kustannukset. Tee näistä Excel-taulukko ja käy läpi erilaisia skenaarioita.
2. Arvioi kriittisesti inventaariotasi ja varastoriskiä. Älä sido kaikkea käyttöpääomaasi kiinni varastoon. Jos tuotteesi tulevat alihankkijalta, selvitä, voiko alihankkijasi tehdä ”drop shippingiä”, jossa jälleenmyyjä ei pidä tavaroita varastossa vaan pyrkii järjestämään lähetykset suoraan valmistajalta.
3. Budjetoi riittävästi rahaa uusasiakashankintaan ja erityisesti digitaaliseen markkinointiin (ostettu sosiaalinen media, hakusanamarkkinointi, bannerimainonta jne). Mieti, paljonko olet valmis maksamaan uudesta, ostavasta asiakkaasta?
4. Kehitä strategia, jolla saat lähestyttyä asiakkaitasi jatkuvasti mielenkiintoisella sisällöllä. Mieti valmiiksi, miten aiot pyörittää sähköpostimarkkinointia ja -listoja.
5. Älä unohda kampanjoita, ale-koodeja, kuponkeja tai muita markkinointitoimenpiteitä.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen(at)yrittajat.fi
Katso Shopifyn ja Woocommercen vertailu alla olevasta grafiikasta