YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

28.5.2018 klo 13:58
Uutinen

Näin raivoat somessa oikein: Asiantuntijan 6 vinkkiä

Somemarkkinoinnin asiantuntija neuvoo pitämään asiat asioina ja välttämään henkilökohtaista arvostelua. Faktat kannattaa myös tarkistaa ennen kuin päästää tunteet valloilleen.

Merkittävä osa sosiaalisen median palveluiden käyttäjistä on törmännyt joskus someraivoon. Somecon johtava konsultti Jani Lilja opastaa seikkaperäisesti, miten somessa kannattaa toimia, jos tulee lähes pakottava tarve sanoa asiat suoraan julkisesti.

1. Hengitä syvään ennen kuin julkaiset mitään.

Jos yrität provosoida, muistaa pitää omat hermosi kurissa. Hyvin toimiva konsti on hengittää pari kertaa syvään ennen jonkin asian kritisoimista. Meidän jokaisen oma temparamentti määrittelee pitkälti sen, miten käyttäydymme. Jos kritiikki suunnataan meitä tai perheenjäseniämme lähelle, on luontaista että haluamme kommentoida sitä välittömästi. Jos tunnistaa tietoisesti mokanneensa, on tärkeä muistaa reagoida nopeasti ja pyytää anteeksi.

2. Jos edelleen tuntuu pahalta, hengitä toisen kerran ja nuku yön yli.

Tärkeintä on, että itsekontrolli säilyy.

3. Älä sano mitään sellaista, mitä et sanoisi silmästä silmään.

Tunteiden käyttäminen on hyvä tehokeino somessa mutta jos tunteiden lisäksi ei ole mitään faktaa ja toimitaan vain tunnepohjalta, kannattaa ehkä selvittää asiaa ensin muualla kuin julkisesti.

4. Jos et ole varma faktoista, älä väitä.

Jos faktat puuttuvat, loppujen lopuksi voi käydä niin, että joudut kommentoimaan asiaa kuulopohjalta. Jos satut vielä olemaan asiantuntija kyseisellä aihealueella, etkä pysty perustelemaan väitteitäsi, oma uskottavuutesi alkaa nopeasti horjua.

5. Älä mene henkilökohtaisuuksiin, vaikka toinen ärsyttäisi kuinka paljon.

Some-keskusteluissa aihe saattaa nopeasti unohtua, jolloin keskitytään vain toisen pommittamiseen. Tällöin itse asia voi unohtua.

6. Kuuntele ymmärtääksesi toista ja hänen motiivejaan

Mieti, mikä motivaattori taustalla on ja miksi toinen lähti hyökkäämään. Jos kyseessä on yksittäinen anonyymitili, silloin ei välttämättä kannata vastata mitään. Muista empatia ja vältä bensan heittäminen liekkeihin.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi