YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

25.6.2019 klo 10:21
Uutinen

Näin selätät tappiot vientikaupassa – “Riskejä ei ole selvitetty riittävän hyvin”

Asiakastiedon mukaan kansainvälistymistä pitäisi pohtia myös pienissä yrityksissä. Vientiriskit voidaan selättää huolellisella taustatyöllä.

Suomessa on noin 19 000 yritystä, jotka harjoittavat vientiä, tuontia tai molempia niistä. Ne ovat Asiakastieto Groupin mukaan vakavaraisia ja suhteellisen hyvin kannattavia, mutta kasvavat melko hitaasti. Vienti- tai tuontitoimintaa harjoittavien yritysten liikevaihto on kasvanut mediaanilla mitattuna vain neljä prosenttia.

– Suomi on pieni markkina, mutta käytännössä vain harvan yrityksen tuote tai palvelu on sellainen, ettei sitä voisi myydä myös ulkomaille. Tähän mahdollisuuteen kannattaisi tarttua, Asiakastieto Groupin kehityspäällikkö Otto Olsson sanoo.

Syynä suomalaisyritysten varovaisuuteen vientikaupassa voi olla esimerkiksi pelko tappioista. Tämä voi olla seurausta siitä, että asiakkaita ei tunneta kunnolla. Finnveran ja Kauppakamarin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan noin joka kolmas yritys on kolmen viime vuoden aikana kokenut merkittäviä luottotappioita vientikaupassa. Tappiot ovat yleisempiä suurilla yrityksillä, jotka myös käyvät enemmän vientikauppaa. Tyypillinen vientiluottotappio on kyselytutkimuksen mukaan noin 30 000 euroa.

Tutustu asiakkaaseen

Tappioiden yleisyys vientikaupassa viittaa Olssonin mukaan yleensä siihen, että asiakasriskejä ei ole selvitetty riittävän hyvin etukäteen.

– Viennissä asiakkaan tai kumppanin talouden ja taustojen selvittäminen on vähintään yhtä tärkeää kuin kotimaankaupassa, mutta se ehkä koetaan vaikeaksi. Tai sitten ei tiedetä, että useimmista maailman maista yrityksiä koskevaa tietoa saa käytännössä yhtä helposti ja samassa muodossa kuin Suomestakin.

– Yritykset pyrkivät yleensä pitkiin asiakassuhteisiin ja olennaista on, että asiakas- tai kumppaniyrityksiin liittyvän riskin mahdollista muutosta valvotaan jatkuvasti. On tärkeä saada tieto esimerkiksi asiakkaan talouden muutoksista nopeasti, jolloin niihin pystytään heti reagoimaan. Toki valvonta on oleellinen osa myös toimitusketjuun liittyvän riskin hallintaa. Monilla suomalaisyrityksillä on ulkomaisia alihankkijoita, joiden toimintaa ja taloutta täytyy pystyä seuraamaan”, Olsson jatkaa.

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna