YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Näin some muuttaa yrittäjän arkea – katso asiantuntijan vinkit
Sosiaalinen media on yhä enemmän läsnä yrittäjän arjessa. Se tuo suuria mahdollisuuksia erityisesti yksinyrittäjille.
– Isolla tasolla sosiaalinen media muuttaa lähes kaikkea liiketoiminnassa. Moni miettii, että se liittyy ainoastaan myyntiin ja markkinointiin, sisältömarkkinointiin keskittyvän Somecon perustaja ja toimitusjohtaja Minna Valtari sanoo.
Sosiaalinen media Facebook etunenässä tuo Valtarin mukaan isoja mahdollisuuksia etenkin yksinyrittäjille.
– Yrittäjällä on paljon paremmat mahdollisuudet tulla tunnetuksi omasta osaamisestaan, hän sanoo.
Työnantajayritykselle sosiaalisesta mediasta on hyötyä myös yritystoiminnan johtamisessa. Viestinnästä tulee avoimempaa siihen tarkoitetuilla työkaluilla kuten Slackilla, Yammerilla tai Facebookin tarjoamalla Workplacella.
– Nämä ovat erinomaisia kanavia verrattuna siihen, että johdetaan tiedottamalla sähköpostitse, Valtari jatkaa.
Minna Valtarin neljä somevinkkiä yrittäjille
1. Määrittele omat tavoitteet.
Mieti, mistä tavoitat omat kohderyhmäsi ja tee valinnat kanavista.
2. Mitä tahansa kanavaa käytät,
opettele mainonnan perusteet, jotta tiedät, mistä kannattaa maksaa.
3. Itsensä laittaminen likoon
on yrittäjälle iso mahdollisuus. Ole henkilönä läsnä. Ihmisiä kiinnostavat muut ihmiset, ei yrityksen logo.
4. Opettele perusasiat
kanavien käytöstä ennen kuin päätät, onko esimerkiksi Facebook sinun juttusi.
”Opettele mainonnan tekeminen”
Esimerkiksi Facebook mahdollistaa myymisen ilman tyrkyttämistä. Valtarin mukaan se on hyvä uutinen yrittäjille, jotka eivät lähtökohtaisesti innostu myynnistä. Verkossa voi tehdä itseään tunnetuksi ilman kylmäsoittamista.
– Usein laajempaa näkyvyyttä ei saa ilman maksettua mainontaa. Toki ensin kannattaa alkaa rakentaa kokonaisuutta omasta verkostosta. Samalla tulee rakentaneeksi uskottavuutta ja luottamusta.
Esimerkiksi Facebookissa pelkkä postausten boostaaminen mainosrahalla ei yleensä tavoita oikeaa kohderyhmää. Lisäksi on tärkeä mitata mainonnan tuloksellisuutta ja kysyä asiakkailta, mistä he löysivät palvelun.
– Jos haluaa oikeasti tuloksia, pitää osata kohdentaa mainonta esimerkiksi alueellisesti ja ihmisten kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Mainontaa voi kohdentaa myös haluamilleen henkilöille.
Kokonaisuutena Valtari pitää somemainontaa erittäin kustannustehokkaana tapana oman kohderyhmän tavoittamiseen.
Verkkokauppa helposti Facebookiin
Facebook on jo ottanut Suomessakin käyttöön Marketplace-alustan, joka mahdollistaa ostosten tekemisen Facebookin sisällä.
– Maksaminen ei vielä toimi Facebookin kautta Suomessa, joten yrittäjän täytyy lähettää lasku tai ohjata verkkokauppaan. Uskon, että maksujen välitys tulee Facebookiin ensi vuoden aikana.
Se merkitsee Valtarin mukaan sitä, että verkossa ostaminen yleistyy entisestään.
– Siinä vaiheessa kaikille maailman pienyrittäjille tulee mahdollisuus laittaa verkkokauppa pystyyn.
Monelle pienyrittäjälle Facebookin tarjoama alusta on houkuttelevampi, koska se ei vaadi tietoteknistä osaamista ja on edullinen. Se tarjoaa myös helpon mahdollisuuden uuden tuotteen tai palvelun testaamiseen.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen(at)yrittajat.fi