YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjän podcastissa annetaan neuvoja kesä- ja kausityöntekijän rekrytointiin.
Yrittäjän podcastissa annetaan neuvoja kesä- ja kausityöntekijän rekrytointiin. Kuva: Getty Images
22.3.2023 klo 07:56
Uutinen

Näin vältät virheet kesätyöntekijän palkkaamisessa – Kuuntele vinkit perehdytykseen ja ongelmatilanteisiin

Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa annetaan käytännönläheisiä vinkkejä kesä- ja sesonkityöntekijän rekrytointiin.

Uutisoimme äskettäin, että kesätyöpaikkoja on tänä vuonna runsaasti tarjolla. Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa annetaan vinkkejä kesä- ja kausityöntekijöiden rekrytointiin.

– Nyt ollaan liikkumassa tilanteeseen, jossa yritykset pystyvät tarjoamaan aikaisempaa enemmän työpaikkoja. Se on hyvä signaali, Suomen Yrittäjien asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg sanoo.

Kesätyöntekijän rekrytointiprosessi kannattaa aloittaa miettimällä, millaista osaamista yrityksessä tarvitaan, miten lomasijaisuudet hoidetaan ja mitä tarjolla oleva tehtävä pitää sisällään.

– Ketään ei pidä rekrytoida vain rekrytoimisen takia. Toki aina pitäisi hakea parasta mahdollista tekijää, mutta yleensä kesätöihin hakee paljon opiskelijoita ja nuoria, joilla tilanne on erilainen kuin toistaiseksi voimassaolevaa työsuhdetta hakevilla. Askelmerkit rekrytoinnissa on hoidettava silti yhtä huolellisesti, Rytkönen-Sandberg muistuttaa.

 “Ketään ei pidä rekrytoida vain rekrytoimisen takia.”

Atte Rytkönen-Sandberg

Työnhakuilmoituksesta kannattaa tehdä mahdollisimman houkutteleva muun muassa kertomalla, miksi juuri kyseiseen yritykseen kannattaa tulla töihin. Parhaimmillaan ilmoitus on mainos yritykselle.

Suhteuta työmäärä järkevästi

Podcastissa Rytkönen-Sandberg korostaa rekrytointiprosessin tärkeyttä myös yrityksen julkisuuskuvan luomisessa.

– Hakijoita on kohdeltava yhdenvertaisesti ja jo hakuprosessin aikana on hyvä viestiä selkeästi niille, jotka eivät ole tulleet valituiksi ja kiittää mielenkiinnosta yritystä kohtaan. Rektyrointiprosessi antaa jo itsessään kuvan yrityksestä.

Jos yritys on palkkaamassa kesä- tai sesonkityöntekijää ensimmäistä kertaa, työn sisällön ja määrän suunnittelu on tärkeässä roolissa, jotta yhden työntekijän niskaan ei ”kaadeta” liikaa töitä.

– Ei pidä olettaa, että jos kolme vakituista, pitkäaikaista työntekijää lähtee lomalle, yksi tai kaksi kesätyöntekijää pystyisi paikkaamaan heidän työnsä, Rytkönen-Sandberg kertoo.

Yrittäjän podcastin jaksossa kerrotaan, miten kesä- tai kausityöntekijän oikea palkkataso määritellään. Kuuntele podcast täältä!

Jaksossa Rytkönen-Sandberg neuvoo myös, miten työn kuormittavuus täytyy tuoda esille.

– Silloin on kyse siitä, mistä toimialasta on kyse ja minkä ikäisistä työntekijöistä puhutaan. Nuoria työntekijöitä koskeva lainsäädäntö rajoittaa esimerkiksi työaikaa ja työn vaarallisuutta. Jos puhutaan täysi-ikäisistä henkilöistä, jotka tekevät töitä opintojensa ohella, tällaisia rajoituksia ei ole.

Näin perehdytät työntekijän oikein

Podcastissa Rytkönen-Sandberg korostaa podcastissa kesä- ja kausityöntekijän perehdyttämisen merkitystä.

– Se on tehtävä yhtä huolellisesti kuin vakituisen työntekijän kohdalla. Silloin vakituisten työntekijöiden perehdyttämisen pitää tietysti olla kunnossa.

Perehdytyksessä on hyvä käydä läpi, mitä työ sisältää, mitkä ovat työpaikan käytännöt ja pelisäännöt ja etenkin nuorten kohdalla se, kenen puoleen voi kääntyä, jos työssä tulee eteen haastavia tilanteita.

– Kysymisen kynnyksen tulee olla mahdollisimman matala, ettei käy niin, että nuori on ollut viikon töissä, eikä ole uskaltanut kysyä neuvoa. On hyvä luoda sellainen ilmapiiri, että työntekijä voi aina kysyä ilman, että kysymyksiin suhtaudutaan jotenkin alentavasti.

Kuuntele Yrittäjän podcastista, miten kannattaa toimia, jos yhteistyö työntekijän kanssa ei ota sujuakseen. Asiantuntija kertoo myös, miten työsuhteen päättämisessä on hyvä toimia.

Jakso on kuunneltavissa Suplasta tai Spotifysta!

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna