YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Naismotoristi kyllästyi epäsopiviin varusteisiin ja perusti ajovarustekaupan pelkästään naisille – ”Täällä asiakas pystyy olemaan oma itsensä ja rentoutumaan”
Janita Boström on harrastanut jenkkiautoja ja moottoripyöriä koko aikuisikänsä.
Epäsopivat ja huonosti istuvat ajovaatteet. Naisasiakkaiden penseä kohtelu isoissa ajovarustemyymälöissä. Hyvät ulkomaalaiset varustemerkit, joita Suomessa ei myydä.
Naismoottoripyöräilijöiden varusteissa ja varustekaupassa oli paljon korjattavaa, ja se oli mietityttänyt jo pitkään motoristi Janita Boströmiä.
Sitten hän törmäsi Instagramissa ajovarustebrändiin, joka kertoi tekevänsä moottoripyörävarusteita pelkästään naisille.
– Mietin, voisiko tuo toimia Suomessa, ja että olisi ihanaa perustaa sellainen liike Suomeen, Boström kertoo.
Nyt riihimäkeläisellä Boströmillä on oma ajovarustekauppa The Mopott Shop, jossa myydään ajovarusteita vain naismotoristeille.
Oman kaupan perustamista edelsi muutama käännekohta.
Boströmin kiinnostus harrasteautoihin alkoi jo teini-iässä. Silloin MTV eli Music Television esitti Pimp My Ride -nimistä ohjelmaa, jossa tuunattiin jenkkiautoja. Se teki Boströmiin vaikutuksen.
Kun yläasteen lopussa Boströmin piti keksiä, mitä seuraavaksi tekisi, hän lähti opiskelemaan automaalariksi.
– Automaalauslinjalla tutustuin autoharrastajiin ja pääsin niin sanotusti piireihin. Selvästi sinne hakeutuivat muutkin harrasteautoista kiinnostuneet.
Boström alkoi itsekin harrastaa jenkkiautoja. Moottoripyörät alkoivat kunnolla kiinnostaa häntä vasta, kun hän pääsi nykyisen miesystävänsä moottoripyörän kyytiin.
– Olin ihan myyty! Tuli ihana vapaudentunne, mieletön fiilis, ja halusin sitä lisää.
Muutaman vuoden Boström istui kumppaninsa kyytiläisenä, mutta sitten hän päätti ajaa itsekin moottoripyöräkortin. Ensimmäinen ajo-opettaja ei kuitenkaan osannut antaa Boströmille sellaista tukea ja kannustusta, kuin mitä tämä olisi tarvinnut. Boström pelkäsi kaatuvansa pyörällä, ja kerran hän kaatuikin.
– Opettaja meni itsekin lukkoon kun huomasi, että jännitän. Hän sanoi, että pitää vain uskaltaa, olla sellainen hurjapäinen. En ole sellainen luonnostani enkä halua mennä liikenteeseen tapattamaan itseäni tai muita.
– Talvi oli tulossa, ja sovimme, että katsomme asiaa keväällä uudelleen.
Naismotoristi herättää kysymyksiä
Boström kuuli ystävältään, että naismotoristeille on olemassa oma Facebook-ryhmä. Häntä kehotettiin kyselemään sieltä uutta, sopivampaa ajo-opettajaa. Sellainen löytyikin, ja tällä kertaa opettaja osasi auttaa Boströmiä rentoutumaan. Harjoittelu aloitettiin pienistä ja helpoista asioista. Vain kuukauden opettelun jälkeen Boström sai moottoripyöräkortin.
Boström oli hankkinut oman moottoripyörän jo ennen kuin sai moottoripyöräkortin. Hänellä on Harley Davidsonin Sportster-pyörä, joka on kevyehkö ja näppärän kokoinen.
– Sattumalta bongasin sen Torista. Se oli pitkäkeulainen, ja siinä oli leopardimaalaus. Olin, että tuo on mun! Se oli rakkautta ensisilmäyksellä.
Ajokoulun pyörään verrattuna Harley Davidson oli haasteellinen pyörä, mutta Boström päätti opetella ajamaan sillä. Hän harjoitteli ensin isolla parkkipaikalla, ja lopulta uskaltautui muun liikenteen joukkoon.
Nykyisin Boström ajaa prätkällään yksin pitkiäkin matkoja. Hän on käynyt Norjassa asti. Naismotoristi saa usein kommentteja, kun pysähtyy vaikkapa kahvitauolle.
– Kyllä moni katsoo, ja tulee kysymäänkin, että olenko ihan yksin liikenteessä. Vastaan, että no, olenhan minä, ei enää eletä 1800-lukua, eikä nainen tarvitse esiliinaa, hän nauraa.
”Päätä nyt jo”
Viimeisen 15 vuoden aikana Boström on toiminut automaalarina, mallina, tanssijana ja autofiksarina. Viisi-kuusi vuotta ennen oman yrityksen perustamista hän teki autofiksarin töitä kevytyrittäjänä, alihankkijana isommalle yritykselle.
Moottoripyöräharrastuksen myötä Boström alkoi pohtia ideaa omasta yrityksestä.
– Naisille oli paljon vähemmän ajovarusteita kuin miehille. Minä esimerkiksi olen aika pitkäjalkainen, ja ajofarkut tai vastaavat olivat usein liian lyhyitä, Boström sanoo.
Toisekseen Boström ei pitänyt tavasta, jolla naismotoristeja kohdeltiin isoissa ajovarustemyymälöissä.
– Joko naista ei edes huomattu, tai jos huomattiin, asiakaspalvelussa oltiin kärsimättömiä.
– Itselleni vaatteiden sovittaminen on hirveän tärkeää. Sovitan, kunnes löydän istuvan vaatteen. Usein miesmyyjän naamasta näki, että häntä ärsytti, kun sopivaa ei löytynyt. Monissa liikkeissä asenne oli, että päätä nyt jo, Boström kuvailee.
Boström olisi halunnut rauhallisemman, intiimimmän asiakaspalvelutilanteen, jossa ei olisi minnekään kiire. Lisäksi hän olisi halunnut ostaa brändejä, joita Suomessa ei myyty.
Kuin tyhjä taulu
Autofiksarihommien lomassa Boström rupesi suunnittelemaan toden teolla liikeideaansa. Hän jutteli Uusyrityskeskuksen asiantuntijoiden kanssa, kävi kirjanpitäjän pakeilla ja teki liiketoimintasuunnitelmaa.
Rahoituksen saamisessa oli omat mutkansa, mutta lopulta Boström sai rahoitusyhtiö Finnveran takaaman lainan Nordeasta.
– Päätös tuli helmikuussa 2023. Laitoin saman tien rattaat pyörimään, aloin etsiä liiketilaa ja rakentaa verkkokauppaa. Se kevät oli tosi hulinaa.
Sopiva liiketila löytyi Riihimäen laitamilta. Boström vuokrasi kioskimaisen rakennuksen, jonka laittoi miehensä kanssa aivan uuteen uskoon.
– Siellä oli betonilattia ja valkoiset seinät, se oli vähän kuin tyhjä taulu. Tykkäämme miesystävän kanssa suunnitella ja toteuttaa taiteellisia juttuja, ja aloimme remontoida sitä ihan innoissamme.
– Se näkyy kauas, se on ulkoapäin turkoosi rakennus, jossa on keltaiset listat. Halusimme tuoda esiin harrastamisen iloa niillä väreillä ja taiteellisuudella.
Väenpaljous yllätti
Kun Boström sitten avasi The Mopott Shop -nimisen kauppansa kesäkuussa 2023, väenpaljous yllätti hänet täysin. Pihassa kävi hänen laskujensa mukaan noin 300 moottoripyörää.
– Olin ihan ällikällä lyöty, porukkaa oli todella paljon. Ajattelin, että jos sinne nyt joku 50 henkilöä tulee, tai edes joku kaverini.
Ihmisiä oli niin paljon, että Boströmin miesystävä ja hänen 17-vuotias poikansa joutuivat ohjaamaan liikennettä.
Mopott Shopin ensimmäinen kesä oli vilkas, mutta kun moottoripyöräkausi päättyi, myös asiakasvirta hiljeni. Boström kertoo, että tilanne piristyi uudelleen jouluna, ja sitten helmikuussa MP-messujen aikaan. The Mopott Shopilla oli oma piste messuilla, sekä naismotoristien varusteiden muotinäytös.
– Siellä tulikin ennätysmäärä myyntiä, mutta osaa Helsingin messukeskus viedäkin, joten tilanne oli plusmiinus nolla. Markkinoinnin kannalta oli silti tärkeää olla näkyvillä.
Boström arvioi, että Mopott Shopin tämä kesä on ollut edellistä hiljaisempi.
– Talvi oli vaikea, eikä minulla ollut paukkuja kevätmarkkinointiin.
Luvassa kurssi ajojännityksestä
Boström myy liikkeessään kaikenlaisia moottoripyöräilyssä tarvittavia ajovarusteita naisille, kuten ajotakkeja ja -housuja, kenkiä, käsineitä, kypäriä sekä aluskerrastoja.
Hän on ihastunut erityisesti brittiläisen MotoGirlin valikoimaan. Tuotemerkin takana on naismotoristeja, jotka suunnittelevat varusteita naisille.
Boström mainitsee tuotevalikoimastaan myös kypärään erikseen kiinnitettävän hiussuojan, jota hän myy ainoana Suomessa.
– Hiukset saa pussukkaan suojaan tuulelta, auringolta ja kuralta. Ja kun kypärän ottaa pois, hiukset hulmahtavat esiin kuin elokuvissa, Boström naurahtaa.
Boström kertoo saaneensa myymälästään paljon positiivista palautetta. Moni nainen on esimerkiksi etsinyt vuosikausia sopivia ajohousuja, ja viimein löytänyt hyvät housut The Mopott Shopista.
Boström kertoo haluavansa myös tehdä myyntitilanteesta mahdollisimman mukavan.
– En hoputa enkä tyrkytä. Tykkään olla asiakkaan kanssa ja jutella siinä samalla. Täällä asiakaskin pystyy olemaan oma itsensä ja rentoutumaan.
Boströmillä on suunnitelmia tulevan talven varalle. Hän tahtoisi järjestää cross- ja enduro-moottoripyöräilyä harrastavan ystävänsä kanssa naisille suunnattuja kursseja esimerkiksi moottoripyörän huoltamisesta ja ajojännityksestä.
– Sellaisia olisin itsekin tarvinnut.
Vaikka takana on alkuhulinan jälkeen hiljaisempi aika, Boström uskoo tulevaisuuteen.
– En halua tässäkään tilanteessa luovuttaa, sillä näen tämän kaupan potentiaalin ja tarpeen. Nyt pitäisi vain laittaa paukkuja siihen, että ihmiset löytävät kaupan.
Janita Boströmin kaupasta kirjoitti aikaisemmin Me Naiset.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Kaisu Puranen