YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

13.8.2021 klo 10:06
Uutinen

Näkemisen ratkaisuista hengenpelastukseen

Specsavers sai alkunsa vuonna 1984 Ison-Britannian Guernseyn saarella, kun optometristit Doug ja Mary Perkins päättivät perustaa optikkoliikkeen makuuhuoneensa pingispöydälle. Tuon pingispöydän ääreltä Specsavers rantautui vuonna 2008 myös Joensuuhun. Siellä juuri Ruotsista Suomeen muuttanut optikko Simo Jurvelin sai käteensä avaimet Kauppakeskus Iso Myyhyn valmiiksi rakennettuun Specsavers-liikkeeseen.

– Ruotsissa oltaisiin varmasti edelleenkin, mutta yrittäjän paikka yhdessä Suomen ensimmäisistä Specsavers-liikkeistä oli tilaisuus, johon oli pakko tarttua. Yrittäminen on kiinnostanut aina, ja vaimon pohjoiskarjalaisten juurien takia tänne oli helppo tulla, Jurvelin kertoo.

Specsaversin franchise-yritykset pyörivät tavallisesti kahden omistajan, optikko- ja retail-yrittäjän voimin. Nykyinen retail-puolesta vastaava toinen omistaja, niin ikään Ruotsista paluumuuttanut Timo Jokipalo aloitti Joensuun Specsaversissa myymälänhoitajana. Ei mennyt kauaakaan, kun yrittäjyys alkoi kiinnostaa myös häntä. Vuonna 2013 Jokipalo osti pienemmän osan yrityksestä, ja juuri sinetöityjen yrityskauppojen jälkeen omistajuus jakautuu kahden yrittäjän kesken suurin piirtein tasan.

– Päivääkään en oo katunut, on ollut todella antoisaa tehdä töitä ensin fiksun yrittäjän alaisuudessa ja myöhemmin kumppanina. Yritys mahdollistaa molemmille mielekkään uran ja tuo perheille elannon. Yrityskauppa oli luonteva jatkumo vuosien varrella tiivistyneelle yhteistyölle, Jokipalo sanoo.

Menestyksen salaisuus

Yhteistyön hedelmiä ei voi kiistää. Siinä missä optikkoliikkeiden keskimääräinen liikevaihto Suomessa on noin 400 000 euroa, ovat Specsavers-liikkeet huomattavasti suurempia, ja Joensuun liike puolentoista miljoonan liikevaihdollaan yksi suurimmista. Menestyksen salaisuus on yksinkertainen.

– Pyrimme asettumaan asiakkaan asemaan ja ylittämään odotukset. Jos joskus tulee reklamaatioita, annetaan mieluummin uudet lasit kuin aletaan riitelemään. Jos hyvällä asiakaspalvelulla ei pärjää, niin ei millään, Jurvelin tiivistää.

Myös uran kohokohdat liittyvät vahvasti onnistuneisiin asiakaskohtaamisiin. Ja ymmärtäähän sen, onhan Joensuun Specsaversissa pelastettu jopa ihmishenkiä.

– Kohokohtia vuosien varrelta on ehdottomasti ne sadat ja tuhannet asiakasonnistumiset, kun saadaan selville mitä asiakas oikeasti tarvitsee. Ei myydä vain silmälaseja, vaan näkemisen ratkaisuja ja helpotusta elämään, Jokipalo kuvailee.

– Vuosien varrella silmänpohjakuvauksessa on seuloutunut paljon sellaista, mikä olisi muuten voinut jäädä huomaamatta. Esimerkiksi kaksi kuukautta sitten keski-ikäisen miehen kuvista löytyi poikkeavuutta, jonka seurauksena hänet ohjattiin silmälääkärille. Lääkäri löysi mieheltä aivokasvaimen. Lopulta kaikki meni hyvin ja kasvain saatiin poistettua ajoissa. Nämä ovat ehdottomia huippujuttuja, jotka tulee muistamaan aina, Jurvelin lopettaa.

Teksti: Teemu Huuki
Kuvat: Rasmus Härkönen

Avaa pop-up -ikkuna