YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

30.7.2020 klo 12:11
Uutinen

Nordea varoittaa huijausviestistä – Älä avaa tätä linkkiä

Nordean nimissä on liikkunut huijausviestejä ennennkin. Pankki varoittaa avaamasta viestissä olevaa linkkiä.

Nordean asiakkaita on kesän aikana lähestytty erilaisilla huijausyrityksillä. Asiakkaat ovat saaneet Nordean nimissä lähetettyjä sähköposteja, joissa pyydetään avaamaan suojattu sähköposti klikkaamalla linkkiä. Linkki johdattaa Nordean palvelua muistuttavalle valesivustolle.

– Nordea ei milloinkaan pyydä puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviesteillä pankkitunnuksia eikä lähetä linkkejä verkkopankkiin. Jos saa Nordean nimissä lähetetyn sähköposti- tai tekstiviestin, jossa pyydetään klikkaamaan linkkiä, kyseessä on aina huijausviesti ja se kannattaa poistaa heti, liiketoimintajohtaja Janne Kaisto sanoo Nordean tiedotteessa.

Viesti näyttää tältä:

Kaisto muistuttaa, että rikolliset usein aktivoituvat kesälomien ja juhlapyhien aikana.

– Rikollisten keinot kehittyvät koko ajan ja valesovellukset, joihin linkit johdattavat, ovat pitkälti oikeiden sovellusten näköisiä. Hyvä perusohje on, että älä anna korttitietojasi tai kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi viesteissä olevien linkkien kautta, hän jatkaa.

Kaiston mukaan asiakkailta vaaditaan jatkuvasti suurempaa huolellisuutta.

– Nordea ei koskaan hoida asioita suojaamattoman sähköpostiyhteyden kautta, vaan aina pankin omien kanavien kautta esimerkiksi verkkopankissa.

Nordea ohjeistaa asiakasta, joka epäilee omien pankkitunnusten päätyneen vääriin käsiin, olemaan pikaisesti yhteydessä Nordean asiakaspalveluun. Se palvelee arkipäivisin klo 8-20 ja viikonloppuisin klo 9-17. Epäillyistä huijauksista voi myös raportoida Nordean petosyksikköön raportointi@nordea.com.

Noudata näitä ohjeita

1. Huolehdi omien laitteidesi tietoturvasta ja pidä ne ajan tasalla.

2. Älä koskaan anna sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta pankkitunnuksiasi, vaikka sivu vaikuttaisi aidolta verkkopankin kirjautumissivulta.

3. Anna vahvistustunnus vain silloin, kun olet itse tehnyt maksun tai maksuja tai kun itse olet tekemässä sopimusta.

4. Lue pankilta saamasi tekstiviestit huolellisesti äläkä esimerkiksi kerro viesteissä olevia aktivointikoodeja ulkopuolisille tai syötä viesteissä olevia aktivointikoodeja linkkien kautta avautuville sivustoille.

5. Muista, että pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaisia ja ettei niitä saa koskaan luovuttaa toiselle henkilölle.

6. Pankki ei koskaan pyydä puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostitse asiakasta kertomaan pankkitunnuksiaan.

Kuva: Nordea

toimitus (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna