YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Nosturinkäytön Suomen mestarilla on menestyvä perheyritys ja 26 vuoden kokemus hankalista nostotöistä – Silti MM-kisa Hannoverissa jännitti
Jaakko Jääskeläinen on Suomen paras nosturikuski. Hän kisasi maailmanmestaruudesta Hannoverissa syyskuussa. – Vaikka se olisi kuinka lapsenmielinen kilpailu, niin kova palkinto luo paineita, hän pohtii.
Houkutteleva pääpalkinto on ollut oikeastaan tärkein syy siihen, miksi imatralainen nosturikuljettaja Jaakko Jääskeläinen on kisannut jo neljästi nosturinkäytön Suomen mestaruudesta. Kisan voittanut pääsee nimittäin kilpailemaan World Crane Championship -nimiseen nosturinkäytön maailmanmestaruuskisaan Saksan Hannoveriin. MM-kilpailun voittaja saa 20 000 euron lahjakortin Hiab-tuotteisiin ja viidentuhannen euron matkalahjakortin.
– Sanoinkin vaimolle, että minne vain haluat matkalle, sinne mennään. Lähden kisaamaan, sehän on helppo juttu, Jääskeläinen nauraa.
Hiabin ja Renault Trucksin järjestämän MM-kilpailun karsintakilpailuja pidettiin kesän aikana pitkin Suomea. Niihin osallistui noin sata henkilöä. Kävi niin, että Jääskeläinen voitti finaalin, ja hänestä tuli nosturinkäytön Suomen mestari. Voiton myötä hän pääsi myös kilpailemaan maailmanmestaruudesta Saksaan. Kisa järjestettiin kuljetusalan messuilla Hannoverissa viime syyskuussa. Onni ei kuitenkaan ollut myötä, ja Jääskeläinen jäi viidenneksi.
– Siinä pitäisi olla paremmat hermot, nupin pitäisi kestää paremmin painetta. Se kävi jännittämään niin mahdottomasti, että sormetkin alkoivat täristä, Jääskeläinen naurahtaa.
Liikaa yrittämistä?
Hannoverin MM-kilpailussa kilpakumppaneita oli yhdeksästä maasta, ja karsintakierroksia kolme.
Jääskeläinen harmittelee jälkikäteen jännitystään.
– Mutta kyllä ne jännittivät muutkin. Kilpailun voittanut ruotsalainen sanoi, että aivan kuin olisi maratonin juossut.
– Vaikka se olisi kuinka lapsenmielinen kilpailu, niin luulen, että kova palkinto luo paineita. Kyllä minäkin sitä himoitsin, ja sille olisi ollut käyttöä. Sitä ehkä yritti vähän liikaa, Jääskeläinen miettii.
Kilpailutehtävässä nosturin koukusta roikkuvalla ketjulla tai isolla kanisterilla tehdään erilaisia koordinaatiokykyä ja tarkkuutta vaativia pujottelutehtäviä muun muassa kanistereiden ja nostolavojen välistä. Virheistä saa suoritukseensa lisäsekunteja. Nopeimmin radan suorittanut voittaa. Rata on sama niin Suomen karsintakilpailuissa kuin kansainvälisesti. Jääskeläinen voitti Suomen mestaruuden ajalla 2.13.97.
– Siinä pitää olla tarkka, nopea ja pystyä keskittymään siihen, mitä tekee.
Hankalien nostotöiden osaaja
Joka tapauksessa Jääskeläisen takataskussa on Suomen-mestaruus. Hän ei ole mitenkään harjoitellut kilpailuihin, ellei harjoitteluksi lasketa sitä, että hän käyttää nosturia joka päivä työssään, kuten on tehnyt jo 26 vuoden ajan.
Hän toimii yrittäjänä isänsä Pentti Jääskeläisen vuonna 1980 perustamassa perheyrityksessä Trans-Jääskeläinen Oy:ssä.
– Kun pääsin armeijasta 1997 ja menin töihin yritykseen, meillä oli vain yksi auto. Sitten ostimme toisen ja perustimme osakeyhtiön.
Jääskeläisen isä kuoli seitsemän vuotta sitten, ja siitä lähtien hän on ollut yrityksen toimitusjohtaja. Nykyisin Trans-Jääskeläisellä on neljä nosturi- ja vaihtolava-autoa, yksi mobiilinosturi sekä kaksi pyörökonetta.
– Niillä nostellaan laidasta laitaan muun muassa teollisuuden, rakennusliikkeiden ja konevuokraamojen kohteita.
Yrityksen erikoisosaamista ovat erityisen hankalat nostotyöt, vaikeasti saavutettavat tai hankalan muotoiset kohteet. Nosturien kapasiteetti riittää 30 000 kiloon saakka.
Kuorma-autot vetivät puoleensa
Jääskeläinen kertoo, että aikoinaan yritti käydä lukiotakin, mutta yritys jäi kolmen viikon mittaiseksi.
– Isäukko sanoi silloin, että lue vaan, jos olet lukeaksesi. Menin lukioon, mutta pian tuumasin, ettei se ole juttuni. Joku oli onneksi lopettanut kuljetuspuolen koulussa, ja pääsin lennosta sinne. Kyllä se kuorma-autohomma oli aina mielessä, vaikka hyvähän se olisi ollut olla lukenutkin, Jääskeläinen pohtii.
Jääskeläinen arvelee, että Suomen mestaruus voi hyvinkin olla meriitti nosturiyritykselle. Hän kuitenkin suhtautuu voittoonsa melko vaatimattomasti.
– Onhan sitä varmasti paljon parempiakin kuljettajia, jotka eivät käy kisaamassa.
Kaisu Puranen