YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Piirinuohousjärjestelmä loppui Suomessa 2019, ja alueellisen nuohoojan sijaan asiakas saa itse valita nuohoojansa. (Kuva: Getty Images)
12.12.2022 klo 09:00
Uutinen

Nuohousmarkkinoille saatetaan pyrkiä kyseenalaisin keinoin – Jotkut nuohoojat ovat hyödyntäneet markkinoinnissa mielikuvaa piirinuohouksesta

Nuohousalan Keskusliiton mukaan jotkut nuohoojat esiintyvät alueensa "omana" nuohoojana, vaikka piirinuohousjärjestelmä loppui jo kolme vuotta sitten.

Jotkut nuohousalan yrittäjät ovat markkinoineet palvelujaan asiakkaille erehdyttämällä ja epäasiallisilla tavoilla. Nuohousalan Keskusliiton mukaan asiakkaan on annettu ymmärtää, että puhelimessa on alueellinen nuohooja tai alueen ”oma” nuohooja. Piirinuohousjärjestelmä kuitenkin loppui Suomessa 2019, ja alueellisen nuohoojan sijaan asiakas saa itse valita nuohoojan, jonka palveluja käyttää.

Nuohousalan Keskusliiton toimitusjohtaja Hannu Murtokare sanoo, että nuohoojien ilmeisenä tarkoituksena on ollut käyttää hyväkseen mielikuvaa piirinuohouksesta.

– Tällaista toimintaa on tullut esille enenemässä määrin, Murtokare sanoo.

Nuohousalan Keskusliiton tietoon tulleiden muutamien tapausten perusteella Murtokare uskoo, että erehdyttämistä tapahtuu enemmänkin.

– Eivät nämä tapaukset muuten nousisi meidänkään tietoomme.

Ikävää koko alan kannalta

Liiton tietojen mukaan asiakas on myös saattanut uskoa tilanneensa nuohouksen puhelimessa tutulta nuohoojalta, jolta on aiemmin ostanut palveluksia. Liitolle on myös kerrottu, että asiakkaalle olisi väitetty alueella vaikuttavan nuohoojan lopettaneen toimintansa, vaikka näin ei olisikaan.

Liitto on saanut tietoonsa tapauksia kentältä, eli nuohoojien asiakkaiden ja nuohousalan yritysten kautta.

– Asiakkaat ja yrittäjät ovat olleet huolissaan toiminnasta. Nämä ovat ikäviä tapauksia asiakkaiden ja koko alan kannalta, sillä ihmiset hoitavat nuohousvelvoitteensa pääsääntöisesti hyvin, Murtokare sanoo.

Murtokare painottaa, että asiakkaan täytyy voida olla tietoinen siitä, mistä on hankkimassa palvelua ja mitä se pitää sisällään.

– Kilpailu on aina hyvästä, ja sitä pitääkin olla, mutta siinä täytyy toimia pelisääntöjen mukaan.

Kalenterit täynnä

Murtokare uskoo, että harhaanjohtamiseen ajaa muun muassa nuohoojien hektinen työtilanne.

– Nuohousyrityksillä on kalenterit täynnä, ja siinä nähdään markkinat. Markkinoille vain pyritään välillä kyseenalaisin keinoin.  

Energian hinnan nousu on lisännyt ihmisten tarvetta säästää lämmityskustannuksissa, ja taloja lämmitetään puulla.

– Nuohousyritysten asiakaskuntaan on tullut paljon uusia tulisijojen käyttäjiä. Lämmityskäyttöön on valjastettu sellaisiakin tulisijoja, jotka ovat olleet pitkään käyttämättä, Murtokare sanoo.

Nuohous perustuu Suomessa pelastuslakiin. Vakituisissa asuinkiinteistöissä nuohous tulee suorittaa vähintään vuoden välein ja vapaa-ajan asunnoissa vähintään kolmen vuoden välein. Jos tulisijaa käytetään paljon, nuohous on hyvä tehdä jopa säädettyä useamminkin. Lain mukaan kolme vuotta käyttämättä ollut tulisija ja hormi pitää nuohota sekä tarkastaa niiden paloturvallisuus.

Nuohousalan Keskusliiton mukaan Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tullut syksyn aikana nuohousta koskevia yhteydenottoja. Ne ovat koskeneet epäselvyyttä palvelun lopullisesta hinnasta tai itse nuohouksen onnistumista, mutta myös markkinoinnissa annettuja harhaanjohtavia tietoja.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen
Avaa pop-up -ikkuna