YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Nuoret yrittäjät uskovat matkalatureiden vuokrauksen yleistyvän vauhdilla – ”Palvelumme kilpailijoita Suomessa ovat lähinnä pistorasiat ja ihmisten omat matkalaturit”
Nuorilla yrittäjillä Tim Borovkovilla (22), Pauli Mankisella (24) ja Farhad Mardanilla (27) on käsissään lupaava ratkaisu jatkuvaan ongelmaan: matkapuhelimesta loppuu virta kesken ravintolaillan, shoppailun, tai muun reissun.
– Nykyään puhelimessa on kaikki: maksukortit, kartat, taksit, sosiaaliset yhteydet, työt. Ei voi sallia tilanteita, joissa akku loppuu, eikä sitä saa ladattua. Pistorasioita ei ole läheskään kaikkialla, minkä lisäksi harva kantaa mukanaan latauskaapeleita, sanoo Tim Borovkov.
Borovkov, Mankinen ja Mardan ovat kasvattamassa Suomessa UpCharge-bisnestään, jonka ideana on viedä asemia, joista voi vuokrata matkalaturin käyttöönsä aikaveloituksella kaikkiin Suomen kaupunkeihin ensi vuoden aikana. Nyt asemia on 300.
– Olemme aika innostuneita tästä. Tämä muuttaa ihmisten toimintatapaa. Omaa matkalaturia on vaikeaa käyttää, pitää muistaa ladata sitä ja muistaa missä se on.
Kiinassa on jo paljon vastaavia palveluita. Esimerkiksi Kiinan Shenzhenissä toimii yli 100 000 matkalatureita tarjoavaa asemaa, mikä kertoo palvelun suuresta kysynnästä ja hyödyllisyydestä, Borovkov sanoo.
Suomalaiset nuoret yrittäjät ovat kehittäneet hiukan toisenlaisen konseptin kuin Kiinassa käytössä olevat. UpCharge aikoo tuoda palveluunsa muun muassa korttimaksupäätteen ja mainostusalustan.
Veloitus aikaveloituksena
Palveluun kuuluu asema, jossa vuokrattavat matkalaturit ovat johtoineen, sekä aplikaatio, jonka kautta ne maksetaan. Veloitus tapahtuu aikaveloituksena ja laturi pitää palauttaa mihin tahansa Upcharge-asemaan. Idea toimii samaan tapaan kuin vuokrattavat sähköpotkulaudat.
– Esimerkiksi Helsingin Kalliossa voisi hyvinkin olla jo noin sata asemaa, sanoo Borovkov.
Helsingissä Upcharge-laturin voi jo vuokrata aplikaation kautta esimerkiksi kaikista Scandia-hotelleista, Löylystä, Allas Sea Poolillta, Tavastialta tai Apollosta.
– Ravintolat, hotellit, baarit ja muut yritykset ottavat asemiamme käyttöön, koska tämä parantaa asiakaskokemusta, pitää asiakkaat paikalla pidempään ladatun puhelimen kanssa ja vapauttaa henkilökunnan aikaa, sanoo Farhad Mardan.
UpCharge toimii yhteistyössä myös Nokia Areenan ja suurimpien festivaalien kanssa. Käyttäjiä sovelluksella on yli 15 tuhatta.
– Suomessa palvelumme kilpailijoitamme ovat lähinnä pistorasiat ja ihmisten omat matkalaturit. On tietysti olemassa myös latauskaappeja, mutta ei ole niin kiva jättää puhelintaan kaappiin, sanoo Borovkov.
Rahoituskierros tähtäimessä ensi vuodelle
Nuoret yrittäjät käyttävät tällä hetkellä suurimman osan ajastaan palvelunsa kehittämiseen ja uusien paikkojen hankkimiseen.
Rahoituskierros on suunnitteilla ensi vuodelle.
– Toistaiseksi olemme omilla rahoillamme palvelua rakentaneet, mutta pyrkimys on järjestää rahoituskierros ensi vuoden aikana, että pääsemme globaaliin kasvuun. Kaikenlaisia keskusteluja olemme jo käyneet, Borovkov kertoo.
Yrityksen perustajat uskovat siihen, että tässä vuokrausmallissa on kaikki ainekset kehittyä kansainväliseksi menestystarinaksi.
Suunnitteilla on myös mikro-franchising-malli Upcharge-asemille.
– Tavoitteena on luoda vahva pohja kotimarkkinoille ja laajentaa toimivaa konseptia mahdollisimman nopeasti ulkomaille, mukaan lukien franchising-malli, jolloin kuka tahansa voisi pyörittää omaa pientä UpCharge-verkkoa paikallisesti, sanoo Mankinen.
Franchising-mallin etuna on se, että paikallisilla yrittäjillä on aina parempi käsitys siitä missä ihmiset kullakin paikkakunnalla liikkuvat ja minne asemia kannattaa asettaa, Mankinen sanoo.
Nuoret yrittäjät perustivat yrityksensä vuoden 2021 ja 2022 alussa he alkoivat tuomaan vuokralatureita markkinoille.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Eeva Pesonen
eeva.pesonen@yrittajat.fi