YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

25.11.2020 klo 16:32
Uutinen

Nuori autokauppias valittiin Vuoden Uusyrittäjäksi – Tunnustusta myös Financial Timesilta

Vuoden Uusyrittäjäksi 2020 on valittu autoliike Prestige Car Center Oy:n vaasalaisyrittäjä Rasmus Lönnqvist. Kunniamaininnat annettiin Savonlinnassa toimivan Laitaatsillan Telakka Oy:n ja Hattulassa toimivan Taikakeppari Oy:n yrittäjille.

Suomen Uusyrityskeskukset ry valitsee vuosittain valtakunnallisen Vuoden Uusyrittäjän yhdessä Patentti- ja rekisterihallituksen sekä työeläkevakuutusyhtiö Varman kanssa. Tänä vuonna palkitsemisraatiin liittyi myös Oma Säästöpankki. Vuoden Uusyrittäjä valitaan kahdesta viiteen vuotta yrittäjänä toimineiden, Uusyrityskeskuksen avulla yrityksensä perustaneiden henkilöiden joukosta.

Kansainvälisesti tunnustettu autokauppias

Rasmus Lönnqvist perusti vuonna 2014 autoharrastuksensa innoittamana osakeyhtiön ja myi Ruotsista tuomiaan autoja iltaisin ja viikonloppuisin sivutoimisesti opintojensa ja pankkityönsä ohessa. Yritystoiminta laajeni päätoimiseksi vuonna 2016, kun Lönnqvist päätti opintonsa ja irtisanoutui palkkatyöstä.

Tällä hetkellä yrittäjällä on toimipisteet sekä Vaasassa että Helsingissä ja kaksi palkattua työntekijää. Yrityksen liikevaihto lähes viisinkertaistui vuodesta 2016 vuoteen 2019 mennessä, ja maaliskuussa 2020 Financial Times sijoitti yrityksen 181. sijalle vuotuisessa listauksessaan tuhannesta nopeimmin kasvavasta eurooppalaisesta yrityksestä.

Vuoden Uusyrittäjä -kilpailun valintaraatia ihastutti nuoren yrittäjän tarina, jossa liiketoiminta on kasvanut varmasti ja kannattavasti.

– Rasmuksen yrittäjäpolku on kiinnostava. Tekeminen on kehittynyt harrastuksesta yrittäjyydeksi ja kasvuyrittäjyydeksi. Yritys on kasvanut vahvasti kannattavana, Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama kertoo.

Yrittäjän omien sanojen mukaan päämäärätietoisuus ja kova työnteko ovat siivittäneet yrityksen menestykseen.

– Pitää tietää, mitä haluaa. Muuten ei ole mahdollista menestyä, Lönnqvist toteaa. Hän oli yritystoimintansa alkuvaiheessa Vaasan seudun Uusyrityskeskus Startian asiakkaana.

Telakkayrittäjät vaalivat paikallisuutta

Savonlinnassa sijaitseva Laitaatsillan telakka on ollut 1900-luvun alusta lähtien Suomen tärkein sisävesilaivojen tukikohta. Vuonna 2005 sen omistus siirtyi Stora Ensolta uusille omistajille ja vuonna 2017 oli jälleen omistajanvaihdoksen aika. Tuolloin Laitaatsillan Telakka Oy:n yrittäjiksi ryhtyivät Antti Makkonen ja Harri Turtiainen, jotka työskentelivät telakalla jo edellisen omistajan aikana.

Yrittäjyys ei ollut miehille uusi asia, sillä kumpikin oli tahoillaan toiminut yrittäjänä aiemmin. Itä-Savon Uusyrityskeskuksen apu laskelmien tekemisessä ja rahoituksen hakemisessa Finnveralta oli kuitenkin tervetullutta.

Telakkatoimintaa on kehitetty omistajanvaihdoksen jälkeen ammattiliikenteen palveluista myös lossien ja muiden logistiikkapalvelujen huoltoon ja ylläpitoon sekä teollisuuden ja konepajojen alihankintatöihin. Arvopohjana on paikallisen työvoiman vakituinen työllistäminen sekä palveluprosessien ekologisuuden jatkuva kehittäminen herkässä järviympäristössä.

– Meillä on tavoitteena pitää valot päällä Savonlinnassa. Kaikessa missä vaan voidaan, niin suositaan paikallista. Toivomme myös, että norppia on Saimaalla jatkossakin, Makkonen toteaa.

Paikallisten työllistäminen ja ekologisuus vakuuttivat myös Vuoden Uusyrittäjä -kilpailun tuomariston.

– Halusimme antaa kunniamaininnan näille yrittäjille ennen kaikkea vastuullisen liiketoiminnan ansiosta. Yritys on aina parhaimmillaan tehdessään voittoa ja luodessaan samalla hyvää ympärilleen, Susanna Kallama toteaa.

Keppihevosista kehittyi puolivahingossa äidin ja tyttären yhteinen yritys

Maailman suurin kepparikauppa toimii Hattulasta

Hattulassa asuva Julia Aarrekivi oli 9-vuotias, kun hän pyysi äitiään Virva Klaasiota tekemään hänelle keppihevosen. Äidin tekemä ”keppari” innosti tyttärenkin tekemään keppihevosia. Ensimmäiset prototyypit olivat hapuilevia, mutta vähitellen taidot kehittyivät ja keppihevosista tuli yhä hienompia. Klaasio laittoi tyttärensä töitä kokeilumielessä myyntiin tori.fi-sivustolle, ja kaikki, mitä kotiverstaalla valmistui, myytiin saman tien.

Toiminimi perustettiin Julian ollessa 11-vuotias. Pian toiminta laajeni niin, että toiminimi vaihtui osakeyhtiöksi ja myös äiti ryhtyi valmistamaan keppihevosia kokopäiväisesti. Toiminnan alkuvaiheessa tuoreet yrittäjät hyödynsivät Hämeen Uusyrityskeskuksen palveluja.

– Minulla ei ollut mitään tietoa yrittäjyydestä ja kun kyseessä oli vielä toiminimen perustaminen alaikäiselle, niin siinäkin oli oma selvittelynsä, Klaasio muistelee.

Nyt Taikakepparilla on maailman suurin keppihevosten verkkokauppa. Suurin vientimaa on Ruotsi. Puskaradio on ollut Taikakepparin paras markkinointikanava, ja monesti seuraava tilaus tulee samalta kadulta, jonne edellinen keppari on toimitettu. Myyntiä on lisännyt myös Instagram-kanava, jossa yrityksellä on yli 23 000 seuraajaa.

Vuoden Uusyrittäjä -kilpailun valintaraati arvosti erityisesti yrityksen rohkeutta ja kekseliäisyyttä.

– Yrittäjillä on tässä hieno oma idea, jota on toteutettu sitkeästi. Markkinasegmentti on pieni mutta tuottoisa, ja toiminta on globaalia, Susanna Kallama perustelee.

toimitus (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna