Aaro Immonen Spirit of Helsingin matkassa. Innostus purjehdukseen kulkee Immosen suvussa. Hänen äitinsä kilpapurjehti aikoinaan, ja suvusta löytyy muitakin purjehtijoita. Kuva: Tommi Uksila
19.7.2024 klo 14:59
Uutinen

Nuori venealan yrittäjä purjehti perinteikkäässä kilpailussa maailman ympäri – ”Ehkä tässä on vieläkin menossa jonkin sortin palautuminen”

Aaro Immonen, 22, oppi Ocean Globe Race -kisassa paljon niin purjehtimisesta kuin erilaisten ihmisten kanssa toimeentulemisesta.

Helsinkiläinen Aaro Immonen, 22, oli ehtinyt pyörittää veneiden perushuoltoon keskittynyttä yritystään Ab Stim-Boat Oy:tä yhdeksän kuukautta, kun hän sai tilaisuuden lähteä vaativaan purjehduskilpailuun maailman ympäri. 

Tai oikeastaan tilaisuus oli jo toinen, sillä pienestä pitäen kilpapurjehdusta harrastanut Immonen valmisteli alun perin Ocean Globe Race -kilpailua tunnetun yksinpurjehtijan Tapio Lehtisen joukkueessa Galiana With Secure -veneellä. Kesällä 2022 hän kuitenkin päätti lähteä Lehtisen projektista.

Unelma kilpailusta ei kuitenkaan tyssännyt siihen. Purjehduspiireissä kiiri sana, että toinenkin tiimi valmisteli osallistumista kilpailuun vuonna 1984 rakennetulla Swan 651 -purjeveneellä Spirit of Helsinki. 

– Elokuussa kävin purjehtimassa heidän kanssaan ja totesin, että tämä on hyvä juttu, Immonen muistelee.

Immosen innostus purjehdukseen tulee verenperintönä. Hänen äitinsä on aikoinaan kilpaillut samoissa luokissa kuin hän itse, ja suvusta löytyy muitakin purjehtijoita.

– Minut laitettiin pienenä optimistijollaan, ja siitä se lähti, hän sanoo.

Miehistöstä perämieheksi

Ocean Globe Race 2023 oli 50. juhlavuoden uusinta edeltäjästään, vuoden 1973 Whitbread Round the World -kilpailusta. Syyskuussa 2023 käynnistynyt OGR oli tarkoitettu tavallisille purjehtijoille tavallisilla huviveneillä, eikä ennen vuotta 1988 suunnitelluissa veneissä ollut käytössä nykyaikaista teknologiaa tai materiaaleja. Joukkueet esimerkiksi navigoivat sekstantilla.

Immonen kilpaili Spirit of Helsingin mukana koko kierroksen maapallon ympäri. Se tarkoitti neljää legiä eli etappia. Kilpailu alkoi Iso-Britannian Southamptonista, kulki Afrikan Kapkaupunkiin, Uuden-Seelannin Aucklandiin ja sieltä Kap Hornin kautta Uruguayn Punta del Esteen.

Kapkaupungissa veneen päällystö vaihtui, ja ensimmäiseksi perämieheksi astui viikon varoitusajalla tunnettu Golden Globe Race -kippari Ian Herbert Jones. Immosesta puolestaan tuli loppuajaksi toinen perämies ja sailing master.

Immonen ja Jones olivat vastuussa esimerkiksi purjeista, niiden vaihdoista ja reivaamisesta, lokikirjamerkinnöistä ja reitin tarkemmasta suunnittelusta. Immonen kuvailee menoa tasaiseksi suorittamiseksi, mikä lopulta toikin Spirit of Helsingille kokonaiskisassa toisen sijoituksen. Kilpailun voitti Maiden-niminen alus kilpailun historian ensimmäisellä naisjoukkueella. 

– Ehkä meidän menestyksemme salaisuus oli se, että pystyimme pitämään kamat ehjinä ja suoriutumaan tasaisesti läpi kisan. Sillä pääsi ihan hyvään tulokseen. 

Immonen arvioi, että päällimmäisenä reissusta jäi lukuisten purjehduksellisten oppien lisäksi taitoa tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen.

– Siellä tuli oppia siitä, miten ihmiset käyttäytyvät, kun ovat 40 päivää pienessä veneessä. Päiväkirjastani löytyy myös pitkä muistilista kaikenmaailman purjehduksellisia juttuja.

Spirit of Helsinki Eteläisellä jäämerellä.

Kap Horn yllätti

Legendaarinen Kap Horn ei yllättäen ollut kovinkaan myrskyinen paikka, kun Spirit of Helsinki ohitti Etelä-Amerikan kärjen. Alueella sää vaihtelee paljon ja riippuu matalapaineista.

– Välillä tuuli enemmän ja välillä vähemmän, mutta vastaan ei tullut minkäänlaista selviytymiskeliä. Sinänsä kävi hyvä tuuri. Kap Hornilla jopa mietin, että tässäkö tämä nyt oli, kun Eteläinen jäämeri meni niin helposti.

Immonen oli myös mukana tuomassa Spirit of Helsinkiä takaisin Suomeen.

– Muistan, kun tultiin ensimmäisenä Hankoon, näin Bengtskärin majakan ja rannikko alkoi hahmottua. Oli aikamoinen fiilis, kun oli purjehtinut maailman ympäri, ja sitten tulee takaisin Suomeen.

Hän sanoo, että kokemuksesta jäi kova palo takaisin merelle.

Immoselle kahdeksan kuukauden irtioton mahdollisti hänen nuori ikänsä ja elämäntilanteensa.

– Minulla ei ole ihmeellisempiä perhesitoumuksia, ja venealan yrittäjänä omaa duunia on helppo tahdittaa.

Kap Horn on ylitetty. Kylttiä pitelee Tapani Hollmen.

Palkkatöistä omaan bisnekseen

Ennen merille lähtöään Immonen oli ehtinyt jo päästä työn makuun ystävänsä Filip Storen kanssa perustamassaan yrityksessä.

Kone- ja rakennustekniikkaa Aalto-yliopistossa opiskeleva Immonen työskenteli alun perin Hernesaaressa venetelakka Jouko Lindgren Oy:llä. Yrityksensä perustamisen jälkeen hän toimi telakan alihankkijana.

– Olimme ensin palkkatöissä telakalla ja opettelimme hommaa, ja sitten lähdimme tekemään omaa bisnestä.

Immonen palasi purjehdukseltaan Suomeen tämän vuoden huhtikuussa. Yritys on viettänyt reissun ajan hiljaiseloa.

– Ehkä tässä on vieläkin menossa jonkin sortin palautuminen. Nyt pitäisi keksiä uudelleen, mitä tässä tehdään, sillä palo venealalle on hyvin suuri. Siellä löytyy vaikka minkälaisia mahdollisuuksia. 

Ensisijaisesti Stim-Boat tekee veneiden pohjaremontteja. Se tarkoittaa vanhojen pohjamaalien poistamista, hiomista, epoksilla suojaamista ja uuden maalin maalaamista. Vuosi sitten yrityksellä riitti hommia niin paljon kuin niitä olisi jaksanut tehdä.

– Tulevaisuudessa aiomme pysyä venealalla, mutta katsomme, missä merkeissä.

Immonen näkee, että pitkä kilpailu maapallon ympäri kasvatti häntä myös yrittäjänä.

– Uskon, että OGR:n aikana opin varautumisesta ja valmistautumisesta. Ne ovat taitoja, joita myös yrittäjä tarvitsee. Merellä, kaukana kaikesta avusta, pitää olla valmiina ratkaisemaan kaikki ongelmat itse tiimin kanssa. 

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen