YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
NY:n uusi puheenjohtaja tuo törmäytysopit yrittäjäjärjestöön
Nuorten yrittäjien tuore puheenjohtaja Leo Kadieff haluaa tuoda nuoret kasvuhakuiset yrittäjät ja perinteiset yrittäjät yhteen. Se onnistuu NY:n uuden hallituksen mukaan uusilla viestintätavoilla – ja ennen kaikkea kohtaamisilla.
Nuorten yrittäjien puheenjohtajaksi valittu Leo Kadieff tunnetaan Turussa kasvuyrittäjyyden puolestapuhujana. 33-vuotias Kadieff on ehtinyt vaikuttaa myös muualla päin Suomea toimivissa yritysverkostoissa, kuten opiskelijoiden Entrepreneurship Societyissä, yrityskiihdyttämöissä ja suurien yrittäjyyteen liittyvien tapahtumien tuottamisessa.
Kokemusta hänellä on myös opiskelijoiden ja tutkijoiden yrittäjyyttä edistävästä Boost Turku -järjestöstä ja sen kiihdytys-ohjelmasta Startup Journeystä. Ne tutustuttivat hänet järjestömaailmaan, ja sieltä Kadieff on hankkinut puheenjohtajakokemusta.
Yrittäjyys on kuitenkin ollut hänelle tuttu teema pienestä pitäen.
– Olen yrittäjäperheestä ja sitä kautta olen tutustunut yrittäjyyteen.
Kadieffilla onkin jo kokemusta useasta omasta yrityksestä. Viimeiset kolme–neljä vuotta hän on viettänyt omien sanojensa mukaan startup- ja IT-kuplassa.
Parhaillaan hän työskentelee Turun yliopiston Aerobiologian yksiköille ja auttaa heitä liiketoiminnallisen tutkimuksen tekemisessä ja tuotteistamisessa. Työssään hän on vahvistanut erityisosaamistaan startup-maailman yhdistämisestä korkeakoulujen toimintaan.
– Turun yliopisto on ottanut strategiakseen olla yrittäjämäisin yliopisto Suomessa. Tutkimuksen ja osaamisen kaupallistamisessa on kuitenkin vielä paljon kehitettävää.
Vuosittain yliopiston innovaatiopalvelut saavat tutkijoilta kymmeniä tutkimukseen perustuvia liike-ideoita. Oikeiden yrittäjien käsissä ne voisivat olla menestys, mutta usein tahot ja osaaminen eivät kohtaa, Kadieff kertoo.
Tähän tarpeeseen hän vastaa. Hän auttaa yliopistoa puhumaan yrittäjien kieltä ja avaa yrittäjille, millaista osaamista Suomen korkeakouluissa on.
Parhaillaan hän pyrkii törmäyttämään Norkko.fi -tiedotuspalvelua lääkefirmojen kanssa. Kyseessä on siitepölykartta, joka näyttää siitepölyn määrän kilometrin ja tunnin tarkkuudella.
Sen avulla lääkefirmat voisivat ennustaa, missä päin maata asiakas tarvitsee histamiinia. Asiakas puolestaan voisi tilata lääkkeet kotiinsa jo etukäteen ennen oireita, Kadieff visioi.
– Haluamme luoda yliopistojen tutkimuksen kaupallistamiseen mallin, jota myös muut yliopistot voivat hyödyntää. Teemme kokeilua, kuinka tästä tehdään stanfordmainen tai cambridgemainen yliopisto, jossa kuhisee yhtä paljon liikemiehiä kuin akateemikoita. Kumpikin puoli hyötyy toisistaan.
Tavoitteena tuoda yrittäjäsukupolvet yhteen
Pari viikkoa sitten Kadieff valittiin nuorten yrittäjien valiokunnan puheenjohtajaksi. Ensitapaamisessaan tuore valiokunta kiteytti tulevan kaksivuotiskauden tärkeimmät tavoitteet.
Olennaiseksi teemaksi nousi niiden tekijöiden tunnistaminen, jotka saisivat nuoremman sukupolven yrittäjät mukaan yrittäjäjärjestön toimintaan.
Kadieffin mukaan ongelmana on, että nuori digitaalinen sukupolvi näkee järjestön hieman vanhanaikaisena.
– Juristipalvelut ja vuosittaiset risteilyt, niitä saa muualtakin. Järjestö ei ole pystynyt erottautumaan tuottamallaan arvolla, Kadieff arvioi.
Hänen ja valiokunnan mukaan lisäarvoa tulisikin hakea uusilla palveluilla, jotta ikääntyvää jäsenkuntaa saataisiin uudistettua. Tärkeää olisi tunnistaa uudet jäsenet ja heidän tarpeensa.
– Nuorilla yrittäjillä ei välttämättä ole touchia vakiintuneempiin yrittäjiin tai siihen, mitä voitaisiin tehdä yhdessä.
Niinpä Kadieff suunnittelee Nuorten Yrittäjien valiokunnan kanssa innovatiivisten kasvuhalukkaiden nuorten yrittäjien törmäyttämistä perinteisen polven yritysten kanssa. Nuorten energia ja vanhempien yrittäjien kokemus halutaan tuoda yhteen.
– Haluamme näyttää, etteivät milleniaalit ole laiskiaisia, vaan heillä on omat toimintatavat tehdä töitä. Kun heidät päästää vakiintuneiden yrityksen toimintapiiriin, kumpikin osapuoli oppii.
Tuomalla heidät yhteen voisi syntyä myös uudenlaista synergiaa esimerkiksi omistajanvaihdoksiin.
– Haluamme järjestää kohtaamisia, kuten jatkajatapaamisia, Kadieff tiivistää.
Uusien yhteisöjen luomiseksi tarvitaan Nuorten Yrittäjien valiokunnan mukaan myös uusia luovia viestintätapoja, joilla sivalletaan muun massan läpi.
Silja Eisto