YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Ohjatusta nettipelaamisesta tuli valtavan suosittua – ”Pelikerhot ehkäisevät yksinäisyyttä ja raamittavat peliajat”
Christian Joutsenvuoren yritys järjestää 4 000 nuorelle pelikerhoja sekä muun muassa hiihtolomaleirejä, joissa pelataan etänä nettipelejä ohjatussa valmennuksessa.
Monen vanhemman kestopäänsärky on, kuinka asettaa terveet rajat lapsensa nettipelaamiselle. Christian Joutsenvuoren perustama Incoach-yritys järjestää pelikerhoja, joissa lapset ja nuoret pelaavat etänä tiettyinä päivinä ja kellonaikoina.
Yrityksen liiketoiminnan ytimessä on yhteisöllisyys.
– Ideana on pelata ohjatussa porukassa sen sijaan, että nuori pelaisi yksin kotona. Pelikerhot ehkäisevät yksinäisyyttä ja raamittavat peliajat. Ystävyyssuhteita syntyy yli koulu- ja kuntarajojen, Joutsenvuori sanoo.
Incoach on pelivalmennusta ja -opetusta tarjoava yritys, jonka tavoitteena on mahdollistaa ohjattu digiharrastaminen kaikille pelaamisesta, koodaamisesta ja striimaamisesta kiinnostuneille lapsille ja nuorille.
Joutsenvuoren mukaan joka viikko on tarjolla erilaisia tehtäviä ja yhteisiä seikkailuja.
– Pelikerho tarjoaa mukavan ja turvallisen yhteisön, ja samalla nuoret oppivat digitaitoja.
Joutsenvuori toteaa, että opettajat ja huoltajat harvemmin ymmärtävät syvällisemmin nuorten nettipelaamista. Siksi pelimaailmasta jyvällä olevien aikuisten valmentajien tuki on tärkeää.
– Opettajat ja vanhemmat ovat huolissaan siitä, että nuoret viettävät liikaa aikaa ruudun äärellä. Me emme lisää nuorten peliaikaa, vaan tuomme sen osaksi heidän arkeaan. Jos nuorilta kielletään nettipelaaminen ja suhtaudutaan siihen kuin pahaan mustaan möykkyyn, he pelaavat joka tapauksessa, Joutsenvuori näkee.
Joutsenvuoren mukaan se, että nuoret pelaavat säännöllisesti pelikerhossa tiettyinä päivinä ja kellonaikoina, luo heille turvallisen rytmin. Muuna vapaa-aikana he voivat puuhastella muuta.
– Olemme saaneet vanhemmilta hyvää palautetta siitä, että tuomme nuorten arkeen struktuuria.
Kunnat yhteistyökumppaneina
Incoach tekee yhteistyötä lukuisten eri kuntien kanssa. Kunnat maksavat lasten osallistumisen digikerhoihin. Tämä mahdollistaa sen, että myös vähävaraisten perheiden lapset pääsevät mukaan.
Kunnat puolestaan saavat hankerahaa ”Harrastamisen Suomen malli” -nimisestä hankkeesta.
Incoachin pelikerhojen tarjontaan kuuluvat paitsi kuntien kustantamat digikerhot, myös yksityisille kuluttajille suunnatut peliklubit. Vanhemmat maksavat nuortensa osallistumisen peliklubeihin.
Tuhansia harrastajia
Christian Joutsenvuori pelasi aikoinaan kilpaa nettipelejä, kunnes vuonna 2018 innostus kilpailemiseen hiipui. Hän halusi kuitenkin jatkaa jollakin tavalla toimintaa nettipelien parissa ja mietti valmentajaksi ryhtymistä.
– Tajusin, ettei Suomessa ollut järjestäytynyttä valmentajatoimintaa. Mietin, että voisin luoda alustan, jossa pelaajat voisivat varata valmentajan.
Joutsenvuori perusti Incoach-yrityksen ja alkoi tehdä yhteistyötä ammattikoulujen ja lukioiden kanssa tarjoamalla niiden kautta nettipelivalmennuskursseja nuorille.
Aluksi valmennus oli pienimuotoista, kunnes tuli korona-aika, joka jumitti ihmiset koteihinsa ja pani eri fyysiset urheilulajit hyllylle.
– Kun nuoret olivat entistä enemmän neljän seinän sisällä pelaamassa netissä, ideoin että myös kotikoneiden äärellä istuville nuorille voisi tarjota valmennusta.
Niin syntyivät pelikerhot, joita tarjotaan tänäkin päivänä valtavalle joukolle 7–15-vuotiaita nuoria.
– Teemme yhteistyötä jo sadan paikkakunnan kanssa eri puolilla Suomea Vaasasta Vantaalle. Mukana on 4 000 harrastajaa. Etäpelaaminen tekee mahdolliseksi sen, että syrjäkylienkin nuoret pääsevät mukaan.
Incoachissa työskentelee toimitusjohtaja Christian Joutsenvuoren lisäksi muutama palkallinen työntekijä. Lisäksi valmentajina toimii freelancereita, jotka tekevät osa-aikatyötä opiskellessaan samaan aikaan vaikkapa nuorisotyönohjaajaksi tai opettajaksi.
Leirejä hiihtolomalla
Incoach järjestää lähiviikkojen aikana nuorille myös hiihtolomaleirejä. Niiden aikana pelataan muutama tunti päivässä erilaisten teemojen ja kisojen parissa.
– Hiihtolomaleiri on pidempi seikkailu kuin arkisin pidettävät digikerhot. Vanhemmat saattavat joutua olemaan töissä lastensa hiihtoloman aikana. Ilmoittaessaan nuorensa leirille he voivat luottaa siihen, että lapset ovat ohjatussa toiminnassa mukana muutaman tunnin joka päivä.
Ikäryhmästä riippuu, mitkä pelit ovat suosituimpia. Joutsenvuoren mukaan Minecraft on suosittu 7–12-vuotiaiden keskuudessa ja Fortnite 13–15-vuotiaiden ikäluokassa. Counter-Strike puolestaan on hitti toisen asteen opiskelijoiden parissa.
Incoachilla ei ole monopoliasemaa, vaan nykypäivänä on muitakin ohjattua nettipelaamista valtakunnallisesti tarjoavia yrityksiä.
– Vuonna 2018 oli eri tilanne, ja yritykseni teki pioneerityötä. Suuri oivallukseni on ollut, kuinka vähän Suomessa on aiemmin ollut ohjattua pelitoimintaa ja kuinka suuri tarve sille on ollut.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Milla Rautiainen
milla.rautiainen@yrittajat.fi