9.3.2021 klo 09:42
Uutinen

Oikopolkuja onneen – kiireisen yrittäjän Facebook-vinkit

Hyvä lukija, annas kun arvaan: tunnet Facebookin potentiaalin, mutta aika ei tunnu riittävän siihen, että pystyisit kaiken muun ohella panostamaan yrityksesi sosiaalisen median markkinointiin. Huoli pois! On totta, että Facebook-sivun pyörittäminen vaatii resursseja, mutta kaikkea ei tarvitse tehdä hankalasti. Keräsimme tähän tekstiin vinkkejä oikopoluista onneen.

Älä julkaise turhaa tai turhaan

Toimiva yrityssome on hyödyllinen sekä teille, että asiakkaallenne. Ajattele, kuinka moni ripustaa postiluukkuunsa kyltin Ei mainoksia, kiitos – miksi he siis tilaisivat tönkköä mainontaa omille Facebook-etusivuilleenkaan? Myynti on yrityksen elinehto, mutta sitä voi tehdä monella tavalla: kiinnostavat tarinat, mukaansa tempaavat kurkistukset yrityksen arkeen ja hyödylliset vinkit vievät jo paljon pidemmälle.

Muistisääntö! Kun suunnittelet julkaisuja, pidä mielessäsi aina kaksi asiaa: 1) Mitä hyötyä tästä julkaisusta on asiakkaallemme, ja 2) Mitä hyötyä tästä julkaisusta on meille. Kumpikaan näistä ei saa unohtua, jotta Facebook-tekeminen vie yritystänne aidosti eteenpäin. Unohda kaikki muu.

Ahkeroi kerralla ja ajasta

Se, että Facebook on jatkuvasti hereillä, ei tarkoita sitä, että sinun tulisi olla. Ota työkalut hyötykäyttöön ajastamalla kerralla isompi määrä julkaisuja. Merkitse kalenteriisi Facebookin parissa ahkerointi kahden viikon välein tai kerran kuussa – näin Facebook-markkinointi ei stressaa muulloin ja säilytät sisällöissä yhtenäisen tyylin. Väliaikoina sinun tarvitsee vain seurata, mitä sivullanne tapahtuu.

Kierrätys kunniaan

Materiaalin kierrättäminen on tuttua kotitalouksissa, mutta markkinoinnissa kierrätys tuppaa unohtumaan. Jos julkaiset hulppean videon tai mainion oppaan palveluistasi, älä arkaile uusiokäyttää sitä myöhemmin eri jakotekstillä – sisältö ei useinkaan vanhene välittömästi ensimmäisen julkaisukerran jälkeen. Verkkosivujen referenssitarinat tai blogitekstit taipuvat hyvin myös Facebook-markkinointiin.

Mittaa järkevästi

Tämä tiedetään: yrittäjällä on paljon hommaa. Sitä suuremmalla syyllä Facebook-tekemisen mittaaminen kannattaa, jotta tiedät siihen ohjattujen resurssien olevan hyötykäytössä. Valitse tavoitteesi mukaiset mittarit – esimerkiksi verkkosivuklikkausten määrä, tavoitettujen ihmisten määrä, myynnin kehitys kampanjoittain – ja pidä silmällä, mitä Facebook-presenssinne antaa yrityksellenne. Suosittelen tärkeimpien lukujen säännöllistä keräämistä Exceliin tai Powerpointiin, jotta voit palata myöhemminkin tutkimaan pitkän aikavälin kehitystä.

Vain kone työskentelee yötä päivää – käytä Messengerissä automaattisia vastauksia

On luonnollista, että et voi olla jatkuvasti tavoitettavissa. Koska Facebook Messenger on helppo asiointikanava asiakkaallesi (hän ottaa yhteyttä siellä, missä muutenkin viettää aikaansa), rauhoita asiakkaasi odottelua automaattisella vastauksella. Viestin tulisi sisältää kiitokset yhteydenotosta, tiedon päivistä ja kellonajoista, joina vastaatte Facebook-viesteihin, sekä avuliaat linkit verkkosivuillenne yleisten kysymysten vastauksiin. Saat automaattiset vastaukset käyttöön Facebookin Postilaatikosta, kohdasta Automaattiset vastaukset -> Pikavastaus.

Yllätä yrityksenne ystävät

Vaikka Facebookin käyttäjämäärä on viime vuosina vakiintunut, se on yhä meidän suomalaisten suurin sosiaalisen median kanava 2,8 miljoonalla kuukausittaisella käyttäjällään. Yleisössä siis on mistä valita. Mutta: suuri yleisökään ei auta, jos Facebook ei tarjoa voita leivän päälle. Laita siis Facebook-markkinoinnin teho testiin ja kokeile yksinomaan Facebookissa jaettavaa yllätysalennuskampanjaa. Mittaa verkkosivuselailuja ja kampanjoiden kautta tullutta myyntiä, ja tee johtopäätöksiä.

Kurssittaudu pikakursseilla

Säästä itseäsi ja aikaasi – kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta. Webinaarit ja oppaat auttavat. Myös Facebook on tuottanut mukavasti ilmaista kurssisisältöä suomeksi ja englanniksi, löydät video- ja tekstipohjaisia kursseja osoitteesta www.facebook.com/business/learn.

Onnea matkaan!


Lotta Kinnunen
Creative Consultant, LM Someco

Vinkit antoi Lotta Kinnunen, sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntija, jonka tehtäviin kuuluu suomalaisyritysten valmentaminen sosiaalisen median tehokkaampaan, ketterämpään ja kekseliäämpään käyttöön.

Kuva: eyewave/AdobeStock