YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Olet henkilöbrändi – halusit tai et
Olet henkilöbrändi, halusit tai et, väittää Kurvisen, Laineen ja Tolvasen kirja Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Ja yhä useammalle on hyödyksi miettiä, millaiseksi oman brändinsä haluaa kehittyvän.
Olet henkilöbrändi, halusit tai et, väittää Kurvisen, Laineen ja Tolvasen viime viikolla julkaistu kirja Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Ja yhä useammalle on hyödyksi miettiä, millaiseksi oman brändinsä haluaa kehittyvän.
Brändi on joillekin kirosana, jota erityisesti henkilöbrändi-yhdyssanassa karsastetaan ja jopa inhotaan. Mutta brändi ei ole päälle liimattu mielikuva tai haarniska, joka puetaan, kun mennään someen.
– Henkilöbrändäys ei tarkoita keinotekoisen imagon luontia, vaan oikeiden, aitojen vahvuuksien esille tuomista ja vahvistamista entisestään, kirjaan haastateltu juristi ja tietokirjailija Elina Koivumäki korostaa.
Kurvinen, Laine ja Tolvanen väittävät, että osaaminen ja asiantuntijuus eivät ainakaan vähene jakamalla.
– Samalla brändisi kasvaa takuuvarmasti, halusit tai et. Alkuvaiheessa brändiarvosi on luultavasti lähellä nollaa. Brändisi on pöytälaatikossa, uudenkarheana. Voit kuitenkin ottaa sen käyttöön ja suunnitella systemaattisesti seuraavaa askelta suuntaan, jossa brändi on mitattavissa oleva arvo. Se kulminoituu työtarjouksiin, tarjouspyyntöihin ja inbound-kontakteihin.
Kirja innostaa jokaista miettimään, mitä henkilöbrändi voisi merkitä omalla kohdalla. Myös hyviä esimerkkejä on tarjolla.
Älä jää jänikseksi
– Tunnustan suoraan henkilöbrändääväni, miksi ei? Pitää uskaltaa olla mielipidejohtaja, pitää sanoa asioita ääneen. Ei pidä olla jänis! F-Secure Oy:n tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen kannustaa.
Tehokas henkilöbrändin rakentaminen alkaa oman osaamisen ja tavoitteiden tunnistamisesta. Se ei aina ole helppo tehtävä, mutta se on tarpeellinen harjoitus, kun henkilöbrändistä haluaa uskottavan, rehellisen ja tuloksellisen.
Sen jälkeen on helpompi valita medioita ja kanavia, tilaisuuksia ja tapahtumia, sisältöjä ja toimintatapoja, joita kannattaa hyödyntää. Samalla voi määritellä, paljonko resursseja, aikaa ja vaivaa haluaa käyttää tavoitteen saavuttamiseksi.
Kirja on hyödyllinen erityisesti eri alojen asiantuntijoille, johtajille, yrittäjille – kaikille, jotka haluavat nousta vaikuttajaksi ison tai pienen yleisön silmissä.
Jarkko Kurvinen on hämeenlinnalainen markkinointipäällikkö palveluna, tietokirjailija sekä modernin markkinoinnin ja myynnin sanansaattaja. Hän kannustaa asiantuntijoita ja yrityksiä rakentamaan kilpailuetua mielipidejohtajuudella.
Tom Laine on Suomen johtava somerekrytointi- ja employer branding -kouluttaja sekä LinkedIn-asiantuntija. Tom puhuu ja kirjoittaa paljon henkilöbrändäys- ja social selling -aiheista, usein erityisesti LinkedIn-kulmalla.
Ville Tolvanen on digitalisti, yritysmuotoilija, Digitalist Network -verkoston perustaja ja Digitalist Group Oyj:n toimitusjohtajana.