YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

29.11.2018 klo 15:18
Uutinen

Oletko myymässä yritystäsi? Tässä neljä vinkkiä, joilla voit onnistua

Yrityspörssi opastaa, miutä on hyvä ottaa huomioon etsiessään ostajaa yritykselle.

Yrityksen myyminen voi olla hankala prosessi, varsinkin jos myynnin perusasiat eivät ole kunnossa. Yrityspörssi neuvoo tuoreessa artikkelissaan, mitä myyjän on hyvä ottaa huomioon, jotta potentiaalisten ostajien kiinnostus heräisi.

Ensimmäiseksi myyjän on tehtävä selväksi, että yritys on myytävänä. Tässä vaiheessa on hyvä selvittää, missä kanavissa myynnistä on hyvä kertoa ja ketkä olisivat potentiaalisia ostajia.

Google kertoo monelle ostajalle paljon oleellista informaatiota myynnissä olevasta yrityksestä, mutta yrittäjän kannattaa olla myös itse aktiivinen faktojen tarjoajana.

1. Kerro, mitä olet myymässä

Ostaja haluaa tietää, oletko myymässä koko osakeyhtiön vai esimerkiksi vain sen liiketoiminnan tai osan siitä. On myös mahdollista, että kaupan kohteena on vain tietty osa osakekannasta.

2. Hiljainen myynti?

Osa yrittäjistä haluaa aloittaa yrityksen myynnin hiljaisesti siten, että esimerkiksi henkilöstö ja kilpailijat eivät ole tietoisia asiasta. Esimerkiksi Yrityspörssiin voi luoda anonyymin myynti-ilmoituksen, jolloin ilmoitukseen ei kirjoiteta yhteystietoja tai myyjän nimeä. Yhteydenotot välitetään verkkopalvelun kautta myyjän sähköpostiin.

3. Mikä yrityksessä on arvokasta?

Ostaja arvioi usein ensimmäiseksi sitä, miten paljon yritys tuottaa ja onko siinä kasvupotentiaalia. Myyjän onkin hyvä miettiä valmiiksi, mitkä myynnin kohteena olevan yrityksen tai sen liiketoiminnan osa-alueista ovat erityisen kiinnostavia ostajan kannalta. Tällaisia voivat olla muun muassa asiakaskunta, sopimukset, henkilöstö, markkina-alue tai jakelutie.

4. Onko toiminta helposti siirrettävissä?

Ostajaa kiinnostaa myös, miten helposti yrityksen toiminta voidaan siirtää uudelle omistajalle. Ostajan näkökulmasta mahdollinen riski on se, että toiminta on henkilöitynyt vahvasti nykyiseen omistajaan. Oleellinen merkitys on myös sijainnilla. Ostajan kannalta on tärkeä tietää, voiko yritystä johtaa muualta Suomesta.

Lähde: Yrityspörssi

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna