Omistajanvaihdos kannattaa valmistella huolella – lue 6 vinkkiä yritystä myyvälle

6 vinkkiä – yritystä myyvän muistilista

Klikkaa palkkia, niin löydät lisätietoja.

Yleisimmin yrityksen myyntiprosessi kestää noin 10 kuukautta, mutta usein se venyy pidemmäksi. Yleisin tilanne on se, että yrityskauppa ei onnistu lainkaan tai yritys vain lopetetaan eikä sitä edes yritetä myydä. Keino nopeuttaa kauppaprosessia on panostaa siihen rahallisesti, ajallisesti kuin asiantuntijatyönäkin. Kun yritys on myyntikunnossa, se voi nopeuttaa ja varmistaa kauppaa.

Yritysvälittäjä on se ammattilainen, jonka päätyö on aikaansaada yrityskauppa. Asiantuntemuksen hyväksikäyttö on suositeltava kaikissa yrityskaupoissa. Se säästää aikaa ja vaivaa sekä vähentää riskejä ja helpottaa päätöksentekoa. Yleensä ammattilaisen käytön kustannukset ovat vain joitain prosentteja koko yrityskaupan arvosta, joten hyötysuhde on hyvä!

Kokoa valmiiksi kaikki yritystä koskevat voimassa olevat sopimukset, asiakirjat, pohjapiirustukset, tilinpäätökset ym. kolmelta edelliseltä vuodelta. Kauppaprosessi ei muuten etene. Tiedolliset aukot lisäävät ostajan riskiä ja vähentävät ostohalukkuutta tai halua maksaa pyydetty myyntihinta. Vaadi kuitenkin ostajaa allekirjoittamaan kunnollinen salassapitosopimus.

Ota selvää, mitä sinun tapauksessasi tarkoittaa liiketoimintakauppa tai osakekauppa, sekä mitä etuja, ongelmia, kustannuksia ja veroja niihin sisältyy. Teetä yrityksestäsi arvonmääritys, jossa on huomioitu millainen ostaja luultavammin voisi olla ja miten kaupan rahoitus onnistuisi. Yritysvälittäjän arvonmääritys pohjautuu aina realistiseen tilanteeseen.

Varmista, että kauppakirjassa on huomioitu kaikki turvallisen ja onnistuneen kaupan kannalta tärkeät asiat. Kysy, mitä tehdään jos jokin kauppakirjan mukaan sovittu asia ei tapahdukaan. Myyjällä on selonantovelvollisuus ja kaupassa ei ole kuluttajansuojaa. Hyvin laadittu kauppakirja ennaltaehkäisee riitoja ja ohjaa toimenpiteitä yllätyksien sattuessa.

Sopimuksen allekirjoituspäivä ja omistusoikeuden siirtymispäivä ei ole useinkaan sama päivä. Ennen omistusoikeuden siirtymistä tai sen yhteydessä tehdään esim inventaarioita, joilla kauppahintaa voidaan tarkistaa. Kun omistus on vaihtunut, luovu oikeasti toiminnasta ja anna tilaa jatkajalle. Toimi näin, vaikka kaupassa olisikin sovittu siirtymäajasta.

Onnistunut omistajanvaihdos voi olla järkevä ratkaisu niin yrityksen uudistumiselle kuin kannattavana toimintaympäristönä sen jatkajalle.

Yrityksen myynti ei ole pelkästään luopumista. Se kannattaa nähdä yritysten uudistumisen ja kasvun välineenä, valmiiksi testattuna liiketoimintakonseptina. Yritystä ostavan näkökulmasta valintaperusteissa tärkeimmäksi koetaan kannattavuus, kasvupotentiaali ja tietysti kauppahinnan panos-tuotos-odotukset.

Yli puolet 55 täyttäneistä ja vanhemmista vuotiaista yrittäjistä ajattelee luopuvansa päävastuusta yrityksestään kolmen vuoden kuluessa. Kanta-Hämeen mittakaavassa tämä koskee arviolta noin 700 yritystä. Alle 55-vuotiaista yrittäjistä taas noin neljännes on kiinnostunut tai erittäin kiinnostunut yrityksen tai liiketoiminnan ostamisesta.

Ostajat ja jatkajat ovat useimmiten kokeneita, pitkän linjan yrittäjiä, joilla on jo kokemusta omistusjärjestelyistä.

Kohtaavatko odotukset, tunne ja markkinahinta arvonmäärittelyssä?

Mieluisin kanava löytää ostaja on tarjota suoraan itse muille yrittäjille tai käyttää yritysvälittäjää. Sähköisten yrityskauppapaikkojen hyödyntäminen on myös nousussa.

Myynnin suurimmiksi haasteiksi mainitaan myyjän liian korkea hintapyyntö tai yrityksen arvonmääritys yleensä. Varsin monilla ei ole aikaisempaa kokemusta yrityksen tai liiketoiminnan myymisestä.

Pienemmissä yrityksissä ja yksinyrittäjillä lopettamisen todennäköisyys on suurempi, jos yrittäjä luopuu päävastuusta yrityksessä. Perheomisteisissa yrityksissä sukupolvenvaihdoksen todennäköisyys kasvaa, mitä suurempi yritys on. Sukupolvenvaihdos on usein tärkeä etappi myös yrityksen uusiutumisessa ja kehittymisessä.

Ostaminen kiinnostaa Kanta-Hämeessä

Omistajavaihdosbarometrin (2021) mukaan kiinnostus ostaa itse uusi yritys tai liiketoimintaa oli (asteikolla 1-5) Suomen keskiarvolla 2,3 ja Kanta-Hämeessä 2,7. Kanta-Hämeessä ostamisen ajankohtaisuus koettiin myös valtakunnallista keskiarvoa korkeammaksi (Kanta-Häme 3,3, Suomi 2,9).

Lähde: Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Omistajanvaihdosfoorumin toteuttama Omistajanvaihdosbarometri 2021.

Lähde: Ov-foorumi.fi