YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
On tätä odotettukin – Dj- ja karaokepalvelufirman lähitulevaisuus näyttää nyt todella hyvältä
Ravintolat ja tapahtuma-ala elävät nyt koronan hiljaiselon jälkeen kovassa nosteessa. Vauhtia tapahtuma-alan toimintaan antaa sekin, että yrityksissä kiritään nyt takaisin parin vuoden pannaa henkilöstö- ja asiakastilaisuuksissa. Tämä noste on ollut selvästi havaittavissa myös DJ- ja karaokepalveluihin keskittyneen Popmaster Oy:n kuluvassa vuodessa. Pirkanmaan Yrittäjä -lehti tapasi Tampereelta johdetun yrityksen toimitusjohtajan heidän konttorillaan Pispalan valtatiellä. Toimitusjohtaja Antti Kälkäisen mukaan kesäkausi oli ennätyksellisen vilkas, ja voimakkaan kasvun uskotaan jatkuvan.
Musiikkiala oli taatusti yksi kovimmin koronakehässä iskuja ottaneista toimialoista. Näin toteaa myös alan etujärjestön, Music Finlandin keväällä toteuttama kysely, joka oli karua kertomaa. Lähes joka toinen musiikkialan ammattilainen kertoi työnsä vaarantuneen korona-aikaan oleellisesti, ja tulot olivat laskeneet peräti 70 prosentilla vastaajista.
Jotain hyvääkin koronasta seurasi
Myöskin karaoke- ja dj-palveluita tarjoavassa Popmasterissa pandemia aiheutti harmaita hiuksia. Aiempina vuosina sekä liikevaihto että henkilöstömäärät olivat kivunneet mukavaa kasvutahtia, mutta kuten aavistaa saattaa, kun omasta liiketoiminnasta tuli lailla kiellettyä, oli kasvu-uralla mahdoton pysyä.
– Kahden vuoden sisällä jouduimme ajamaan toimintamme alas peräti kolme kertaa. Selvä oli, että kun ravintolasulut ja tapahtumarajoitukset tekivät asiakkaidemme liiketoiminnasta kannattamatonta, oli meillekin järkevintä sammuttaa valot ja lomauttaa henkilökunta, kertoo Antti Kälkäinen.
Hän tosin toteutti ne ensimmäiset ravintolasulkujen aiheuttamat sopeuttamistoimenpiteensä toisessa yrityksessä. Popmastarilainen Kälkkäisestä tuli nimittäin vasta toisena koronavuonna eli 2021. Ala itsessään oli hyvinkin tuttu, sillä mies teki debyytin dj-yrittäjänä jo parikymmentä vuotta sitten. Keikat muuttuivat ensin harrastuksesta toiminimeksi, sitten osakeyhtiöksi, Stereo:ID Ltd Oy:ksi.
– Tarkalleen ottaen me siis olimme Popmasterin kanssa ennen yhteistyötä kilpailijoita.
Emoyhtiön luomus
Ennen kuin hypätään nykyhetkeen, esitellään kuitenkin se Popmasterin tähänastinen polku vähän tarkemmin. Ja kukapas olisi parempi siitä kertomaan kuin Mikko Hannula, Popmaster Oy:n emoyhtiön, Restbar Groupin yrittäjä ja toimitusjohtaja. Hänet on helppo huikata mukaan haastatteluun, sillä miesten työpisteet ovat vain parin metrin päässä toisistaan. Emoyhtiö Restbar itsessään on jo yli 30 vuotta toiminut perheyhtiö, joka on luonut kannuksensa lähinnä ravintolamaailmassa. Ja tätä kautta karaoket ja dj-maailmatkin tutuiksi olivat tulleet.
– Me olimme ostaneet ulkopuolisilta molempia palveluja iät ja ajat. En ollut täysin tyytyväinen siihen, miten ostamamme palvelut toimivat. Näin kuitenkin, että mitenkään kovin isoja muutoksia ei tarvittaisi, jotta asiat saataisiin toimimaan paremmin, hän taustoittaa.
Käytännössä Restbar alkoi ottaa ostopalveluiden sijaan dj- ja karaokepalveluiden toteuttajia omille palkkalistoille ja ohjata kokonaisuutta niin sanottuna inhouse– palveluna.
Visiota isompi
Mikko Hannula myöntää, että touhusta on kehittynyt paljon isompaa kuin sitä ikinä visioitiin.
– Ryhdyimme tähän omasta tarpeesta, mutta aika nopeasti siihen alkoi muodostua asiakkuuksia. Kai se on vähän yrittäjän luonnekin, että sitä miettii lähes koko ajan, kuinka tämän tai tuon voisi tehdä paremmin ja kenties ehkä saada siitä rahaa. Ajatus meni niin, että jos kerran omalla kohdalla asian suhteen oli ollut ongelmia, he tuskin olisivat siinä suhteessa ainoa.
– Tästä me lähdimme keräämään lihaa luiden ympärille, eli omaa tiskijukka- ja karaokevetäjäpooliamme. Ravintola Patarouva tuossa Epilässä oli ensimmäinen ulkopuolinen asiakkaamme, ja siitä siemenestä tämä on liikkeelle lähtenyt, Hannula kertoo.
Ja kun se sitten kasvoi, niin sille tuli nimikin, siis tämä Popmaster. Eräänlaisena merkkipaaluna Hannula pitää vuoden 2012 vappuna, jolloin toimintaa vetämään palkattiin ulkopuolinen vetäjä, Tommi Innala, joka on edelleen yrityksessä töissä.
– Silloin keväällä 2012 me aloimme työstää tätä isommin, Hannula myöntää.
Kaksi kovaa, niin silloin mennään
Sitten hypätäänkin pari vuotta eteenpäin lähemmäs nykyaikaa ja uudempaa yhteistyökuviota. Siis sitä ex-kilpailijoiden kumppanoitumista. Myös Hannula myöntää, että korona oli toiminnalle melkoinen pommi.
–Kyllä se, että kahden vuoden aikana kolmesti laitetaan totaalisesti valot pois päältä, on ollut kova koulu ja sellainen ”ei enää ikinä” -kokemus, hän kertoo.
Idean yrityksen nykyisen toimitusjohtajan ja siis silloisen kilpailijansa kontaktoinnista Hannula kertoo saaneensa Nokian metsässä leirinuotiolla.
– Ahaa-elämykseni mukaan minun piti soittaa Antille, ja siitä se lähti. Tiesin jo silloin, että kun kaksi kovaa yhdistyy, niin silloin saadaan juosta lujaa, Hannula naurahtaa, ja Antti Kälkäinen nyökkäilee hyväksyvästi vieressä.
Toinen tarjous herätti kiinnostuksen
Antti Kälkäinen on sitä mieltä, että ajoitus yhteydenotolle oli kutakuinkin täydellinen. Kun varsinainen toiminta oli molemmissa yrityksissä tauolla, oli ajatusta mahdollista kypsytellä kaikessa rauhassa.
– Mikko kutsui minut palaveriin ja ilmoitti heti kärkeen, että hänellä on kaksi ideaa. Niistä ensimmäinen oli kysymys, olisiko minun yritykseni myytävänä. Kun kerroin haluavani kuulla vielä toisenkin idean, hän jatkoi, että tulisinko tähän mukaan yrittäjäksi ja osakkaaksi. Se oli ehdottomasti vaihtoehdoista kiinnostavampi ja jatkojalostamisen arvoinen, hän muistelee.
Se tietysti vauhditti asioita, että molempien yrittäjien visiot siitä, mihin ala oli matkaamassa, olivat hyvin samansuuntaiset. Niinpä sekin Aasian suunnasta iskenyt rajumyrsky on sittemmin saanut myös kultaisia reunuksia. Yrityksen istuva toimitusjohtaja kun myöntää, että tätä haastattelua ei välttämättä ilman koronaa tehtäisi.
Tyly tiputus
Uuteen siirtyminen toimi myös eräänlaisena terapiana oman yrittäjäuran pahimmassa paikassa.
– Tämä koko yrityskuvio auttoi minua jaksamaan läpi pandemian. Tähtäimessä kun oli koko ajan jotakin tulevaisuudessa. Ainakin siinä alkuvaiheessa, kun meidän alamme toimijoille ei ollut tiedossa mitään tukia tai järjestelmiä, vaan matto kiskaistiin koronan alkaessa aika tehokkaasti jalkojen alta, hän kertoo ja tarjoaa vielä erikseen muistikuvan asian yllättävyydestä.
– Olin suorittamassa yritysjohtamisen ammattitutkintoa, ja vuoden 2019 lopulla me ryhmissä mietimme yhdessä kurssilla sellaisia aihioita, jotka voisivat tosiaan pysäyttää kaiken toiminnan. En keksinyt mitään, eikä kukaan muukaan. No kuukausi sen jälkeen siirryttiinkin sitten etäopetukseen.
Nyt näyttää hyvältä
Nyt myrskytuulen rippeetkin näyttävät karkonneen sinitaivaalta.
– Nyt on suorastaan hullunmyllyä, eivät tahdo kädet riittää, Hannula kertoo.
Samaa mieltä on myös Antin puhelin, joka äänettömänäkin värisee tämän haastattelun aikana kuin horkkatautinen. Summa summarum, kuluva vuosi onkin ollut Popmasterille todella hyvä.
– Tänä vuonna neljän kuukauden kesäsesongin aikana teimme huikean noin 600 000 euron liikevaihdon, mikä tasaisen vauhdin taulukolla enteilee noin 1,5 miljoonaa vuodessa, toimitusjohtaja kertoo. Se olisi toteutuessaan yrityksen historian paras. Eikä tässä vielä kaikki.
– Uskomme ravintola- ja tapahtuma-alan nousukiidon jatkuvan lähivuosina, ja se tietää onneksi hyvää myös musiikkialalle, Kälkäinen povaa. Näkemyksensä toimitusjohtaja perustaa musiikin ylivertaiselle roolille tunnelman luojana.
– Ravintolat ja tapahtumat kilpailevat asiakkaista elämyksellisyydellä ja kokemuksemme mukaan hyvä tunnelma puolestaan kilahtaa suoraan ravintolan kassaan. Haluammekin edelleen vahvistaa kumppanuuksiamme niin ravintoloiden kuin ammattimaisten tapahtumajärjestäjien kanssa, ja sitä kautta edistää musiikkialan kasvua, Kälkäinen perustelee.
Tavoite korkealla
Popmasterin kasvuvisio onkin huima. Yritys nimittäin on julistanut, että vuoteen 2026 mennessä sen liikevaihto olisi kolme miljoonaa euroa. Se on siis kokolailla tuplasti vielä se tämän vuoden oletettu ennätysvuosi. Toimitusjohtaja myöntää, että tavoite on kova, mutta hänen mukaansa ehdottoman realistinen. Ainakin nyt kun renkaat ovat lähteneet kunnolla pyörimään.
– Myös meidän asiakaskentällämme tapahtuu paljon. Siellä on nyt useampikin iso toimija, joka on odottanut pitkään ja haluaa yhtälailla kasvaa. Tämä sopii meille, sillä meidän kasvutavoitteemme kohtaavat nyt asiakkaidemme tarpeet, hän kertoo.
Alanvaihtajen tilalle koulutetaan uusia osaajia
Tampereella pääpaikkaansa pitävä, mutta valtakunnallisesti toimiva Popmaster on työnantajana iso. Se työllistää tällä hetkellä jo yli 100 musiikkityöntekijää ja on käytännössä ainoa valtakunnallisesti DJ- ja karaokepalveluita järjestävä alan yritys.
– Osa tekee vain 1–2 keikkaa kuukaudessa, mutta toisaalta osa on täystyöllistynyt meidän kauttamme, hän kertoo. Isoin kasvun haaste on ehdottomasti työvoiman saatavuus.
– Tältä alalta on kahden vuoden aikana lähtenyt paljon pitkän linjan tekijöitä, jotka eivät ole tulossa takaisin. Me rekrytoimme koko ajan aktiivisesti ja koulutamme koko ajan henkilökuntaa. Jos joku on kiinnostunut alasta, me siis koulutamme sisäisesti alan tulevia ammattilaisia. Ilahduttavaa on sekin, että viime aikoina aika moni freelancer on itse ottanut meihin yhteyttä.
Kuvat: Ville Kulmala ja Popmaster Oy
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 18.10.2022
Ville Kulmala