YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Onko liikevaihto tippunut yli 30 % kesä-lokakuussa? Hae kustannustuki II – Näistä kanavista saat apua hakemuksen täyttämiseen
Kustannustuki II:n sähköinen hakupalvelu aukeaa Valtiokonttorin sivuilla maanantaina kello 9. Hakemiseen on saatavilla neuvontaa niin Valtiokonttorin UKK:sta ja puhelinpalvelusta kuin Suomen Yrittäjien maksuttomista tietoiskuwebinaareista.
Hakemuksen kanssa ei ole kiire, sillä kaikki yritykset, jotka täyttävät tuen saamisen edellytykset ja hakevat sitä hakuaikana, tulevat tukea saamaan. Kustannustukea voi hakea Valtiokonttorista 26. helmikuuta 2021 asti.
Tukea voi hakea kesä-lokakuun ajanjaksolta. Kaikki yritykset, joiden liikevaihto on laskenut vähintään 30 prosenttia koronakriisin seurauksena, voivat hakea tukea. Kustannustuki on tarkoitettu kaikille yrityksille, jotka täyttävät kriteerit. Jos yritys ei kuulu asetuksessa määriteltyyn toimialaan, sen on perusteltava erikseen tuen tarve ja liikevaihdon lasku koronan takia. Listattujen toimialojen yritykset voivat hakea tukea ilman lisäperusteluja.
Kustannustukea voi saada joustamattomiin kuluihin ja menetyksiin sekä palkkoihin Tulorekisterin tietojen mukaan. Tukeen oikeuttaviin palkkakustannuksiin hyväksytään myös toiminimiyrittäjien palkat. Tuella ei korvata liikevaihdon laskemista. Tuen hakemisen kriteerinä ei enää ole vertailukauden liikevaihtovaatimusta, kuten ensimmäisen kustannustuen kohdalla.
Etsi hakemukseen tarvittavat tiedot valmiiksi käsiisi – Laskurin avulla voi arvioida, onko oikeutettu tukeen
Ennen hakemista kannattaa varmistaa, että kaikki hakemuksen täyttämiseen vaadittavat tiedot ovat saatavilla. Valtiokonttorin tiedotteen mukaan näitä tietoja ovat:
• Tuki- ja vertailukuukausien myynnin tiedot kuukausitasolla, ellei tietoja ole ilmoitettu Verohallinnolle kuukausittaisella ALV-ilmoituksella
• Joustamattomien kulujen ja menetysten tiedot tukikuukausilta kuukausittain
• Tiedot muualta saaduista koronapandemiaan liittyvistä vakuutuskorvauksista ja tuista
Valtiokonttori saa yrityksen muut talous- ja palkkatiedot Verohallinnolta ja tulorekisteristä.
Valtiokonttorin verkkosivuilta löytyy laskuri, jonka avulla voi arvioida, onko yritys oikeutettu tukeen. Laskuri on suuntaa antava, eikä sen ilmoittama tulos ole virallinen päätös kustannustuesta, vaan tukea pitää hakea erikseen sähköisessä asiointikanavassa.
Mistä saa apua hakemuksen täyttämiseen? Miten yrittäjä voi perustella, että on oikeutettu hakemaan?
Jos yrityksesi ei voi hakea kustannustukea toimialajaon perusteella, yrityksen tulee osoittaa erityisen painavat syyt sille, että sen liikevaihto on alentunut koronatilanteen vuoksi. Valtiokonttorin mukaan erityisen painavaksi syyksi voidaan katsoa esimerkiksi sellainen rajoitus tai määräys, jonka takia elinkeinon harjoittaminen on vaikeutunut.
Apua saat näistä kanavista:
1. Valtiokonttorin puhelinpalvelusta (arkisin 9–15 numerossa 0295 50 3050), sekä chatista hakemusta täytettäessä, kun olet kirjautuneena sähköiseen hakupalveluun.
2. Valtiokonttorin Usein kysytyt kysymykset -osiosta saa neuvoja hakemiseen
3. Valtiokonttorin verkkosivuille on tulossa ohjevideo, joka auttaa hakemuksen täyttämisessä
4. Yrittäjät, TEM ja Valtiokonttori järjestävät kaikille yrittäjille avoimia ja maksuttomia tietoiskuja kustannustuesta 7.1. ja 8.1. Katso lisätietoja.
Kustannustuen toisella hakukierroksella toimialoja on 220, kun ensimmäisellä hakukierroksella niitä oli 365. Kustannustuen toimialoihin kuuluvat nyt esimerkiksi hotellit, pitopalvelut ja henkilöstö- ja laitosruokalat sekä osa taiteen, viihteen ja virkistyksen aloista.
Tarkista toimialat, jotka kuuluvat asetuksen mukaan kustannustuen piiriin (Valtiokonttori.fi).
Muista Suomen Yrittäjien maksuttomat tietoiskut ja koulutukset kustannustukeen liittyen
Riikka Koskenranta
riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi