YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Optisen alan vähittäiskauppa niiasi pitkän kasvun jälkeen
Vuoden alusta kasvaneen optisen alan vähittäiskaupan arvo supistui vuoden kolmannella neljänneksellä 1,2 prosenttia. Liikevaihto oli hieman yli 79 miljoonaa euroa.
Hyvin sujuneen silmälasikaupan tekemää tulosta söivät heikosti kehittyneet aurinkolasien ja piilolinssien myynti. Koko vuotta tarkastellen alan liikevaihto oli kuitenkin edelleen puoli prosenttia plussalla. Toimialan koko myynnin arvo kolmelta ensimmäiseltä kvartaalilta oli yli 240 miljoonaa euroa.
Suurin osa myynnistä syntyi silmälasien kaupalla, joka kolmannella kvartaalilla kasvoi 1,3 prosenttia niin liikevaihdolla kuin volyymilla mitaten.
Näkemisen ja silmäterveyden palveluita tarvitaankin Suomessa hyvin laajasti: kaikissa ikäluokissa ja monenlaisiin tarpeisiin. Suomen väestöstä lähes 70 % tarvitsee näönkorjausta; yli 70-vuotiaiden ikäryhmässä lähes kaikki. Kaiken ikäiset, ja lisääntyvissä määrin lapset, viettävät erilaisten näyttöjen ja päätelaitteiden äärellä yhä enemmän aikaa, niin työssä, vapaa-ajalla kuin sosiaalisesti.
Supistunutta liikevaihtoa selittää heikosti kehittynyt piilolinssien ja laatuaurinkolasien myynti. Piilolinssien kaupan liikevaihto putosi lähes kymmenen prosenttia kolmannella vuosineljänneksellä, ja myös volyymilla mitaten piilolaseja myytiin edellisvuotta vähemmän. Piilolinssien kaupan volyymi oli kuitenkin edelleen 2,3 prosenttia plussalla vuoden kolmea ensimmäistä neljännestä tarkastellen.
– Viime kesän kylmät ja sateiset säät näkyvät aurinkolasien myynnin kehityksessä heinä-syyskuussa, sanoo Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.
– Piilolinssejä taas käytetään Suomessa hyvin vähän kansainvälisesti verraten. Tuoteryhmä on altis heilahteluille, koska käyttäjäkunta on pienehkö ja toisaalta monien piilolasikäyttö satunnaista, kertoo Tast.
Hämeen Yritysviestintä / JL
toimitus@hameenyrityssanomat.fi