YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Outokummun kirje tulkittiin uhkaukseksi: “Tämä ei ole pyyntö vaan vaatimus” – Alihankkija puhuu suunsa puhtaaksi
Outokummun alihankintayrittäjä pitää kirjettä epäeettisenä. – Meillä ei ole mitään mahdollisuuksia hyväksyä vaatimuksia, joten yhteistyö loppuu, yrittäjä sanoo.
Outokummun kirje alihankkijoille on aiheuttanut tyrmistystä yrittäjien keskuudessa. Kirjeessä Outokumpu käytännössä vaatii alihankkijoita leikkaamaan materiaaliensa ja palveluidensa hinnoista kymmenen prosenttia. Jos näin ei toimita, Outokumpu aikoo kirjeen mukaan harkita alihankkijan asemaa. Kirjeen allekirjoittajina ovat toimitusjohtaja Heikki Malinen ja hankintajohtaja Tony Lindström. Malinen muistetaan Postin entisenä toimitusjohtajana.
Kirjeessä Outokumpu pyytää alihankkijaa paitsi laskemaan hintojaan, myös pidättymään hinnankorotuksista Outokummulle vuoden 2022 loppuun saakka. Vastaanottajalle annetaan vastausaikaa kaksi viikkoa kirjeen vastaanottamisesta. Kirjeen mukaan liikesuhde jatkuu, jos alihankkija hyväksyy pyynnön. Lisäksi kirjeessä kerrotaan, että ”mikäli ette hyväksy pyyntöämme tai emme saa vastaustanne kirjallisena kahdessa viikossa, meidän on vakavasti harkittava asemaanne Outokummun hyväksyttyjen toimittajien joukossa tulevaisuudessa.”
Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula pitää kirjettä uhkauksena.
– Tämä on tylyä toimintaa, jossa käytännössä uhataan liikesuhteen päättämisellä, jos yksipuolisesti ilmoitettuihin vaatimuksiin ei suostuta. Ei mielestäni hyvien liiketapojen mukaista.
Makkulan mukaan pienten yritysten kannalta kohtuuttomia käytäntöjä ei saa soveltaa sopimussuhteissa.
– Tästä on säädetty niin sanotussa yrittäjänsuojalaissa eli laissa elinkeinonharjoittajien välisten sopimusehtojen sääntelystä. Vaikka kyseessä näyttäisi olevan ”pyyntö”, sävy on käytännössä ”ilmoitus”. Yksipuolisilla ilmoituksilla ei kuitenkaan voi muuttaa sitovia sopimuksia, hän muistuttaa.
– Klassinen esimerkki siitä, miten iso yritys pyrkii kyykyttämään pienempiä yrityksiä.
”Kyykyttämisestä” on puhuttu aikaisemmin myös liittyen pitkiin maksuaikoihin. Viime vuoden elokuussa Finavia ilmoitti yksipuolisesti yhteistyökumppaneilleen, että yhtiö ottaa käyttöön 60 päivän maksuajan hankintasopimuksissa. Samalla Finavia kertoi haluavansa neuvotella määräaikaisesta 15 prosentin hinnanalennuksesta yhteistyökumppaneidensa palveluista tai tuotteista.
Yrittäjä: Edellisestä hinnanalennuksesta vajaa vuosi
Suurin osa alihankkijoista ei halua kommentoida asiaa julkisesti, koska kyseessä on merkittävä asiakas, jonka menettäminen olisi kova takaisku.
Suomen Yrittäjille alihankkijat ovat kommentoineet muun muassa, että ”Outokummun kanssa on todella epämiellyttävää asioida”.
Eräs yrittäjä pitää nyt esille tullutta menettelyä samana, mitä noudatettiin aikanaan Nokialla ja sittemmin Postissa. ”Tämä oli keskeinen työkalu, kun Heikki Malinen menestyksellä puolusti Postin kannattavuutta.”
Yksi alihankkijayrittäjistä kommentoi, että ”Outokummun toiminta on ristiriidassa yrityksen vastuullisuusohjelman kanssa.”
Eräs kirjeen saaneista yrittäjistä haluaa kertoa asiasta tarkemmin, hänkin nimettömänä.
– Tämä tuli aika puskista, kun edellisestä hinnanalennuskierroksesta on vajaa vuosi aikaa.
Tuolloin kyseinen yrittäjä joutui suostumaan hinnanalennuksiin, mutta vastineeksi Outokumpu lupasi lisätä tilausten määrää.
– Sanoisin, että tämä on epäeettistä ja Outokummun omien arvojen vastaista, alihankkija lisää.
Hän kertoo olevansa muutoin tyytyväinen yhteistyöhön. Vaatimusta hän pitää kohtuuttomana.
– Ei meillä ole mitään mahdollisuuksia hyväksyä tätä. Edellisen hinnanalennuskierroksen jälkeen ei ole enää mitään alennettavaa. Tässä jää nyt luu vetävän käteen, yhteistyö loppuu.
Yrittäjän tilanne on kuitenkin hyvä, sillä toiminta ei nojaa pelkästään isojen konsernien varaan. Hän uskoo, että kirjeen taustalla on Outokummun muuttunut hankintaorganisaatio.
– Kolme vuotta sitten Outokummun hankintapolitiikka kiristyi. Luulen, että tämä on siellä valittu strategia. Pitäisi kuitenkin muistaa, että alihankkijalla on omat työntekijänsä ja alihankkijansa. Tällainen vaatimus johtaa lumipalloefektiin. Toimittajat joutuvat siirtämään kustannusleikkauksia alaspäin ketjussa. Toki Outokumpu pyrkii leikkaamaan kustannuksia samoin kuin muutkin, mutta juustohöyläperiaate ei johda parhaaseen lopputulokseen.
Outokumpu: Kirje oli myös avunpyyntö
Ylen haastattelema Outokummun hankintajohtaja Tony Lindström kertoo, että vastaavia kirjeitä on lähetetty muihin maihin.
– Pyydämme alihankkijoilta hinnanalennusta ja vastausta kirjeeseen. Neuvottelut alkavat kun saamme vastineet, hän kertoo haastattelussa.
– Kirje oli tiukkasävyinen, mutta myös avunpyyntö. Kaikkien on tehostettava toimintaansa. Muuten meillä kaikilla on vähemmän ostettavaa ja myytävää.
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi